De beste online reputatie van uzelf op Social Media
Een kwart van de sollicitanten wordt afgewezen vanwege het gedrag op Social Media. Dit blijkt uit onderzoek van StepStone dat is uitgevoerd onder 17.330 werknemers en 1470 recruiters in acht Europese landen. Door verschillende online uitlatingen kunnen sollicitanten het goed voor zichzelf verpesten. Ook als eigenaar van uw eigen bedrijf is het verstandig rekening te houden met uw online reputatie. Maar hoe doet u dat eigenlijk?
Controleer uw online reputatie
Afwijzingen en gemiste klanten vanwege uitlatingen op Social Media lijken logisch, maar toch realiseren veel werkzoekenden en ondernemers zich niet welke online sporen worden achtergelaten. 33% van de werkzoekenden heeft zelfs nog nooit de eigen online reputatie bekeken. Door uw eigen naam regelmatig te zoeken via Google kunt u gemakkelijk controleren op welke manieren uw naam naar boven komt. Binnen enkele secondes weet u precies op welke Social Media kanalen er meer informatie naar bovenkomt dan dat u zelf wilt. Vergeet vooral niet om deze zoekopdracht ook op de pagina 'Afbeeldingen' uit te voeren. Op deze manier kunt u een afwijzing voor een nieuwe baan of een gemiste klant door uw gedrag op Social Media voorkomen.
Uw privacy-instellingen aanpassen
Na de controle via Google kunt u zelf bepalen welke Social Media kanalen te veel informatie over u weggeven. Door het wijzigen van uw privacy-instellingen per Social Media account kunt u een groot deel van uw online informatie afschermen. Veel sollicitanten gaan er vanuit dat alleen LinkedIn relevant is om professioneel over te komen vanwege de zakelijke invalshoek. In de praktijk blijkt echter dat slechts 48% van de werkgevers de LinkedIn account checkt. 53% van de werkgevers kiest daarnaast voor Twitter en 76% voor Facebook. Wij hebben daarom voor u op een rij gezet hoe u uw gegevens op deze Social Media kanalen kunt afschermen.
Wanneer u ingelogd bent op Facebook kunt u rechtsboven klikken op uw instellingen. Het menu dat uitklapt bevat de knop 'Privacy-instellingen' waar u exact kunt aangeven wie uw inhoud kan zien, wie contact met u kan opnemen en wie u kan opzoeken. Het zien van uw inhoud kunt u het beste alleen toestaan voor vrienden, dan weet u zeker dat geen enkele werkgever, recruiter of klant uw persoonlijke statusupdates en foto's kan zien.
Via Twitter is het wat lastiger om uw privacy-instellingen aan te passen. U kunt wanneer u bent ingelogd op uw Twitter-account bovenaan de pagina klikken op de afbeelding voor uw account. Het menu dat volgt biedt een knop 'Settings'. Links op de pagina klikt u vervolgens op 'Security and privacy'. U bent nu op de pagina waar u alle mogelijke privacy-instellingen kunt beheren. Het nadeel van het afschermen van uw Tweets is wel dat uw berichten niet meer geretweet kunnen worden en u geen Direct Messages meer kunt ontvangen van mensen die u niet volgt.
Ook LinkedIn biedt vele mogelijkheden voor het afschermen van uw gegevens. Door in te loggen en rechtsboven op uw foto te klikken, kunt u in het menu dat verschijnt kiezen voor 'Privacy & settings'. U kunt nu op de subpagina's 'Profile' en 'Groups, Companies & Applications' alle mogelijkheden voor het afschermen van uw gegevens inzien. Denk goed na over wat u precies wilt afschermen. LinkedIn biedt immers perspectief voor het vinden van een baan of het laten inzien van uw professionele persoonsgegevens.
Uw gedrag op Social Media
Naast het afschermen van uw gegevens kunt u er ook voor kiezen het Social Media gedrag dat niet gewaardeerd wordt te vermijden. Wij zetten daarom even de belangrijkste missers voor u op een rij.
- Grof taalgebruik. Dit komt veel voor in reacties op Facebook en dit komt onprofessioneel over. In een sollicitant of bedrijfseigenaar wordt een representatief persoon gezocht en grof taalgebruik kan daarbij het beeld goed verpesten.
- Taalfouten. Iemand die schrijft met veel taalfouten, komt minder goed over op een recruiter.
- Dronken op de foto. Misschien een herinnering aan een leuke avond, maar het schept een negatief beeld over de sollicitant.
- Racistische of discriminerende opmerkingen. Dit komt respectloos en beledigend over.
- Ruzies. Ruzies horen absoluut niet thuis op social media. Ook het plaatsen van racistische of discriminerende opmerkingen is not done.
- Klagen. Veel mensen gebruiken Facebook en Twitter als uitlaatklep voor al hun klachten. Dit komt erg slecht over op een bedrijf, die uiteraard op zoek is naar een positieve en gemotiveerde werknemer. Maar ook voor een potentiële klant kan dit averechts werken.
- 'Too much information'. Veel mensen vinden het fijn om uitgebreid te schrijven op Facebook of Twitter over verbroken relaties of verschillende dates. Dit kan ongemakkelijk overkomen en ertoe lijden dat een professioneel beeld van de sollicitant geschaad wordt. Uit het onderzoek van StepStone bleek tot slot ook dat bij 50% van de sollicitanten een positief beeld wordt bevestigd wanneer er van te voren op Social Media wordt gecheckt. Wilt u meer lezen over het onderzoek van StepStone? Kijk dan hier.
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen