Kies het juiste doel voor uw Facebook advertentie
Het sociale medium Facebook blijft maar groeien. Ook voor ondernemers is Facebook niet meer weg te denken. Zeker als het gaat om adverteren kunnen ondernemers hier hun voordeel mee doen. Places.nl heeft al eerder een blog geschreven over de verschillende soorten advertenties die Facebook te bieden heeft. Ook heeft u kunnen lezen hoe u stap voor stap uw eigen advertentie in elkaar zet. Nu gaat Places.nl nog een stapje verder door de verschillende advertentiedoelstellingen toe te lichten. Dit is een essentieel onderdeel van het maken van een advertentie omdat u hierin aangeeft wat u met uw advertentie wilt bereiken. Als u een advertentie op Facebook opstelt kiest u eerst de advertentiedoelstelling. Hierin bepaalt u wat het doel van de advertentie is. Een advertentiedoelstelling geeft in essentie aan wat uw wilt dat mensen doen wanneer ze uw advertentie zien. Facebook geeft u de mogelijkheid om uit een aantal opties te kiezen. U kunt een advertentie aanmaken door in te loggen op Facebook en naar het hulpmiddel voor het maken van advertenties te gaan. U kunt dan vervolgens uit de volgende mogelijkheden kiezen:
- Betrokkenheid bij paginabericht: Het promoten van berichten op uw pagina
- Pagina-vind-ik-leuks: Het vergroten van het aantal likes op uw pagina
- Klikken naar website: Het stimuleren van mensen om door te klikken naar uw website
- Websiteconversaties: Het promoten van specifieke acties op uw website
- App-installaties: Het stimuleren van mensen om uw app te installeren
- Betrokkenheid met app: Het stimuleren van mensen om gebruik te maken van uw desktop-app
- Reacties op evenementen: Het vergroten van deelname aan een event
- Geclaimde aanbiedingen: Het promoten van aanbiedingen
Voor welke optie u kiest is afhankelijk van het doel dat u voor ogen heeft en dit is voor elk bedrijf anders. Een startende ondernemer zal bijvoorbeeld voor meer naamsbekendheid willen zorgen met een advertentie, terwijl een ervaren ondernemer misschien juist tijdelijke acties wil promoten. Voor elke advertentie kunt u een looptijd en een doelgroep instellen, dus als beginnende adverteerder kan het helpen om de verschillende opties uit te proberen. De ene advertentie zal beter voor u werken dan de andere, maar hier komt u alleen achter door te experimenteren. Met behulp van paginastatistieken van Facebook kunt u de statistieken van uw advertenties bijhouden. Wanneer u heeft bepaald wat uw advertentiedoelstelling is, selecteert u deze in het hulpmiddel voor het maken van advertenties en kunt u direct aan de slag met uw advertentie. De stappen die u moet doorlopen om uw advertentie volledig in te vullen heeft Places.nl voor elke advertentiedoelstelling op een rij gezet.
Hoe is een Facebook advertentie opgebouwd?
Welke advertentiedoelstelling u ook kiest, er zijn een aantal elementen die steeds terugkeren. Zo bestaan alle advertenties uit een titel, een advertentietekst en foto. Om mensen geïnteresseerd te houden kunt u tot zes foto's selecteren om voor uw advertentiecampagne te gebruiken. Deze worden dan steeds wisselend getoond in uw advertentie. Het voordeel van het plaatsen van meerdere afbeeldingen is dat u zo gemakkelijker kunt zien welke afbeelding de beste resultaten oplevert. De paginastatistieken van Facebook laten zien welke afbeeldingen het meest aanslaan. Als u meerdere afbeeldingen selecteert maakt Facebook automatisch voor dezelfde campagne meerdere advertenties aan. Op deze manier wordt uw budget zo optimaal mogelijk besteed. Facebook raadt aan om afbeeldingen van maximaal 600 breed en 225 pixels hoog te gebruiken.
Verder geldt voor elke advertentie dat u kunt aangeven of u wilt dat deze zichtbaar is in het nieuwsoverzicht of aan de rechterzijde daarvan. Als uw advertentie in het nieuwsoverzicht terecht komt staat deze tussen berichten van andere gebruikers. Kiest u er voor om de advertentie aan de rechterzijde daarvan weer te geven dan staat deze tussen andere advertenties. Ook kunt u er voor kiezen om van uw advertentie een 'Gesponsord Verslag' te maken. Hierdoor komen mensen via hun vrienden in aanraking met uw bedrijf wanneer zij bijvoorbeeld uw bedrijfspagina liken of reageren op een bericht. Zij zien dit vervolgens ook in hun eigen nieuwsoverzicht, waardoor het bereik van uw advertentie wordt vergroot. Hieronder wordt per doel besproken waarin de doelen verschillen ten opzichte van elkaar.
1. Betrokkenheid bij paginabericht
Als u meer interactie op uw bedrijfspagina wilt creëren kiest u er voor om de betrokkenheid bij paginaberichten te verhogen. Paginaberichten zijn de berichten die u op uw bedrijfspagina geplaatst heeft. Dit houdt in dat u een advertentie plaatst die een specifieke post promoot om zo te zorgen voor meer likes, reacties en shares. Dit kan een bericht zijn, maar ook een foto of video die u op uw bedrijfspagina heeft geplaatst. U kiest voor deze advertentiedoelstelling als u bijvoorbeeld uw naamsbekendheid wilt vergroten of als u uw positie in het nieuwsoverzicht wilt verbeteren. Als u klikt op 'Betrokkenheid bij paginabericht' dan moet u allereerst kiezen voor welke bedrijfspagina u een paginabericht wilt promoten. Vervolgens kunt u kiezen uit al uw geplaatste berichten, foto's en video's aflopend van meest recent naar minst recent. Deze advertentie promoot dus reeds bestaande berichten. Wilt u wel uw paginaberichten promoten, maar dit niet steeds opnieuw in hoeven stellen? U kunt hier ook een optie aanvinken die er voor zorgt dat altijd uw meest recente bericht wordt gepromoot.
2. Pagina-vind-ik-leuks
Het vergroten van het aantal likes op uw pagina doet u om uw doelgroep te vergroten. Hoe meer mensen uw pagina liken hoe meer mensen u bereikt met uw paginaberichten. U vergoot hier dus zowel uw naamsbekendheid mee als uw bereik. Het verschil met de vorige doelstelling is dat het hier gaat om het promoten van uw pagina en niet van een specifiek bericht. Deze advertentiedoelstelling kiest u bijvoorbeeld als u net bent begonnen en uw netwerk aan het opbouwen bent.
3. Klikken naar website
Door voor de advertentiedoelstelling 'Klikken naar website' te kiezen, moedigt u mensen aan om uw website te bezoeken. Dit zorgt natuurlijk niet alleen voor een hoger bezoekersaantal, maar ook voor een betere naamsbekendheid en een groter bereik. Dit doet u door de link van de website in te vullen die u met uw advertentie wilt promoten. Deze website dient dan als bestemming van de advertentie. Wat hier anders is dan andere advertenties is dat u uw bedrijfspagina aan uw website kunt koppelen. Als u beheerder bent van meerdere bedrijfspagina's of websites kunt u zelf kiezen met welke bedrijfspagina u welke website promoot. Wat ook anders is bij deze advertentiedoelstelling is dat u een beschrijving kunt geven voor de link die in het nieuwsoverzicht wordt geplaatst. Hierin geeft u aan waarom mensen de link zouden moeten bezoeken. Tenslotte kunt u de gerelateerde activiteiten uit uw sociale netwerk aan uw advertentie koppelen. Dit houdt in dat als mensen bijvoorbeeld reageren op uw advertentie of een paginabericht liken dit er onder te zien is. U vindt deze optie onder het kopje 'Gerelateerde Pagina'.
4. Website conversaties
Deze advertentiedoelstelling heeft als doel om bepaalde acties die mensen op uw website moeten uitvoeren te promoten. De opbouw van de advertentie komt grotendeels overeen met die van de vorige advertentie, maar het verschil zit in het resultaat dat u met de advertentie bereikt. Het verschil met de vorige doelstelling is dat u hiermee niet alleen het aantal bezoekers op uw website vergroot, maar ook de interactie verhoogt. U kunt hiermee bijvoorbeeld tijdelijke acties of promoties op uw website onder de aandacht brengen. Net als bij 'Klikken naar website' hoeft u hier slechts de link in te voeren van de website die u wilt promoten. Omdat u de website kunt koppelen aan een Facebook pagina, lijkt het net alsof de advertentie van uw bedrijfspagina afkomstig is.
5. App-installaties
Als u mensen aan wilt moedigen om uw Facebook app te installeren, dan is dit de meest geschikte advertentie. Een Facebook app is een web applicatie die u speciaal voor het gebruik op Facebook kunt ontwerpen. Meer informatie over het maken van een app voor uw bedrijfspagina vindt u in de helpdesk van Facebook. Om uw gemaakte app te promoten selecteert u deze eerst onder het kopje 'App-installaties'. Ook kunt u direct de URL van de link van uw app in de Apple App Store of Google Play invoeren. Facebook herkent dan direct dat het gaat om een Mobiele App. Gebruikers kunnen via deze advertentie uw app direct installeren door op 'Nu installeren' te klikken.
6. Betrokkenheid met app
Betrokkenheid met app houdt in dat u met een advertentie de activiteit in uw app stimuleert. Dit kunt u doen door mensen met een specifiek doel naar uw app te leiden. Dit doet u door 'call-to-actions' in uw advertentie te gebruiken, zoals 'Gebruik app', 'Bekijk video' of 'Koop nu'. Door op deze manier een functie van uw app te promoten verhoogt u de interactiviteit. Mensen die de app al hebben gaan deze meer gebruiken, maar dit kan er ook voor zorgen dat mensen de app downloaden omdat ze nieuwsgierig zijn naar de geadverteerde pagina. Als gebruikers hier dan op klikken worden ze direct de pagina in de app gestuurd die u adverteert. Het verschil met de vorige advertentie is dus dat deze advertentie niet alleen de installatie van uw app, maar ook de betrokkenheid promoot.
Ook hiervoor selecteert u de app die u wilt promoten in het overzicht of vult u de URL van de link van uw app in de Apple App Store of Google Play in. Dit doet u onder het kopje 'Betrokkenheid met app'. Als u alleen uw mobiele app wilt promoten kunt u dat hier ook aangeven, anders promoot de advertentie automatisch zowel uw desktop app als uw mobiele app. Het verschil tussen deze twee is dat de desktop app op het bureaublad van uw computer wordt weergegeven en de mobiele app op uw smartphone. Tenslotte kiest u de juiste 'call-to-action' en voert u een deep link in. Dit is een link die naar een specifieke pagina leidt. De gebruiker komt dan direct terecht op de pagina die u adverteert.
7. Reacties op evenementen
Zit er een evenement aan te komen waar u mensen voor wilt enthousiasmeren? Kies dan voor de optie 'Reacties op evenementen'. Als u meerdere evenementen heeft kunt u er één uit het overzicht selecteren of direct de URL van het evenement invoeren in de balk. Het evenement verschijnt dan in een advertentie die gekoppeld is aan uw bedrijfpagina. Om een evenement aan te maken met uw bedrijfspagina vult u een titel, omschrijving van het evenement, datum, tijd en locatie in. Daarnaast heeft u de mogelijkheid om een foto toe te voegen. Tenslotte geeft u aan of het evenement open of alleen op uitnodiging is. Nadat u het evenement heeft geselecteerd wordt deze direct gepromoot onder de door u aangegeven doelgroep.
8. Geclaimde aanbiedingen
Als u een aanbieding wilt promoten dient u eerst de juiste bedrijfspagina te selecteren. Dit kunt u doen onder het kopje 'Geclaimde aanbiedingen'. Indien meer dan vijftig mensen uw pagina hebben geliket kunt u via deze functie zonder budget een aanbieding maken. Vervolgens kunt u deze promoten onder de doelgroep. Mensen kunnen deze dan 'claimen' en gebruiken in uw winkel of webshop. Om een nieuwe aanbieding te maken selecteert u een afbeelding voor uw aanbieding en vult u een titel en een omschrijving in. Vervolgens geeft u aan tot wanneer uw aanbieding geldig is, waar de aanbieding kan worden verkregen en heeft u de mogelijkheid om een promotie code in te vullen. Tenslotte geeft u aan wat de limiet is aan het aantal aanbiedingen dat kan worden geclaimd en vult u een tijd in waarop er een herinnering wordt verstuurd. Klanten kunnen er namelijk voor kiezen om de aanbieding direct te gebruiken of er op een later tijdstip aan herinnerd te worden. In dat geval wordt er op een door u aangegeven moment een bericht gestuurd om de gebruiker aan de aanbieding te herinneren. Ook kunt u hier optionele gebruikersvoorwaarden aangeven.
De advertentie bevestigen
Voor elke advertentiedoelstelling moet u een aantal stappen doorlopen. Voor de meeste advertenties geldt echter wel dat een aantal gegevens steeds terugkomen. Zo vult u natuurlijk overal een titel en advertentietekst in en zult u ook zien dat links naar uw website of applicatie vaak terug komen. Afbeeldingen zijn ook een vast onderdeel van een Facebook advertentie. Een groot deel van de gegevens die u gebruikt overlapt dus, waardoor het gemakkelijker wordt naarmate u vaker advertenties maakt. Welke advertentiedoelstelling u kiest is echter afhankelijk van het doel dat u voor ogen heeft.
Uw advertentie is gereed als u alle gegevens heeft ingevuld. Nadat u de stappen van de gekozen advertentiedoelstelling heeft doorlopen hoeft u alleen nog maar in te vullen welke doelgroep u met de advertentie wilt bereiken en gedurende welke periode u uw advertentie wilt laten lopen. Vul tenslotte uw betaalgegevens in en uw advertentie is klaar om online te gaan. Uw budget bepaalt u helemaal zelf. U kunt kiezen om een dagbudget in te stellen of voor een budget voor een langere periode kiezen. De prijs die u betaald voor een advertentie wordt berekend op basis van het aantal weergaven of aantal klikken dat uw advertentie krijgt. Dit bedrag kan echter nooit hoger zijn dan uw ingestelde budget. Als alle gegevens compleet zijn kunt u de advertentie bevestigen en is hij direct zichtbaar voor de door u geselecteerde doelgroep. Meer informatie over adverteren op Facebook vindt u in de helpdesk.
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen