Places logo
Menu

Online enqueteren voor uw bedrijf, hoe doet u dat?

Online enqueteren voor uw bedrijf, hoe doet u dat?

Enquêtes zijn een handig hulpmiddel waarmee u waardevolle informatie van uw klanten kunt inwinnen die u op weg helpt bij uw verdere bedrijfsstrategie. Bijvoorbeeld wie uw klanten zijn en hoe uw bedrijfsstrategie op hen overkomt. Een verkeerd opgestelde enquête levert niet de gewenste resultaten en leidt soms zelfs tot irritatie van de klant. Een goede enquête opstellen is niet eenvoudig, maar valt wel te leren. In deze blog leggen we uit hoe u een succesvolle online enquête opstelt voor uw bedrijf.

Het doel en type enquête bepalen

Een enquête is voor veel doelen inzetbaar, zoals bijvoorbeeld het onderzoeken van het beeld dat de klant van u als ondernemer heeft, of de bereidheid van klanten om een specifiek product in de toekomst te gaan kopen. U kunt er onder andere de behoefte van de klant mee achterhalen en aan de hand van de verkregen gegevens uw bedrijfsproces verbeteren. Enquêtes worden voornamelijk gebruikt voor het bereiken van klanten, maar u als ondernemer kunt ze ook gebruiken voor business-to-business onderzoek. Met enquêtes bereikt u dus niet alleen individuen, maar indien gewenst ook bedrijven. Met een enquête kunt u dus op eenvoudige wijze interessante informatie van potentiële klanten inwinnen. Enquêtes zijn er in vier vormen: telefonisch, persoonlijk, schriftelijk en online. Online enquêtes worden voornamelijk ingezet door ondernemers die snel antwoord nodig hebben, niet persoonlijk bij klanten langs kunnen gaan en hun klanten niet willen bellen. Ook u kunt gemakkelijk van zo'n online enquête gebruik maken.

Waarom online enquêteren?

Online enquêteren biedt u een aantal voordelen ten opzichte van de andere manieren van enquêteren. Places.nlheeft de belangrijkste voordelen voor u op een rijtje gezet:

1.Globaal bereik

Met een online enquête kunt u grote groepen mensen bereiken. Denk daarbij aan enkele tot duizenden personen die u via het internet informatie verschaffen. Omdat het bereik van internet groter is dan dat van telefonische of schriftelijke enquêtes, wordt het gebruik van online enquêtes niet beperkt tot Nederland. Bent u ook internationaal actief, dan biedt een enquête u een manier om ook buiten de grenzen klanten te bereiken en zo honderden kilometers te overbruggen.

2. Flexibiliteit

Online enquêtes laten vele mogelijkheden toe. Zo kunt u ervoor kiezen om uw klanten te benaderen via een link op de social media kanalen die u gebruikt, een enquête via de mail toe sturen of bijvoorbeeld een aparte pagina op uw website hieraan wijden. Ook is het verwerken van de gegevens makkelijk, omdat resultaten automatisch voor u in één databestand worden opgeslagen. Online enquêtes vormen zo een flexibel middel voor u als ondernemer, maar ook voor de klant.

3.Snelheid

Een online enquête is de snelste methode is om een vragenlijst op te stellen, teverspreiden en de gegevens te verzamelen. U hoeft er niet voor de straat op,geen telefoonnummers bij de klant te zoeken en geen post voor te versturen.Ook hoeft u zelf geen data in te voeren. Handig als u weinig tijd tot uwbeschikking heeft.

4.Technologische mogelijkheden

Met online enquêtes kunt u zelf kiezen waar op de pagina uw tekst, afbeeldingen en video's worden weergegeven. U kunt zelf de vraagvolgorde aanpassen, en de enquête aantrekkelijk maken. Zo zorgt u ervoor dat het invullen van uwenquête geen vervelende taak wordt voor deelnemers. Ook kunt u uw enquête zo instellen dat alle vragen verplicht moeten worden ingevuld voordat ze naar een volgende pagina gaan of de enquête afsluiten. Zo voorkomt u dat vragen worden overgeslagen. Door de vraagvolgorde vast te leggen, kunnen deelnemers hunantwoorden niet meer veranderen of alvast doorbladeren naar volgende vragen.

5. Gemak voor de klant

Een aantrekkelijke enquête invullen op de computer is voor klanten vaak fijner dan gebeld worden tijdens het eten, of op ongelegen momenten bezoek te krijgen. Online enquête kunnen worden ingevuld op het moment dat het de klant uit komt, zonder tijdsdruk. Ook kunt u uw bedrijfsenquête zo instellen dat onderbreken en afmaken op een later moment mogelijk is.

6.Lage kosten

Het belangrijkste voordeel van een online enquête is wellicht dat het lage kosten met zich meebrengt. Online enquêteren bespaart personeelskosten, telefoonkosten, materiaalkosten en tijd. Met een online enquête kunt u dus de door u gewenste informatie inwinnen, terwijl u uw tijd kunt besteden aan zaken die voor u als ondernemer prioriteit hebben.

enquetes-bedrijven

Het opstellen van een enquête

Een enquête die niet voldoende doordacht is, levert niet de gewenste resultaten. Zo kan de enquête worden weggeklikt, niet worden afgemaakt of als spam worden gezien. Bent u van plan gebruik te maken van een online enquête, denk dan aan de volgende tips:

1.Maak de enquête aantrekkelijk

Zorg dat deelnemers van het onderzoek uw enquête niet zomaar wegklikken door de aandacht vast te houden. Enquêtes laten het gebruik van afbeeldingen, videofragmenten en muziek toe. U kunt deze gerust gebruiken, maar teveel afleiding kan ervoor zorgen dat deelnemers geen aandacht meer hebben voor hetgeen u wilt weten.

2. Laat de voortgang zien

Een enquête die een eindeloos aantal vragen lijkt te bevatten, wordt snel weggeklikt. Voeg een grafische voortgangsbalk toe om te zorgen dat de deelnemer alle vragen beantwoordt en niet halverwege afhaakt. Deze balk geeft bijvoorbeeld met kleurtjes, cijfers of percentages aan in welk stadium van de enquête men zich bevindt. De klant weet dan hoeveel tijd er nog ongeveer vanhem of haar gevraagd wordt en de enquête minder snel wegklikken.

3.Zorg voor een duidelijke introductie en formulering

Een enquête met instructies die voor de deelnemer niet geheel duidelijk zijn, kantot frustratie leiden. Zorg daarom voor een goede formulering, zodat uw instructies en vragen duidelijk zijn en slechts op één manier geïnterpreteerd kunnen worden.Let er bij de formulering op dat uw taalgebruik matcht met het taalgebruik van de deelnemer. Formuleer zo bondig en neutraal mogelijk zodat u de deelnemer nietin een richting stuurt. Vermeld daarnaast dat u zorgvuldig met persoonsgegevens omgaat en de privacy en de anonimiteit van de deelnemer waarborgt. Zo neemt u eventuele zorgen van deelnemers over het doorverkopen van hun persoonsgegevens weg.

4. Let op de vraagvolgorde

Naast de formulering van de vragen is ook de volgorde van belang. Een goedeenquête bevat genummerde vragen die logisch op elkaar volgen. Daarnaastbegint een goede enquête algemeen en worden de vragen daarna steedsspecifieker. De vragenlijst eindigt met gemakkelijke vragen. Ook wijzigt een goedeenquête niet te vaak van onderwerp en wordt een deelnemer niet eerst als 'u' envervolgens als 'jij' aangesproken.

5.Bied een beloning aan

Niet iedereen is even bereid deel te nemen aan uw onderzoek. U bent met een online enquête niet fysiek aanwezig. Dit betekent dat u minder opties heeft om mensen die in eerste instantie niet willen deelnemen, te stimuleren om toch mee te werken. Een kleine beloning, bijvoorbeeld een aanbieding, kortingscode of de kans iets te winnen kan mensen stimuleren toch deel te nemen.

Programma's

Voor het maken van enquêtes heeft u veel opties. Veelgebruikte aanbieders van online enquête tools zijn bijvoorbeeld NETQ, SurveyMonkey en Qualtrics. Deze aanbieders beschikken over verscheidene pakketten die verschillen in prijs, maximaal aantal deelnemers en complexiteit van de enquête. Ook kunt u hier terecht met vragen over het opstellen van de vragenlijst. Succesvol enquêteren is nu ook voor u als ondernemer weggelegd.

Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?

Gratis adviesgesprek

Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.

Plan een gratis adviesgesprek

Meer weten over een adviesgesprek

Gratis adviesgesprek
  • 100% gratis en vrijblijvend
  • Marketingadvies op maat
  • Geen verplichtingen
Google Reviews 4,5
starstarstarstarstar_half

Ook optimaal vindbaar en bereikbaar zijn? Zet je bedrijf op de kaart met Places Lokale SEO!