Tips om uw website gebruiksvriendelijker te maken
Als ondernemer is uw website het visitekaartje van uw bedrijf. U wilt hier dus een goede indruk achterlaten en klanten aan uw bedrijf binden. Dit lukt niet wanneer bezoekers uw website snel weer verlaten omdat ze niet weten hoe de website werkt of waar de website voor is bedoeld. Om dit te voorkomen vindt u hier vijf tips om de website van uw bedrijf gebruiksvriendelijker te maken.
Maak direct duidelijk waar uw website over gaat
Het moet voor uw bezoekers in één opslag duidelijk zijn wat voor website ze bezoeken en om wat voor bedrijf het gaat. Wanneer dit niet het geval is zijn uw bezoekers zo weer vertrokken. Er zijn twee manieren om binnen de drie cruciale seconden duidelijk te maken waar uw website over gaat.
Bedrijfsnaam & Logo duidelijk vermelden
Plaats de naam en het logo van uw onderneming duidelijk op de homepage. Vaak staat het logo links bovenaan, dus bezoekers verwachten dit ook hier te vinden. De naam en het logo hoeven niet met koeienletters te worden vermeld, maar zorg er wel voor dat mensen het direct kunnen vinden. In de afbeelding hieronder ziet u een voorbeeld van een duidelijk logo op een duidelijke plaats.
Een tagline toevoegen
Een tweede tip is het toevoegen van een tagline aan uw homepage. Een tagline is een korte omschrijving van wat uw bedrijf doet of waar uw website voor is bedoeld. Verwar een tagline dus niet met de slogan van uw onderneming. Een goede tagline bevordert gebruiksvriendelijkheid omdat uw bezoekers direct weten wat ze op uw website kunnen doen. Een voorbeeld van een goede tagline is die van wikipedia.nl; 'Wikipedia is een meertalige encyclopedie, waarvan de inhoud vrij beschikbaar is. Iedereen kan hier kennis toevoegen!'. Een voorbeeld van een minder goede tagline is die van Iens.nl: 'Weet waar je eet'. Door deze tagline weet u nog niet dat u hier recensies kunt vinden van restaurants in Nederland, dus om wat voor bedrijf het gaat! Hier vindt u meer informatie over het plaatsen van uw logo of het bedenken van een goede tagline.
Maak de belangrijkste taken voor bezoekers direct bereikbaar
Iedere websitebezoeker komt met een bepaald doel naar uw website Ze willen bijvoorbeeld meer te weten komen over uw bedrijf, uw contactgegevens opzoeken of iets aanschaffen via uw webshop. Kom uw bezoekers hierin tegemoet. Hoe sneller zij hun doelen kunnen behalen des te gelukkiger u ze maakt! Bij NS is dit bijvoorbeeld de reisplanner, en bij de Rabobank de knop naar internetbankieren. Komen bezoekers voor informatie naar uw website? Zorg dan dat deze snel en gemakkelijk te vinden is. Dit doet u bijvoorbeeld door de'Call to Actions' een felle en afstekende kleur te geven. Een 'Call to Action' button is een knop waarmee een bezoeker tot een bepaalde actie over kan gaan, zoals de aankoop van een product of het inschrijven bij uw mailinglist.
Deel uw website in volgens de standaard indeling
Wanneer een bezoeker uw website bezoekt wil deze zo snel mogelijk vinden waar hij naar opzoek is. U maakt het uw bezoekers dus gemakkelijk wanneer u de informatie plaatst waar zij deze verwachten. Dit wil zeggen dat uw bedrijfslogo linksboven staat en uw zoekfunctie rechtsboven. Daarnaast verwachten bezoekers uw navigatie, dat wil zeggen de verschillende onderdelen van uw website, vaak boven horizontaal op de homepage. De submenu's van deze verschillende onderdelen op uw website vindt u dan weer links verticaal op het scherm. De website van Dirk, Bas en Digros is hier een goed voorbeeld van.
Bovenstaand voorbeeld is een duidelijke website waar alles snel te vinden is omdat het staat waar u het verwacht. Daarnaast is het overzichtelijk; de kolommen met de tekst zijn niet te breed (vaak niet meer dan 55 tekens) en het lettertype niet te groot (vaak 12 punts).
Zorg voor een goede zoekfunctie
Steve Krug, websitegebruikersspecialist en auteur van het boek 'Don't make me think: a common sense approach to web usability' zei over de zoekfunctie: 'It's a simple formula; a box, a button and the word search'. Wanneer u een groot bedrijf heeft met een grote website gebruiken veel bezoekers de zoekfunctie om snel te kunnen vinden waar ze naar opzoek zijn. De zoekfunctie is dus als het ware de startfunctie van uw website. Zorg er daarom voor dat de zoekfunctie in één oogopslag te vinden is, vaak rechtsboven op de homepage. Twee zaken zijn hierbij belangrijk:
- Zorg ervoor dat het invoerveld groot genoeg is, zowel het veld zelf als het lettertype.
- Plaats de zoekknop 'zoek' of 'search' rechts van het invulvak zodat men precies weet wat er mee bedoeld wordt.
Aan de slag!
Een gebruiksvriendelijke website van uw bedrijf draait om duidelijkheid, snelheid en voldoen aan verwachtingen. Bezoekers willen snel hun weg kunnen vinden en u kunt ze daarbij helpen. Een superstrak design is dus niet altijd het beste design. Het gaat erom hoe u uw website het meest gebruiksvriendelijk maakt. Mocht u aan deze vier tips nog niet genoeg hebben, Robert-Jan van Diepen, adviseur voor organisaties voor het optimaliseren van online communicatie, geeft hier 100 tips om uw website gebruiksvriendelijker te maken.
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen