4 manieren om Social Media meetbaar te maken
Het inrichten en bijhouden van uw Social Media pagina's zoals Facebook, Twitter en LinkedIn kost veel tijd en moeite. De hoeveelheid tijd en geld die u hierin investeert kunt u precies meten. Maar hoe kunt u erachter komen wat de opbrengst hiervan is? Hoeveel extra bezoekers komen er naar uw website of hoeveel extra kopers komen in uw winkel dankzij uw inzet van Social Media? Wat u precies terugkrijgt van uw investeringen in Social Media wordt ook wel Return on Investment (ROI) genoemd. Er bestaat veel discussie over óf de Return on Investment berekend kan worden en hoe dit dan moet gebeuren. De lijst met meetinstrumenten, programma's en apps waarmee dit kan is lang en door de verscheidenheid aan manieren erg onoverzichtelijk. In deze blog vier eenvoudige maar handige tools om de opbrengst van uw investeringen in Social Media te meten.
1. Meet met Google Analytics
Er zijn veel manieren om met behulp van Social Media meer bezoekers naar uw website te trekken. Google Analytics is een gratis programma waarmee gemeten kan worden of er daadwerkelijk meer bezoekers naar uw website komen. Zo kunt u zelf het aantal bezoekers per dag, week of maand bijhouden en deze cijfers vergelijken met andere websites. Ook kunt u bijhouden hoelang een bezoeker gemiddeld op uw website blijft en het aantal bezoekers dat voor het eerst op uw website komt inzien. Naast bovenstaande functies is Google Analytics een handig programma om uw investeringen in Social Media te meten. U kunt namelijk zien via welke websites of kanalen een bezoeker op uw website terecht is gekomen. Als dit via uw Social Media pagina's is gebeurd weet u dat uw investering in Social Media wordt beloond.
In bovenstaande afbeelding ziet u hoe Google Analytics aangeeft via welke kanalen bezoekers op uw website terecht zijn gekomen. Via LinkedIn zijn er bijvoorbeeld 1557 bezoekers geweest, via Facebook 844 en de mobiele website van Facebook 255. Een handige manier om erachter te komen hoeveel opbrengsten u krijgt van het promoten van uw website via Social Media
2.Facebook-interacties: IPM
Veel bedrijven hebben naast hun website ook een Facebookpagina. Maar hoeveel bezoekers reageren er daadwerkelijk op uw pagina of posts? Dit rendement kunt u achterhalen met uw IPM+ score. Deze score meet het aantal interactions per mille, ofwel reacties per duizend volgers (likes). De formule die hierbij hoort is als volgt:
Hoe hoger de IPM+ score hoe beter. In onderstaande afbeelding ziet u een vergelijking van IPM+ scores van Wehkamp.nl, De Bijenkorf en van de V&D. Wehkamp heeft hier de hoogste IPM+ wat inhoudt dat Wehkamp de meeste reacties per 1000 volgers heeft. Dit betekent dat Wehkamp het hoogste percentage reacties, likes en posts heeft van het totaal aantal volgers.
Deze scores zijn openbaar en er zijn verschillende websites die deze scores van verschillende bedrijven publiceren. Zo bestaat er een ranglijst die de scores per bedrijfscategorie zichtbaar maakt. Een andere toepassing waarmee u uzelf kunt vergelijken met andere bedrijven is Conversocial. Dit programma berekent voor u de IPM+ scores van de bedrijven die u wilt zodat u kunt zien hoe u het doet in vergelijking met andere bedrijven of wat uw ontwikkelingen zijn over de tijd.
3. Twitalyzer
Waar u voor het rendement van Facebook zelf nog aan het rekenen moet, is dit bij Twitter niet nodig. Twitalyzer is een relatief nieuwe tool die door Twitter zelf is ontwikkeld. Het programma brengt alle opbrengsten van uw tweets in kaart. Aan de hand van uw activiteit op Twitter en de betrokkenheid van uw volgers worden uw Twitterstatistieken samengesteld. In deze analyse wordt tevens meegenomen hoe invloedrijk uw tweets waren, hoeveel u heeft gedeeld en hoe hierop werd gereageerd. Het resultaat van deze statistieken wordt op verschillende manieren gevisualiseerd.
Naast uw eigen Twitterstatistieken biedt Twitalyzer meer interessante opties, zoals een top-25 van de meest invloedrijke accounts of statistieken op basis van hashtags. Ook bestaat er een app van Twitalyzer die geschikt is voor smartphones en tablets. Een handig programma waar ook een prijskaartje aan vast zit. Een individueel account kost $19,- dollar (€14,- euro) per maand welke geschikt is voor één twitteraccount. Een business-account kost per maand $99,- (€73,30 euro) en biedt statistieken voor tien twitteraccounts. Gelukkig is er een gratis proefversie die u zeven dagen lang kunt uitproberen.
4.De sentimentenanalyse
Met Google Analytics kunt u het aantal websitebezoekers via Social Media kanalen achterhalen, met uw IPM+ score meet u hoe actief uw Facebook-volgers zijn en met Twitalyzer onderzoekt u uw Twitteractiviteit. Echter, wat uw bezoekers van uw bedrijf of website vinden weet u nog niet. Met een sentimentenanalyse van alle berichtgeving op Social Media over uw bedrijf, website of blog kunt u een beeld krijgen van wat er zich in de hoofden van uw volgers afspeelt. Een sentimentenanalyse is een betrouwbare analyse van de stemming van de Social Media-berichten. Een mooi meetinstrument, want zo kunt u erachter komen of er positief of negatief over uw bedrijf of website wordt gedacht.
In bovenstaande grafiek ziet u een voorbeeld van een sentimentenontwikkeling van een bedrijf. De hoeveelheid positieve en negatieve berichten over dit bedrijf zijn voor de verschillende maanden in kaart gebracht en naast elkaar gezet. In maart is het aantal negatieve berichten bijvoorbeeld beduidend hoger dan in de andere maanden. Wanneer u dit weet kunt u erachter proberen te komen waarom dit zo is door de berichten bewust te gaan lezen. Op deze manier kunt u erachter komen wat er precies wordt geschreven en wat er dus van uw bedrijf wordt gevonden. Ondanks dat er veel discussie bestaat over het bepalen van uw ROI zijn er een aantal handige manieren om hier toch inzicht in te verkrijgen. Met bovenstaande programma's kunt u daadwerkelijk meer inzicht krijgen in activiteiten op Social Media over uw bedrijf. Bovenstaande programma's geven u meer duidelijkheid over hoeveel er op uw bedrijf wordt gereageerd en wat de stemming van deze berichten is. Ook kunt u in kaart brengen hoe de ontwikkeling hiervan is en daarmee inspelen op de veranderingen die u ziet. Meer positieve berichtgeving na een actie of aanbieding via Social Media? Dan weet u op basis van deze analyse dat uw investeringen in Social Media daadwerkelijk iets hebben opgeleverd!
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen