10 spot on klantenservice reacties
Om klantenservice is altijd veel te doen. Het ene bedrijf komt met de ene ludieke reactie na de andere op de proppen, terwijl het andere bedrijf moeite heeft om binnen 24 uur te reageren. En dan is er nog het aan populariteit winnende Facebookaccount 'Klantenservice', met reacties waarin zij zich voordoen als de klantenservice van een bekend bedrijf. Een goede klantenservice hebben is dus van belang! In deze blog neemt Places.nl een tien bijzondere klantenserviceacties onder de loep.
Klantenservices en social media
Advies vragen, hulp inschakelen, klagen, grappen of gewoon een complimentje geven. Sociale media fungeren vaak als de praatpaal onder de klantenservices. Gelukkig heeft het tijdperk van sociale media ook een verandering in de wereld van de klantenservice teweeg gebracht. Medewerkers zijn zeker niet op hun mondje gevallen en zeggen de klant vaak op gepaste én gevatte manieren waar het op staat. Tussen alle doorsnee berichten heen komen er daardoor af en toe hele grappige woordenwisselingen naar boven.
Wat leren we ervan?
Wat we hiervan leren is dat sommige klanten het juist waarderen als klantenservices met een verrassend antwoord komen. Deze reacties worden dan vaak massaal gedeeld door social media, met als gevolg dat het groots onder de aandacht wordt gebracht. Deze 'succesverhalen' ontvangen honderden reacties en in sommige gevallen wel duizenden likes. Het is dus naast goede klantenservice, ook een knap staaltje reclamewerk. En wie wil er nu niet goedkoop reclame maken en daarmee massa's mensen bereiken? Juist. Wat deze voorbeelden laten zien is dat het best mag om een beetje gedurfd te zijn. Virale reacties balanceren vaak nét op het randje en passen daardoor helemaal in de tijdsgeest. Klantenservices hoeven al lang niet alleen maar 'ja' en 'amen' te zeggen, maar mogen ook best eens op hun strepen gaan staan. Bovendien is het goed om je als bedrijf op deze manier te laten zien en je te mengen in de conversatie. Dit levert namelijk soms wel hele leuke situaties op, waarvan Places.nl een selectie heeft gemaakt.
10 adviezen voor een spot on reactie
Grote bedrijven hebben hele teams van klantenservicemedewerkers die grondig het internet afspeuren en elke woordenwisseling waarin ze genoemd worden in de gaten houden. Maar hoe ga je nu te werk als je die mankracht (nog) niet hebt? Begin klein en begin met de conversaties die direct aan u gericht zijn. Wie weet heeft u dan ook binnen no time een virale reactie te pakken.
Advies #1: Vind een leuke manier om in te haken op collega ondernemers
Advies #2: Wees niet al te serieus
Advies #3: Maak grapjes
Advies #4: Maak nog meer grapjes
Advies #5: Bijdehand zijn mag af en toe ook
Advies #6: Maar vooral ook medelevend
Advies #7: Laat zien dat u de handen uit de mouwen steekt
Advies #8: Wees klanten af en toe te slim af
Advies #9: Houd uw (bekende) bezoekers in de gaten
Advies #10: Een beetje fantasie kan nooit kwaad
Meer inspiratie opdoen?
Neem dan eens een kijkje op Debestesocialmedia.nl voor nog meer voorbeelden. Op de blog van Places.nl leest u onder andere alles over het belang van Twitter webcare voor ondernemers en het genereren van interactie op social media.
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen