Een veilige werkvloer: is uw bedrijf nog up-to-date?
Veiligheid is tegenwoordig zo vanzelfsprekend dat we er niet altijd meer bij stil staan. Toch is het heel erg belangrijk als u op een succesvolle manier uw bedrijf wilt runnen. Ongelukken kunnen namelijk negatieve berichtgeving veroorzaken en uw naamsbekendheid schaden. Daarnaast gaan werknemers die zich veilig voelen op de werkvloer veel effectiever te werk. Bovendien moet u als MKB natuurlijk ook aan de Nederlandse wetgeving rondom arbeidsomstandigheden voldoen. Daarom heeft Places.nl een aantal punten voor u op een rijtje gezet waar u op moet letten om te kijken of uw MKB nog wel up-to-date is.
1. De juiste lichaamshouding voorkomt veel lichamelijke klachten
Zowel bij beroepen waar zware lichamelijke inspanning wordt vereistals bij kantoorbanen waarbij uw werknemers van negen tot vijf achter een bureau zitten is de juiste lichaamshouding erg belangrijk. Voor sectoren als de zorg, bouw en de logistieke sector is het belangrijk dat medewerkers op de hoogte zijn van de juiste tiltechnieken om te voorkomen dat zij op de lange termijn lichamelijke ongemakken ervaren. Ook is het verboden voor werknemers om meer dan 23 kilo tegelijk te tillen. Bij lichamelijk letsel bent u degene die verantwoordelijk is voor eventuele gezondheidsklachten. Het is dus zaak om uw personeel goed in te lichten over de risico's en vooral hoe deze voorkomen kunnen worden. Ook als uw personeel hele werkdagen achter een bureau doorbrengt is het noodzakelijk om te letten op eventuele klachten die dit kan veroorzaken. Zo hebben werknemers die langdurig stilzitten een grotere kans op de ziekte RSI, die staat voor Repetitive Stain Injury. Hieronder vallen alle klachten die te maken hebben met symptomen in de boven rug, nek, schouders, armen, ellebogen, polsen, handen en vingers. RSI wordt veroorzaakt door een combinatie van een statische houding en herhaaldelijke bewegingen. Door uw werknemers op de hoogte te brengen van deze aandoening kunt u voorkomen dat zij hiermee te maken krijgen. Laat ze nog eens vaker lopen voor een kopje koffie!
2. Geluidsoverlast kan de oorzaak zijn van stress en concentratieverlies
Er is sprake van geluidsoverlast wanneer een werknemer wordt blootgesteld aan meer dan 80 decibel. Omdat 80 decibel over het algemeen slechts als rumoerig wordt ervaren, hebben mensen het zelf vaak niet door wanneer zij risico lopen op een gehoorbeschadiging. Pas wanneer zij worden blootgesteld aan meer dan 90 decibel beginnen zij ongemakken te ervaren. Dit is ongeveer te vergelijken met een voorbijgaande trein op een station. Als werkgever bent u verantwoordelijk voor de gevolgen van geluidsoverlast. Niet alleen kunnen uw werknemers zich hierdoor minder goed concentreren en ervaren zij hierdoor meer stress, zij hebben bij langdurige blootstelling bovendien een grotere kans op een gehoorbeschadiging. Ook vinden er in een rumoerige werkomgeving vaker ongelukken plaats, omdat waarschuwingssignalen als roepen en harde geluiden niet worden opgemerkt. Als werkgever kunt u geluidsmetingen laten doen om na te gaan of er op uw werkvloer sprake is van geluidsoverlast. Is dit het geval, dan is het belangrijk dat u uw werknemers voorlicht over de juiste manier om hiermee om te gaan of de omstandigheden op de werkvloer aanpast. Ook is het verplicht om bij blootstelling aan meer dan 85 decibel gehoorbeschermers aan te bieden. Tenslotte kunt u uw werknemers eens per twee jaar een gehoortest laten doen om beginnende schade vroegtijdig te signaleren.
3. Gevaarlijke stoffen kunnen gezondheidsrisico's met zich meebrengen
U hoeft niet per definitie te maken te hebben met giftige stoffen om toch de negatieve effecten te ervaren van de middelen waarmee u werkt. Denk bijvoorbeeld aan de chemicaliën in schoonmaakmiddelen en verf of de rook die vrij komt bij bijvoorbeeld lassen: dit zijn allemaal voorbeelden van stoffen die bij blootstelling aan grote hoeveelheden mogelijkerwijs schadelijk kunnen zijn voor de gezondheid. Als ondernemer kunt u een expert inhuren om u te laten adviseren over de mogelijke risico's van de middelen waar mee u werkt. Door uw werknemers op de hoogte te stellen van de gevaren die het werken met potentiële giftige stoffen met zich meebrengt kunt u de kans op ongelukken aanzienlijk verkleinen. Ook kunt u zorgen dat uw werknemers beschikken over de juiste bescherming om de gevolgen van het werken met deze stoffen zoveel mogelijk in te perken. Steeds meer bedrijven gaan tegenwoordig over op producten die niet schadelijk zijn voor de mens en het milieu. Niet alleen voorkomt dit schadelijke gevolgen, ook plakt u op deze manier een groen label op uw MKB, wat op zijn beurt weer voor positieve naamsbekendheid zorgt.
4. Ongelukken worden vaak veroorzaakt door het verkeerde gebruik van machines
Machines zijn de oorzaak van veel ongelukken op de werkvloer. Het verkeerd gebruiken van machines kan er voor zorgen dat uw werknemers lichamelijk letsel oplopen en het is daarom zaak dat zij goed worden geïnstrueerd voordat zij hier mee mogen werken. Dit kunt u bijvoorbeeld doen door een cursusdag te organiseren voor al uw werknemers. Als werkgever bent u degene die verantwoordelijk is voor de juiste instructies en eventuele lichamelijke bescherming. Ook bent u er verantwoordelijk voor uw machines voldoen aan de nieuwste veiligheidseisen. Laat uw machines dus geregeld controleren door experts om te zorgen dat uw materiaal up-to-date is. Daarnaast zijn slingerende onderdelen een gevaar op de werkvloer. Het is daarom belangrijk dat de werkvloer ten alle tijden is opgeruimd.
5. Een slechte klimaatbeheersing kan ziekte in de hand werken
Klimaatbeheersing kan de algemene gezondheid van uw personeel sterk beïnvloeden. Daarnaast heeft een goede klimaatbeheersing een gunstige werking op de prestaties van uw werknemers. Een slechte klimaatbeheersing heeft ongecontroleerde temperaturen en een vervelende luchtvochtigheid tot gevolg. Dit kan zorgen voor geïrriteerde ogen, een droge mond, hoofdpijn en zelfs verkoudheid. Gelukkig is dit probleem heel gemakkelijk op te lossen door een geheel klimaatbeheersingssysteem te installeren, of te kiezen voor afzonderlijke temperatuur- en vochtregelaars.
6. Een infectiebeleid kan een epidemie op de werkvloer voorkomen
Iedereen is wel eens een keertje ziek. Maar op de werkvloer wordt een onschuldig griepje al snel verspreid onder de andere werknemers. Vooral in de wintermaanden is het daarom goed om maatregelen te treffen voor een eventuele epidemie op de werkvloer. Als werkgever kunt u vaccinaties verzorgen om preventief te werk te gaan. Daarnaast is het belangrijk dat uw werknemers fit en gezond blijven. Stimuleer daarom de lichaamsbeweging van uw werknemers met bijvoorbeeld een sportkaart van het bedrijf of geef werknemers de mogelijkheid om als team mee te doen aan een hardloopwedstrijd. Ook gezond eten is belangrijk: zorg daarom dat er voldoende groente en fruit op de werkvloer aanwezig is. Verder is het verstandig om voldoende desinfecterende reiniger in huis te hebben. Dit voorkomt namelijk dat mensen elkaar op de werkvloer aansteken. Mocht het nu toch al te laat zijn, dan is het handig om een continuïteitsplan voor handen te hebben. Hierin heeft u van te voren precies bedacht wat te doen in het geval dat een groot deel van uw werknemers afwezig is in verband met ziekte. Meer tips over het stimuleren van gezondheid onder uw personeel vindt u op mkbservicedesk.nl.
7. Goede kennis van EHBO is het halve werk
Voorkomen is beter dan genezen. Dit geldt ook als het gaat om veiligheid op de werkvloer. Maar mocht het dan toch een keertje fout gaan dan kan het een goede investering zijn om uw werknemers op de hoogte te brengen van kennis van EHBO. Laat bijvoorbeeld een paar medewerkers een cursus volgen tot bedrijfshulpverlener of houd één keer in de zoveel tijd een bijeenkomst om de basisafspraken betreffende veiligheid binnen uw bedrijf door te nemen. Ook zijn er verschillende applicaties beschikbaar zodat er altijd kennis van spoedeisende hulp bij de hand is. Een handige applicatie om aan uw werknemers aan te raden is de EHBO-applicatie van het Rode Kruis. Hierin vindt u alle informatie die u nodig heeft om eerste hulp te verlenen. Een andere aanrader om bij de hand te hebben is de HELP-applicatie, waarmee u in noodsituaties sneller hulpinstanties kunt inroepen. Een andere mogelijkheid is het aanstellen van een preventiemedewerker. Deze is dan op de hoogte van alle mogelijke veiligheidsrisico's binnen uw bedrijf en is verantwoordelijk om deze aan uw werknemers te communiceren.
Een investering voor de toekomst
Dergelijke maatregelen kosten natuurlijk geld en kunnen daarom een drempel vormen om uw werkvloer veiliger te maken voor uw werknemers. Echter zijn deze maatregelen niet alleen een last, maar ook een investering. Door er voor te zorgen dat uw werkvloer veilig is gebeuren er minder ongelukken, zijn er minder zieken en lopen uw werknemers minder vaak langdurige klachten op. Dit kost u op de lange termijn veel meer geld, dan wanneer u zou investeren in een aantal veiligheidsmaatregelen. Ook bouwt u op deze manier aan een goede naam, wat er niet alleen voor zorgt dat u beter bekend zult staan bij uw klanten, maar ook dat u aantrekkelijker bent voor sollicitanten. Het is daarom voor u én uw werknemers belangrijk om te investeren in een veilige werkvloer waar iedereen zich op zijn gemak voelt. Meer informatie over veiligheid vindt u op de blog van Places.nl. Hier leest u bijvoorbeeld tips voor het brandveilig maken van uw bedrijf. Ook vindt u hier de benodigde informatie over bedrijfsverzekeringen. Een veilige werkomgeving zorgt ook voor tevreden werknemers. Op Places.nl vindt u onder andere nog meer manieren om uw personeel goed gehumeurd op de werkvloer te laten verschijnen.
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen