Goede voornemens voor uw bedrijf
Stoppen met roken, afvallen, meer sparen, meer sporten, contacten onderhouden. Zomaar een greep uit veelvoorkomende voornemens in het nieuwe jaar. Maar wat zijn uw voornemens voor uw MKB-bedrijf? Het nieuwe jaar is een uitstekende gelegenheid om alles op een rijtje te zetten en te evalueren waar uw kansen liggen om uw bedrijf nog meer te optimaliseren. Telefoonboek zet een aantal goede voornemens op een rijtje.
Duurzaam ondernemen
Duurzaamheid, oftewel sustainability, is een echte kans voor uw MKB-bedrijf. Maatschappelijk verantwoord ondernemen staat hoog in het vaandel binnen veel grote organisaties, maar de MKB-sector blijft daar soms achter. Duurzaam ondernemen kan u veel voordelen opleveren. Als ondernemer draagt u een voorbeeldfunctie voor veel mensen, de ultieme kans om uw steentje bij te dragen aan de maatschappij. Door duurzame producten te gebruiken, niet alleen in uw webwinkel maar bijvoorbeeld ook op kantoor. Met maatschappelijk verantwoord ondernemen kunt u niet alleen geld besparen, maar ook uw omzet vergroten, uw bedrijfsimago verhogen en een betere concurrentiepositie bemachtigen. Starten met duurzaam ondernemen is niet moeilijk, in principe houdt het in dat u onderneemt met gezond verstand en gezonde keuzes maakt. Wilt u meer weten over milieuvriendelijk ondernemen? Leest u dan deze blog.
Werknemers als klankbord
Uw werknemers weten als geen ander hoe u uw onderneming kunt verbeteren. Vraag uw werknemers van tijd tot tijd om eerlijke feedback. Ook al is het misschien even slikken om commentaar te krijgen, uw onderneming wordt er uiteindelijk wel beter van. Daarnaast kunt u in 2014 proberen om de nadruk nog eens extra te leggen op uw werknemers tevreden houden. Hoe meer zij het 'bedrijfsgevoel' met zich mee dragen, hoe beter ze hun taken uitvoeren. Zorg ervoor dat uw werknemers een hecht team zijn, dat ze goed met elkaar om kunnen gaan en dat het groepsbelang boven het eigen belang wordt gesteld. Wilt u meer tips om uw werknemers te motiveren? Leest u dan deze blog.
Digitale veiligheid
In 2013 is er veel roering geweest rondom internetveiligheid en privacy. Dit geldt natuurlijk niet alleen voor personen, maar ook ondernemingen hebben met deze onderwerpen te maken. In 2012 is volgens een onderzoek van het Algemeen Dagblad veertig procent van MKB-Nederland slachtoffer geweest van computervirussen, phishing en andere digitale aanvallen. Hackers worden steeds slimmer, dus besteed in 2014 wat extra aandacht aan uw digitale veiligheid. Denk hierbij aan het werken met een beveiligde internetverbinding, maak ten alle tijden een back-up van uw computer en zorg voor een goed anti-virus systeem. Meer tips en informatie vindt u hier en hier.
Houd uw website up-to-date
Het is belangrijk om uw bedrijfszaken intern goed geregeld te hebben. Soms wordt hierbij de communicatie naar buiten vergeten. De gebruiksvriendelijkheid van uw website kan voor potentiële klanten een reden zijn om al dan niet naar een concurrent te gaan. Zorg ervoor dat uw website klaar is voor 2014, om zo een goed ondernemersjaar tegemoet te gaan. Concrete dingen waarbij u hier aan kunt denken is een duidelijke vermelding van uw logo en bedrijfsnaam, dat de bezoeker een duidelijk beeld heeft van wat ze met uw website kunnen doen (bijvoorbeeld producten bestellen in een webshop) en zorg voor een goede navigatie binnen uw website. Wilt u meer weten over het optimaliseren van de gebruiksvriendelijkheid van uw website?
Vergeet naast uw reguliere website niet om een mobiele versie van uw website te maken. Het gebruik van smartphones en iPads is de afgelopen jaren exponentieel toegenomen, en zal alleen nog maar groeien. Het is daarom erg belangrijk dat uw website ook kan worden omgezet naar een mobiele versie, indien een bezoeker via een mobiel apparaat uw website bezoekt.
Social media
Naast het onderhouden van uw website is ook uw communicatie naar de mensen toe erg belangrijk. Blunders worden op sociale netwerksites makkelijk afgestraft. Met een goede basis voor uw social media kunt u mogelijk veel bereiken op dat gebied. De sociale netwerken waar u zich in het begin van 2014 mee bezig moet houden als MKB-ondernemer zijn Facebook, Twitter, Google+, LinkedIn, Instagram, YouTube en nieuwkomer Snapchat Stories.
Behalve het optimaal inzetten van social media voor uw bedrijf moet u ook uitkijken met hoe u social media inzet. Digitale criminaliteit maakt veelvuldig gebruik van de informatie die social media te bieden hebben. Let op met privacygevoelige gegevens online zetten, of bijvoorbeeld aankondigen wanneer u zeker niet aanwezig zult zijn. Niet alleen uw klanten lezen deze informatie, maar ook mensen met minder goede bedoelingen.
Innovatie
Wordt 2014 voor u het jaar om nieuwe ideeën te realiseren? Om deze plannen in 2014 uit te kunnen voeren is steun van overheidsinstanties natuurlijk welkom. Er zijn, in het geval dat uw bedrijf een innovatief plan uitvoert, potjes beschikbaar om uw plannen financieel bij te zetten. Denk hierbij aan innovatiekrediet, een lening voor projectfinanciering of bijvoorbeeld subsidie op het loon van werknemers die zich bezig houden met innovatieve projecten. Wilt u meer weten over subsidies en regelingen voor het MKB? Lees dan deze blog.
Het nieuwe jaar biedt veel kansen voor ondernemers. Het economisch klimaat wordt weer wat gezonder en de technologie belooft veel. Grijp de kansen die het nieuwe jaar biedt om uw bedrijf bloeiender te maken! Wilt u bijvoorbeeld in het nieuwe jaar uw online zichtbaarheid vergroten? Telefoonboek.nl helpt u daar natuurlijk graag mee. Neem gerust contact op met onze service desk via 024-3555299.
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen