Optimaliseer uw positie in het nieuwsoverzicht van Facebook
Met de enorme stroom aan berichten die uw volgers in hun nieuwsoverzicht te zien krijgen is het belangrijk om goed zichtbaar te zijn voor uw volgers. Een goede Facebook EdgeRank score is essentieel voor een goede zichtbaarheid in het nieuwsoverzicht. Maar wat is de Facebook EdgeRank formule en hoe werkt deze precies?
Wat is Facebook EdgeRank?
Uw Facebook EdgeRank is een score die wordt gekoppeld aan de berichten die u op Facebook plaatst. Elke statusupdate, foto, video, reactie of like is een zogenaamde edge. Facebook maakt onderscheid tussen topverslagen en meest recente verslagen om te bepalen wat er in het nieuwsoverzicht wordt weergegeven. Standaard komen er in het nieuwsoverzicht topverslagen te staan. Dit zijn verslagen die volgens Facebook voor de gebruiker het meest interessant zijn . Er komen meer verslagen in uw persoonlijke nieuwsoverzicht te staan naarmate u meer vrienden of favoriete pagina's heeft. De hoogte van uw EdgeRank bepaalt dan hoe hoog uw verslagen in het nieuwsoverzicht van uw volgers worden weergegeven. Facebook gaat er namelijk vanuit dat verslagen met de hoogste scores het meest interessant zijn voor uw volgers.
De Edgerank formule
De formule die uw Facebook EdgeRank bepaalt bestaat uit drie elementen. De EdgeRank score wordt per bericht berekend en bepaalt hoe hoog deze in het nieuwsoverzicht van uw volgers komt te staan. Hoe hoger de EdgeRank score, des te beter zichtbaar uw bericht in het nieuwsoverzicht van uw volgers.
Affiniteitsscore
Ten eerste gaat de EdgeRank score uit van de mate van affiniteit tussen u en uw volgers. Dit onderdeel wordt de affiniteitsscore genoemd. Affiniteit betekent verwantschap of betrokkenheid. Volgers die reageren op uw berichten krijgen een hogere score dan volgers die uw berichten alleen bekijken. Uw EdgeRank score is dus hoger naarmate er meer interactie plaatsvindt op uw bedrijfspagina. Dit werkt echter maar één kant op: u kunt door te reageren op uw volgers niet uw eigen score verbeteren.
Gewichtsscore
Ten tweede houdt de EdgeRank score rekening met de waarde van het type bericht dat u plaatst. Zo heeft Facebook bepaald dat een foto of video zwaarder weegt dan een status update of tag. Reacties wegen ook zwaarder dan likes. Hoe groter de betrokkenheid, des te hoger uw EdgeRank score dus is.
Actualiteitsscore
Tenslotte kijkt de EdgeRank score naar de zogenaamde actualiteitsscore. Deze score hangt samen met het tijdstip waarop uw bericht geplaatst is. Zo is uw score lager wanneer dit tijdstip langer geleden is. Op deze manier voorkomt Facebook dat uw volgers oud nieuws te zien krijgen.
Omdat de EdgeRank score per volger en per bericht wordt berekend is het niet mogelijk om uw persoonlijke EdgeRank score op te vragen. Toch kunt u met deze formule uw voordeel doen. Door de werking van de Facebook EdgeRank te begrijpen, kunt u uw score verbeteren en ervoor zorgen dat uw posts beter zichtbaar worden. Places.nl heeft een aantal tips op een rijtje gezet om u op weg te helpen.
Verhoog het aantal reacties door interessante content
Post zo veel mogelijk afwisselende en vernieuwende berichten om het aantal reacties te verhogen. Dit kan een statusupdate zijn met een verrassende foto, een grappig filmpje met een open vraag of een link naar een interessante website. U hoeft niet altijd berichten te plaatsen die met uw bedrijf te maken hebben. Plaats ook eens berichten die relevant zijn voor uw doelgroep of die met actualiteiten te maken hebben. Houd uw berichten wel kort. Op deze manier houdt u uw volgers geboeid en zorgt u er voor dat ze blijven reageren. Ter illustratie kunt u kijken op de bedrijfspagina van Hi of De Bijenkorf. Ook kunt u uw klanten om reacties vragen met de zogenaamde 'call-to-actions'. Dit doet u door klanten te vragen een bericht te delen of te liken. Door uw bericht op een bepaalde doelgroep te richten vergroot u de kans dat u de juiste volgers bereikt.
Houd de discussie gaande en vraag feedback
Volgers die op uw posts reageren wegen in uw EdgeRank score zwaarder dan volgers die uw berichten alleen liken. Probeer uw volgers in uw posts dan ook zo veel mogelijk aan te spreken en om een reactie te vragen. Open vragen, stellingen of statements zijn een goede manier om de interactie op uw bedrijfspagina te verhogen. Vragen als wie, waar, waarom en wanneer hebben vaak een positief effect op de hoeveelheid reacties die u op uw posts ontvangt. Als u vervolgens reageert op uw volgers houdt u de discussie gaande en verhoogt u de kans dat andere volgers hier ook op inhaken. Doordat de score van dit bericht hoog is komt deze namelijk ook in hun nieuwsoverzicht te staan. Door het gebruik van hashtags kunt u een nog grotere doelgroep bereiken. De activiteit die daardoor op uw profiel ontstaat zorgt voor een hogere EdgeRank score en betere zichtbaarheid van uw bericht in het nieuwsoverzicht.
Plaats multimedia om de waarde van uw posts te verhogen
Uit onderzoek blijkt dat multimedia voor de meeste interactie zorgen. Het is daarom van belang om zoveel mogelijk foto's en video's in uw posts te verwerken. Dit zorgt niet alleen voor meer reacties, maar weegt ook zwaarder in uw EdgeRank. Voorbeelden van bedrijven die veel multimedia in hun posts verwerken zijn Hema en KLM. U kunt multimedia dus gebruiken op manieren waarop dat voor uw bedrijf relevant is. Denk hierbij aan promotiefoto's en instructiefilmpjes, maar ook aan amusement. Door het veelvuldig gebruik van multimedia in uw berichten verhoogt u niet alleen de interactiviteit op uw profiel, maar ook uw EdgeRank score.
Post uw berichten op de drukste tijden
Door te posten op momenten dat uw publiek het meest online is vergroot u de kans dat uw volgers op uw berichten reageren. Dit tijdstip is echter geheel afhankelijk van de doelgroep die u wilt bereiken. Jongeren zijn gemiddeld het meest actief op Facebook tussen negen en tien uur 's avonds. Maar als u mensen met een kantoorbaan wilt bereiken heeft u waarschijnlijk het meeste geluk als u tussen de middag berichten post.
U kunt achterhalen wat voor úw bedrijf het beste tijdstip is door Facebook Insights te raadplegen. Een andere mogelijkheid is om van de optie gebruik te maken om berichten bovenaan de pagina te plaatsen. Dit doet u door uw bericht te boosten. Ook is het belangrijk om regelmatig berichten te posten. Te veel berichten kan averechts werken en ervoor zorgen dat mensen afhaken,. terwijl te weinig posten er voor kan zorgen dat uw berichten onopgemerkt blijven door uw doelgroep. Een goede balans hiertussen is daarom de sleutel tot succes.
Facebook & Telefoonboek
Het regelmatig posten van interessante content is dus belangrijk voor het behouden van een hoge EdgeRank score. Wilt u weten wat u nog meer kunt doen? Het hebben van een goede omslagfoto kan ook bijdragen aan een betere score. Daarnaast kan een goede advertentiecampagne er ook voor zorgen dat uw score om hoog gaat. Meer over het opzetten van een Facebook bedrijfspagina vindt u op de blog van Places.nl. Wist u dat u gratis een link naar uw Facebook pagina kunt toevoegen op Telefoonboek.nl en Openingstijden.com? Via Places.nl kunt u gratis een account aanmaken en uw bedrijfsvermelding te alle tijden beheren. Door uw gegevens aan te vullen verbetert u uw online vindbaarheid en vergroot u de kans op een potentiële klant die contact met u opneemt. Meer informatie over Facebook EdgeRank vindt u op Edgerankchecker.com. Dit is een tool die u kan helpen bij het meten van uw EdgeRank score. Ook kunt u terecht op Facebook.com voor meer informatie over de werking van EdgeRank.
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen