Werknemers werven door guerilla-actie, effectiever dan recruitmentbureau
We schreven eerder al over de moeilijkheden van het vinden van de juiste arbeidskrachten door het aantrekken van de economie. Recruitmentbureaus komen in de problemen met opdrachten en de hoeveelheid concurrentie onderling. Zij proberen werknemers te werven door ze actief te benaderen en te vragen naar de beschikbaarheid. Maar veel van deze werknemers hebben al een baan en zien naar aanleiding van zo"n bericht niet direct de meerwaarde van het bedrijf in. Bedrijven die tot de middelen beschikken om een campagne te starten kunnen echter wel relevantie wekken bij potentiële kandidaten. Door met de campagne mensen te raken, kunt u meer sollicitante genereren. Dit heet guerilla-recruitment.
Wat is het?
Guerilla-recruitment is een onconventionele manier van werven. Het is over het algemeen onconventioneel, buiten de gebaande paden en nog niet eerder gedaan. Een van de doelen is het werven tegen minimale kosten. Vaak is het gericht op een specifieke doelgroep en deze wordt dan ook meestal opgezocht. Meestal wordt het ingezet door een bedrijf dat kleiner is dan de concurrent die altijd genoeg sollicitaties binnen krijgt. Dit is de reden dat het bedrijf neergezet moet worden als de meest aantrekkelijke.
Aantrekkelijkste werknemer van Nederland
Er zijn bedrijven die onafhankelijk van de economische situatie een constante instroom van sollicitaties hebben. Zij hebben energie gestoken in employer branding, het overtuigen van de maatschappij dat werken bij het bedrijf de droom van iedere werknemer is. In een onderzoek naar de beste werkgevers onder technische studenten, stond Tesla in 2017 op nummer 1. Zij zijn natuurlijk erg bekend en komen veel in het nieuws, wat weer betekent dat het wordt gezien als een gewilde werkgever. Daarom kan het verschil tussen recruitment en marketing op sommige gebieden overlappen. Het bekend staan als goede werkgever is goed voor de naamsbekendheid en naamsbekendheid kan weer goed zijn voor uw positie als werkgever.
Campagne: marketing of recruitment?
Geld steken in recruitment-acties zoals guerilla recruitment kan dus op twee manieren positief uitpakken voor een bedrijf. Wanneer een goede guerilla actie wordt opgepakt door de media, zal de consument hier ook hoogte van krijgen. Het imago verbetert en de naamsbekendheid wordt groter. Het eerste doel was het werven van werknemers, deze worden uiteraard ook overtuigd van de relevantie van het bedrijf en zijn nu op de hoogte van de openstaande vacatures. Dit alles kan niet worden bewerkstelligd door het berichtje van een recruiter via LinkedIn, maar wel door het goed neerzetten van een bijzondere campagne.
Foto: Bigstock
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen