Periscope: de toekomst van Twitter?
In maart dit jaar bestond Twitter tien jaar. Critici voorspelden dat 2016 wel eens het jaar van de ondergang van Twitter zou kunnen worden. Maar de afgelopen tien jaar heeft Jack Dorsey, de oprichter van Twitter, niet stilgezeten. Eén van de belangrijkste innovaties van de afgelopen jaren was de introductie van het video-livestreamingsplatform Periscope. Places.nl legt u uit waarom Periscope zo'n goed medium is.
Waarom livestreamen werkt
Mensen zijn aangetrokken tot video. Hoe komt dat? Ten eerste gebruiken onze hersenen van nature gezichten en stemmen om reguliere informatie om te zetten in betekenisvolle informatie. Ten tweede is video persoonlijk, persoonlijker dan een foto (die met Photoshop bewerkt kan zijn). Ten derde is het een erg direct medium dat door interactie een onvoorspelbaar karakter heeft. Met een livestream kun je de kijker meenemen in het hier en nu, wat bijvoorbeeld bij een evenement (#behindthescenes) erg leuk kan zijn. Met een medium als Periscope was livestreamen nog nooit zo gemakkelijk.
De kracht van Periscope
Waar nieuws het eerste bekend is op Twitter, zijn de beelden het eerste te zien op Periscope. Met de aanslagen in Parijs werd dat erg duidelijk: de beelden waren eerder te zien op Periscope dan op televisie. Deze kracht geldt niet alleen voor het nieuws. Periscope wil je de wereld laten ontdekken door de ogen van een ander. De persoonlijke aanpak maakt dat het opbouwen van de gunfactor en vertrouwen sneller gaat dan via de andere sociale media. Vooral de realtime interactie is de sleutel van het succes van deze app. Geïnteresseerden kunnen tijdens de uitzending direct reageren via de chat of met hartjes, die te vergelijken zijn met likes op Facebook
Zakelijk gebruik
Zakelijk gezien is Periscope een krachtig kanaal. De mogelijkheden zijn eindeloos: live uitzenden bij evenementen, een online vragenuurtje houden, een kijkje geven achter de schermen, een product lanceren of gewoon laten zien wat je aan het doen bent. Ook aan de slag met Periscope? Wees alert op de volgende beginnersfouten:
1. De titel van je uitzending vergeten
Geen titel betekent dat de uitzending als "Naamloos" in de lijst komt te staan. Dat komt niet bepaald aantrekkelijk over.
2. Slecht openingsshot
Zodra met één klik op de knop de uitzending wordt gestart, gaat u live. Het eerste shot wordt als thumbnail weergegeven en blijft dus 24 uur zichtbaar. Beginnen met de camera op de vloer gericht is dus geen goed idee.
3. Twitter-icoon niet aanklikken
Zet het Twitter-icoon aan als u live gaat, zo krijgen al uw volgers een melding in hun tijdlijn.
4. Wachten op de eerste kijkers
Wacht niet met praten tot de eerste kijkers de uitzending binnenkomen, er kunnen ook mensen vanaf het web live meekijken of de uitzending later bekijken via de replay.
5. Periscope-uitzending niet promoten
Kondig uw uitzending aan: via Twitter, maar ook via andere sociale media.
6. Geen interactie aangaan
De kracht van Periscope ligt juist in de live interactie met de kijkers, maak daar gebruik van!
Bereik meer potentiële klanten
Een ander leuk voorbeeld van een geschikte manier om meer potentiële klanten te bereiken, is via een advertentiepakket van Places. Zo kunt u uw bedrijf extra laten opvallen op Telefoonboek.nl en Openingstijden.com. Meer weten? Neem contact op via 024-8200617. Places adviseert u graag vrijblijvend over de mogelijkheden om extra op te vallen met uw bedrijf.
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen