Places logo
Menu

Facebook succesvol inzetten voor uw onderneming

Facebook succesvol inzetten voor uw onderneming

Facebook is met 7,9 miljoen gebruikers in Nederland het grootste sociale netwerk. Reden genoeg dus om het social media platform in te zetten voor uw MKB. Maar hoe zet u eigenlijk een goede Facebook-pagina op voor uw onderneming?

Een Facebook-pagina aanmaken voor uw MKB

Om een pagina op Facebook voor uw bedrijf aan te maken heeft u om te beginnen uw eigen persoonlijke profiel nodig. Vanuit uw persoonlijke account kunt u een pagina voor uw MKB-bedrijf aanmaken, ook wel fanpage genoemd. Heeft u één vestiging? Dan adviseren wij u om een pagina aan te maken voor een lokaal bedrijf of lokale plaats. U heeft dan de mogelijkheid om bijvoorbeeld openingstijden toe te voegen. Wanneer u meerdere vestigingen heeft is een pagina voor een bedrijf, organisatie of instelling of merk of product geschikter. U kunt dan ook informatie toevoegen over bijvoorbeeld de oprichting en missie van uw bedrijf. facebook-aanmaken Zo gauw u uw keuze heeft gemaakt uit het soort pagina dat u wilt aanmaken, kunt u een categorie en uw bedrijfsnaam toevoegen. De categorie en naam van uw pagina zijn belangrijk voor uw vindbaarheid op Facebook. Het is na invoering van uw bedrijfsnaam niet meer mogelijk om deze te wijzigen. Klik op Aan de slag en uw fanpage is definitief aangemaakt. Wilt u na het aanmaken van uw fanpage een beheerder toevoegen? Klik dan op Pagina bewerken rechtsboven op uw pagina. Vervolgens klikt u in de kolom link op de pagina op Beheerders beheren. U kunt nu vrienden van uw persoonlijke Facebook-account toevoegen. Mogelijk heeft u op Facebook ook weleens gezien dat het aanmaken van communitypagina's of groepspagina's mogelijk is. Wij adviseren u echter om hier niet voor te kiezen. Een community- of groeppagina is namelijk van de groep gebruikers en niet van u. Bij een bepaald aantal leden komt het beheer zelfs bij de groep te liggen en heeft u er nog weinig controle over. Een ander nadeel is dat de berichten die geplaatst worden niet automatisch in het nieuwsoverzicht van de leden verschijnen.

Uw Facebook-pagina ontwikkelen

Wanneer uw fanpage is aangemaakt kunt u door naar de volgende stap: de toevoeging van een coverfoto en profielfoto. Dit zorgt ervoor dat de Facebook-pagina van uw MKB-bedrijf een goede indruk geeft. Voor een coverfoto kunt u bijvoorbeeld denken aan een foto van uw personeel of bedrijfspand, of een banner. Een profielfoto is bijvoorbeeld goed voor een bedrijfslogo. Een tip hierbij is om vooral uw huisstijl aan te houden. Dit zorgt voor eenheid en dat komt professioneler over. Heeft u nog geen goede coverfoto of profielfoto? Neemt u dan gerust contact op met onze service desk via 0243555 299. Wij helpen u graag met het ontwerpen van een goede coverfoto of profielfoto. coverfoto Vergeet vooral niet om informatie toe te voegen over uw onderneming. Klik hiervoor op Pagina bewerken en vervolgens op Informatie bewerken. U komt dan op de pagina met algemene gegevens van uw bedrijf. U kunt hier uw adres toevoegen, maar ook een korte beschrijving over uw bedrijf, oprichting en missie. Houdt de tekst altijd kort en krachtig zodat de bezoekers van uw fanpage snel kunnen zien waar uw bedrijf zich mee bezighoudt. Wanneer u 25 likes heeft is het mogelijk om de URL van uw fanpage te claimen. Dit zorgt ervoor dat in offline communicatie makkelijker verwezen kan worden naar uw Facebook-pagina, bijvoorbeeld facebook.nl/Telefoonboek.nl.

Tips voor het plaatsen van content

Zo gauw uw fanpage zo volledig mogelijk is ingevuld kunt u aan de slag met het plaatsen van content. Onthoudt hierbij op de eerste plaats dat de berichten die u plaatst relevant moeten zijn voor uw doelgroep. Daarnaast zijn er nog andere punten waar u op kunt letten. Hieronder vindt u enkele tips om uw fanpage tot een succes te maken.

Relevante informatie over uw bedrijf

Zorg voor relevante content. Bijvoorbeeld in de vorm van nieuws, foto's, tips, filmpjes, polls, prijsvragen of speciale Facebook acties. Dit zorgt ervoor dat de fans van uw pagina vaker terugkomen om te bekijken wat u te bieden heeft.

Interactie met uw potentiële klanten

Zorg voor interactie. Zo ontstaat een band met de mensen die reageren op uw posts. Dit kan bijvoorbeeld door het stellen van vragen en laten zien dat de antwoorden op deze vragen serieus worden genomen.

Bepaal de regelmaat van uw berichten

Plaats regelmatig nieuwe berichten. Voorkom hierbij dat bepaalde berichten meerdere keren op exact dezelfde wijze worden geplaatst. Zorg voor een goede verdeling, zodat uw timeline goed gevuld is. Let erop dat u niet te vaak iets post, probeer maximaal twee berichten per dag aan te houden.

Voeg afbeeldingen toe

Voorzie uw berichten van afbeeldingen indien mogelijk. Dit maakt de berichten en de Facebook-pagina van uw bedrijf wat levendiger. Ook het toevoegen van foto's van bijvoorbeeld medewerkers, producten of evenementen is een tip. Dit zorgt voor een goede representatie van uw bedrijf.

Straal professionaliteit uit

Reageer altijd op klachten en verwijder nooit negatieve reacties. Zo voelen de bezoekers van uw pagina zich serieus genomen en laat u zien dat u een professioneel bedrijf bent waarbij de belangen van de klant centraal staan. Het niet reageren op klachten of verwijderen van negatieve reacties veroorzaakt vaak alleen maar meer commotie.

voorbeeld-facebook

Uw Facebook-pagina gemaakt door Places.nl?

Weet u niet goed hoe een Facebook-pagina op te zetten of heeft u weinig tijd om met Facebook bezig te zijn? Telefoonboek.nl kan vanaf nu voor u een Facebook-pagina opzetten en beheren, zodat u hier geen omkijken naar heeft. Als u hier meer over wilt weten kunt u contact opnemen met onze service desk via 024 3555 299. Wanneer wij de Facebook-pagina voor uw bedrijf maken kan deze direct toegevoegd worden aan uw bedrijfsvermelding op Telefoonboek.nl en Openingstijden.com. Dit zorgt ervoor dat potentiële klanten die u vinden op Telefoonboek.nl of Openingstijden.com direct uw Facebook-pagina kunnen bezoeken. Heeft u al een Facebook-pagina en wilt u deze graag toevoegen aan uw bedrijfsgegevens op Telefoonboek.nl en Openingstijden.com? Maak dan een gratis account aan via Places.nl. Hiervoor zoekt u uw Facebook-pagina op en kopieert u de link die op dat moment bovenaan in de URL-balk staat. Deze link plaatst u achter het Facebook logo in Places.nl. Meer weten over social media? Houdt dan Telefoonboek in de gaten.

Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?

Gratis adviesgesprek

Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.

Plan een gratis adviesgesprek

Meer weten over een adviesgesprek

Gratis adviesgesprek
  • 100% gratis en vrijblijvend
  • Marketingadvies op maat
  • Geen verplichtingen
Google Reviews 4,5
starstarstarstarstar_half

Ook optimaal vindbaar en bereikbaar zijn? Zet je bedrijf op de kaart met Places Lokale SEO!