Haal het beste uit uw content met content mapping!
Als u moeite heeft gedaan voor het produceren van interessante content wilt u hier natuurlijk het uiterste uithalen. Content is alle informatie die u door middel van communicatie overbrengt, en verschijnt in verschillende vormen. Maar hoe zorgt u er nou voor dat u deze content zo effectief mogelijk gebruikt? U kunt uw content meerdere malen inzetten door deze in verschillende subcategorieën onder te verdelen. Deze strategie van het hergebruiken van content wordt 'content mapping' genoemd. In deze blog leest u wat de voordelen zijn van content mapping en hoe content mapping precies in zijn werk gaat. Na een aantal tips en trucs bent u er helemaal klaar voor om met uw eigen content map aan de slag te gaan en het beste uit uw content te halen!
Mindmapping van content
Content mapping is afgeleid van mindmapping. Mindmapping wordt gebruikt om associaties bij bepaalde onderwerpen in kaart te brengen en daardoor het creatieve proces te ondersteunen. Een mindmap bestaat uit een diagram waarbij allerlei trefwoorden aan een centraal thema worden gelinkt. Een mindmap bij het woord 'social media' kan bijvoorbeeld bestaan uit de woorden 'interactief', 'volgers', 'strategieën' en 'content'. Het subonderwerp 'content' kun je dan bijvoorbeeld weer onderverdelen in 'visueel', 'informatief' en 'reclame'. Hierdoor ontstaat er een boomstructuur van hoofd- en subcategorieën. In feite is mindmapping dus het opbreken van een breed onderwerp in kleinere, hapklare brokken. Content mapping werkt in feite op dezelfde manier. U verdeelt uw content in verschillende subonderwerpen, die u over verschillende momenten op verschillende tijdstippen naar buiten brengt. Doordat u uw content op deze manier meerdere malen kunt gebruiken, heeft u meer profijt van de tijd en moeite die u in het creëren van uw content steekt. Daarnaast bereikt u er meer mensen mee!
Waarom content mapping?
Het uitstippelen van een content map neemt wat tijd in beslag, maar op de lange termijn zal dit u tijd besparen. Een content map gebruikt u namelijk niet alleen om uw content op te delen in verschillende subonderwerpen, maar ook om te bepalen waar, wanneer en hoe u uw content vervolgens plaatst. Met een content map heeft u dus een gedetailleerd stappenplan aan de hand waarvan u uw content kunt plaatsen. Dit zorgt er voor dat u meer plezier heeft van de tijd en moeite die u stopt in de informatie die u verzamelt. Ook gaat u gerichter te werk: u schrijft niet alleen meer over wat u interessant vindt, maar de content die u plaatst maakt deel uit van een groter geheel.
De rol van social media
U bent waarschijnlijk actief op één of meerdere social media. Dan weet u ook dat ieder medium zijn eigen specifieke karakteristieken heeft en dat dus niet alle content geschikt is voor elk medium. Hier kunt u als ondernemer gemakkelijk gebruik van maken door dezelfde content aan te passen naar verschillende media. Omdat de verschillende media elkaar onderling aanvullen kunt u uw content op verschillende manieren onder de aandacht brengen, waardoor deze bij uitstek geschikt zijn voor content mapping. Facebook is als medium bijvoorbeeld erg geschikt voor het bieden van een goede klantenservice en het contact met de klant, terwijl u op Twitter het beste in kunt spelen op de actualiteiten. LinkedIn is ideaal voor het bereiken van de zakelijke markt en voor mensen die meer geïnteresseerd zijn in visuele content kunt u bijvoorbeeld Instagram of Pinterest gebruiken. Qua social media is er dus voor ieder wat wils. Door uw content aan te passen op het medium waarop u het plaatst kunt u verschillende doelgroepen bereiken met dezelfde informatie.
Hoe gaat dit in zijn werk?
Eigenlijk haalt u door middel van content mapping het meeste uit de informatie die u aanbiedt. Misschien heeft u als onderneming wel een bedrijfsmagazine dat wordt verspreid onder uw klanten. U heeft dan mensen in dienst die zich bezig houden met interviews, het verzamelen van achtergrondinformatie en het maken van foto's. Als uw magazine eenmaal gelezen is, wordt er vaak niet meer naar gekeken. Dat is zonde! Met een content map kunt u anticiperen op de content die u gaat plaatsen. In plaats van alleen foto's zou u uw fotograaf ook een korte video kunnen laten opnemen die u naderhand op YouTube kunt plaatsen. Ook kunt u al het materiaal dat u heeft verzameld tijdens het interview gebruiken om op LinkedIn een klein overzicht te geven van de meest interessante punten die naar voren zijn gekomen. Misschien bent u tijdens het verzamelen van informatie wel gestuit op een paar interessante links die u met uw volgers op Facebook of Twitter kunt delen. En past dit onderwerp niet ook toevallig heel goed bij een interesse groep op Pinterest? Kortom, er zijn voldoende manieren waarop u één informatiebron kunt gebruiken voor meerdere berichten. Natuurlijk werkt het ook heel goed om hier kleinere onderdelen van te gebruiken om mensen alvast nieuwsgierig te vermaken. Door door te verwijzen naar andere social media heeft u meer exposure en een groter bereik.
Het stappenplan
Een content strategie heeft u misschien al, maar hoe maakt u nou uw eigen content map? Dit doet u door deze vijf simpele stappen te volgen. Eerst brengt u in kaart welke thema's u wilt gaan behandelen, vervolgens deelt u deze in in subcategorieën. Dan is het pas tijd om na te gaan denken over welke soorten media u kunt gebruiken om deze onderwerpen optimaal tot hun recht te laten komen. U koppelt deze dan aan de social media kanalen waarop u actief bent en maakt een tijdsindeling waarin u beschrijft welke content u wanneer wilt plaatsen.
1. Welke thema's wil ik behandelen?
Allereerst is het belangrijk om te kijken welke thema's relevant zijn voor de sector waarin u werkzaam bent. Het werkt het beste om verschillende soorten content af te wisselen: elke goede content strategie bevat een mix van educatie, entertainment, interactie en inspiratie. Binnen uw eigen sector kunt u aan de hand van deze categorieën bepalen welke thema's relevant zijn om content over te creëren.
2.In welke subcategorieën kan ik deze thema's onderverdelen?
Elk thema valt uiteen in meerdere onderwerpen. Wilt u uw klanten bijvoorbeeld informeren over een nieuw product dat u in het assortiment heeft? Denk dan eens na over alle onderwerpen die hiermee te maken hebben. U kunt vertellen over de productsoort in het algemeen, een interview plaatsen met een tevreden klant, een handleiding filmen en op YouTube plaatsen en tips geven over hoe u het product het beste kunt gebruiken. Op deze manier pluist u uw onderwerpen uit totdat deze uiteenvallen in kleinere subonderwerpen.
3. Welke soorten content kan ik voor deze subcategorieën gebruiken?
In deze fase van het plan gaat u nadenken over de beste vorm waarin u de informatie kunt gieten. Een handleiding kan bijvoorbeeld het beste gefilmd worden, terwijl een interview fijner is om te lezen. Maar denk ook eens na over speciale en niet voor de hand liggende manieren om content onder de aandacht te brengen. Vakgerelateerde tips kunt u bijvoorbeeld heel goed in een Infographic plaatsen. Instagram is een hele goede manier om uw verhaal op een visuele manier te vertellen. Visuele content springt het meeste in het oog en blijft ook het beste hangen. Het is daarom slim als ondernemer om hier op in te spelen en veel van beeldmateriaal gebruik te maken bij het plaatsen van uw content.
4. Welke media kanalen kan ik gebruiken voor mijn content?
Verschillende social media zijn geschikt voor verschillende doeleinden. Dit geldt niet alleen voor het soort bedrijf dat u bent, maar ook zeker voor de soort content die u wilt plaatsen. Denk dus goed na over wie u wilt bereiken en via welk medium u dat het beste kunt doen. Een handig hulpmiddel is om in deze stap uw buyer persona's in kaart te brengen. Hierin geeft u aan hoe een gemiddelde klant in een doelgroep er uit ziet. Op deze manier kunt u zich beter verplaatsen in uw klant en kunt u uw content gerichter plaatsen.
5. Hoe kan ik mijn content over de tijd verdelen?
Om het beste resultaat te bereiken is het verstandig om uw content te spreiden. Bouw bijvoorbeeld naar bepaalde content toe: plaats eerst posts met kleine onthullingen om de klant nieuwsgierig te maken. Nadat u content heeft geplaatst kunt u bijvoorbeeld nog een samenvatting schrijven of ingaan op de reacties achteraf. Op deze manier gebruikt u uw content op de meest veelzijdig mogelijke manier. Plaats uw content ook alleen op momenten dat de meeste van uw volgers online zijn. Dit verschilt per social media.
Content mapping in de praktijk
Als u al deze stappen heeft doorlopen heeft u uw eigen content map gemaakt en kunt hiermee aan de slag. Als u goed heeft nagedacht over de content die voor uw bedrijf relevant is en een concreet plan heeft, zal het in het vervolg veel minder werk zijn om content te creëren. Het is daarbij belangrijk dat u weet waar u als bedrijf voor staat: uw personal brand kan hier een handig hulpmiddel bij zijn. Natuurlijk kunt u er ook altijd voor kiezen om uw social media uit te besteden. Een extern bureau zal dan uw content mapping uitvoeren en voor u uw social media monitoren. Meer informatie over content mapping vindt u op Frankwatching.com.
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen