Uw social media makkelijk beheren met Hootsuite
Twitter, Facebook, LinkedInn, Google+: voorbeelden van social media kanalen die goed inzetbaar zijn voor de online marketing van uw bedrijf. Het onderhouden van zoveel verschillende social media kost veel tijd en moeite. Voor dat probleem is er nu een oplossing, waar wij u graag kennis mee laten maken: Hootsuite. Met Hootsuite kunt u uw social mediakanalen beheren en synchroniseren, zodat u geen verspilde energie in social media hoeft te stoppen. Telefoonboek heeft een aantal zaken voor u op een rij gezet, zodat u na het lezen van de blog zelf Hootsuite kunt inzetten voor uw bedrijf.
Hoe begin ik met Hootsuite?
Hootsuite is makkelijk in gebruik en goed inzetbaar voor zowel de particulier als bedrijven. Een account aanmaken voor maximaal vijf social media kanalen is gratis en er zijn leuke extra mogelijkheden, zodat u de tijd die u aan social media besteedt efficiënt gebruikt. Een account aanmaken gaat gemakkelijk via de website van Hootsuite en hiervoor hoeft u niets te downloaden.
Hootsuite gebruiken voor uw bedrijf
U kunt met Hootsuite de kanalen Twitter, Facebook, LinkedInn, Google+, Mixi, Foursquare en Wordpress beheren. Dit gaat via tabbladen, kolommen en overzichtelijke statistieken. U kunt ervoor kiezen om voor iedere social media account een apart tabblad te gebruiken of u kunt verschillende accounts combineren op één tabblad. Voor een Twitter-account zou u bijvoorbeeld kunnen kiezen voor één apart tabblad, want het is mogelijk om binnen dit tabblad overzichtelijke kolommen te creëren. Een kolom kunt u bijvoorbeeld zo instellen, dat deze op zoek gaat naar trefwoorden en hashtags in Twitter. Zo kunt u via het tabblad uw volgers in de gaten houden, kunt u zien wanneer u genoemd wordt op Twitter en is het mogelijk om snel te reageren op relevante informatie. De kolommen zijn erg flexibel in te stellen. Per tabblad is het mogelijk om tien kolommen aan te maken. Links bovenin het scherm kunt u kiezen voor 'add stream'. Hier kunt u zelf bepalen op wat voor manier u de kolommen vormgeeft. Zo kunt u bijvoorbeeld kiezen voor 'keywords'. Binnen deze functie kunt u dan woorden invullen, zodat Hootsuite deze voor u opzoekt in trefwoorden en hashtags op Twitter. Probeer vooral zelf uit wat u het prettigst vindt om mee te werken! Hootsuite heeft ook een mobiele app, die te downloaden is voor Android, Blackberry, Iphone en Ipad. De app van Hootsuite neemt automatisch de gegevens over van uw Hootsuite account in de computer, dus u hoeft Hootsuite niet opnieuw in te stellen in de app op uw telefoon. Het is dan ook aan te raden om eerst op de computer de kolommen en tabbladen naar eigen wens in te stellen, voordat u gebruik maakt van de app.
Uw eigen statistieken in Hootsuite
Een voordeel van Hootsuite is dat er overzichtelijk statistieken voor de social media accounts van uw bedrijf zijn bij te houden. In de menubalk links van het scherm kunt u de statistieken bekijken onder 'analytics'. U kunt hier bijvoorbeeld kiezen om een overzicht van uw Twitterstatistieken aan te maken, waarin staat hoeveel volgers u er heeft bijgekregen en wat uw populairste tweets en trefwoorden waren. Zo kunt u bijvoorbeeld snel zien welke onderwerpen populair zijn voor uw volgers. De algemene overzichten van Twitter en Facebook zijn beschikbaar met een gratis account. Er zijn ook gedetailleerdere statistieken, google analytics en LinkedInn statistieken, maar deze zijn alleen op te vragen met een betaald account op Hootsuite. Onderaan het rijtje statistieken staat 'ow.ly'. Ow.ly is een systeem waarmee Hootsuite de links in uw berichten korter maakt en bijhoudt hoe vaak er op de links geklikt wordt. Het verkorten van een link is heel simpel. Als u in het tekstvak boven in het scherm een bericht maakt, plaatst Hootsuite deze op de social media accounts die staan aangevinkt. In dit tekstvak is ook ruimte om een link toe te voegen. Deze link is dan te verkleinen door op 'shorten' te klikken. Op deze manier maakt Hootsuite er een verkorte ow.ly link van, waarmee u gemakkelijk kunt werken.
Nu schrijven, later online
Als een bericht geschreven is in het tekstvak, hoeft het niet meteen online geplaatst te worden. In Hootsuite zit namelijk een functie waarmee de berichten ingepland kunnen worden. Als u op het symbool van de kalender ('schedule') klikt na het schrijven van het bericht, kunt u gemakkelijk aangeven op welke datum en tijd het bericht geplaatst moet worden. Zo kunt u bijvoorbeeld op maandag al bepalen welke berichten er de rest van de week geplaatst worden. Dat kan erg veel tijd schelen. Daarbij is het mogelijk om buiten werktijden online zichtbaar te blijven, zonder dat u er extra tijd in hoeft te stoppen! Ook kunt u van te voren bedenken wanneer uw berichten het meeste effect hebben en uw berichten hierop aanpassen. Zitten uw volgers bijvoorbeeld vaker 's morgens online? Dan kunt u van te voren plannen dat er om 11 uur een bericht wordt geplaatst op uw social media.
Hootsuite? Een beetje te veel van het goede...
Er is dus behoorlijk wat mogelijk met Hootsuite! Is dit toch allemaal wat veel voor uw onderneming en houdt u de online marketing via social media liever beperkt, dan zijn er natuurlijk ook andere mogelijkheden. Als u bijvoorbeeld alleen met Twitter werkt, is Tweetdeck eventueel een overzichtelijke en gemakkelijke optie voor u. Werkt uw onderneming enkel met Facebook, dan zou u op weg kunnen helpen. Places.nl kan dan speciaal voor uw onderneming een professionele Facebookpagina ontwerpen. Veel succes met uw online marketing via social media!
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen