Verkoop over de grens: handige tips
Is Nederland te klein voor u geworden? Online liggen er vele mogelijkheden om uw klantenkring internationaal uit te breiden. Veel MKB-bedrijven in Nederland maken de stap om uit te breiden naar het buitenland. Hoe brengt u uw producten over de grens? Onderstaande tips helpen u op weg.
Verschil Nederlandse en buitenlandse klanten
Als u de beslissing heeft gemaakt om uw producten ook over de grens te verkopen, dan moet u rekening houden met uw beoogde doelgroep. Denk hierbij aan het land waar u uw producten wilt verkopen en de wensen en behoeften van potentiële klanten die daar wonen. Nederlanders hebben andere kenmerken, wensen en behoeften dan mensen uit een ander land. Een uitgebreid onderzoek over het gedrag van consumenten binnen de EU kunt u hier nalezen.
Waarom waarnaartoe?
Voordat u gaat bedenken waar u wil uitbreiden, moet u natuurlijk eerst de overweging maken of uw succes over de grens te halen is. Heeft u in Nederland al uw doelen bereikt? Heeft u genoeg informatie verzameld over ondernemen in het buitenland? Stel u alvorens te gaan ondernemen in het buitenland de vraag: 'Waarom wil ik internationaal ondernemen?'. Antwoorden kunt u vinden op het internet, binnen uw netwerk en bijvoorbeeld op bijeenkomsten over
ondernemen in het buitenland.
Veel MKB-bedrijven breiden hun webshop uit naar Duitsland en België, daarna volgen Frankrijk, Verenigd Koninkrijk en Italië. Opkomende landen om uw webshop te openen zijn ook de Scandinavische landen: Denemarken, Noorwegen en Zweden. Gezien het aandeel dat eBay en dergelijke grote webshops hebben in Duitsland zijn de Scandinavische landen een goede optie.
Betalingsmogelijkheden van uw webshop
De voorkeur voor Nederlandse online shoppers ligt voornamelijk bij de voor ons bekende betalingsmethode iDEAL, het online betalen via uw eigen bank. Alhoewel iDEAL een lichte daling heeft gekend, is het nog steeds de nummer één online betaalmethode voor Nederland. Zorg er voor dat als u uit wilt breiden naar het buitenland, dat uw nieuwe groep klanten wellicht andere voorkeuren voor betalingsmogelijkheden hebben. In het buitenland zijn PayPal en betaling via creditcard veel gebruikte betalingsmethoden. iDEAL is in het buitenland minder populair. Wilt u succes genereren in het buitenland, zorg dan dat u uw klanten tegemoet komt en uw webshop uitbreidt met meerdere betaalmethoden zoals PayPal en creditcard.
Transparantie van uw bedrijf
De mate van transparantie van uw bedrijf kan veel bijdragen aan uw potentieel verkoopsucces in het buitenland. Zorg ervoor dat u uw webshop up-to-date houdt, actuele informatie over uw producten online weergeeft, de verzendvoorwaarden duidelijk weergeeft en uw contactinformatie zoals uw adres en telefoonnummer goed vindbaar zijn. Als uw bedrijf niet transparant wordt weergegeven kan dat afdoen aan de betrouwbaarheid van uw bedrijf. Voor Nederlandse klanten is dat veelal geen probleem. Nederlandse klanten hebben de drempel gemiddeld lager liggen dan buitenlandse consumenten om minder betrouwbare webshops te gebruiken als de prijs beter is. Stelt u uw doel op buitenlandse klanten, zorg dan dat u uw bedrijf transparant en betrouwbaar weergeeft.
Gebruiksvriendelijkheid van uw webshop
Naast dat uw webshop transparant moet zijn, is de gebruiksvriendelijkheid ook erg belangrijk. Een klant kan om het minste of geringste beslissen naar een andere webshop te gaan om een product te kopen. Bijvoorbeeld als het proces van een product kiezen tot het afrekenen van de winkelwagen niet vloeiend loopt. Veel webshops van kleinere MKB-bedrijven zijn niet meer up-to-date en hebben een verouderd besturingssysteem. Loop van tijd tot tijd het proces van product naar afrekenen ook zelf door met een kritische blik op mogelijke verbeteringen. Hierbij moet u denken aan het sneller en makkelijker maken van uw webshop. Het is natuurlijk zonde als klanten die op uw website terecht zijn geraakt te verliezen aan onnodige foutjes binnen het besturingssysteem.
Groei globaal, werk lokaal
Om uw webshop een succes te maken in het buitenland moet u goed kijken naar de lokale bevolking. Let op succesvolle webshops in uw beoogde land of gebied en kijk goed naar het internetgedrag van de lokale bevolking. Bedenk een goede strategie uit per land of gebied om uw doelen te verwezenlijken. Een erg belangrijk punt hierin is zoekmachineoptimalisatie. Als u hoog in de zoekmachine resultaten komt, geraken potentiële klanten ook sneller op uw website. Houd hier rekening mee met de vertaling van uw website, zodat u de woorden gebruikt die de lokale bevolking ook intypt in de zoektocht naar uw product.
Regelgeving
Ieder land kent haar eigen regels. Het is zonde als u een internationaal georiënteerde succesvolle webshop heeft geopend, maar u tegen de lamp loopt als het aankomt op de regelgeving. In Nederland is het bijvoorbeeld genoeg om aan te sluiten bij Thuiswinkel.org, in Duitsland stelt men hogere eisen, zoals het voldoen aan de regels van de bondsvereniging voor Duitse verzendhandel (BvH), waar ook weer extra kosten aan verbonden zitten.
Een aantal voorbeelden van goede webshops die ook internationaal succes hebben zijn:
Webshop Goeiemode.nl dankt haar succes aan de online markt. Na de dagaanbiedingensite die ze ook in België en Duitsland hebben gelanceerd heeft Goeiemode.nl ook een offline winkelpand geopend.
Er wordt door Wijnhandel Nijsink geïmporteerd vanuit Nederland en Frankrijk en distribueert naar Nederland en is later uitgebreid naar België.
Tips nodig over het openen van een webshop, of het gebruiksvriendelijker maken van uw website? Of over zoekmachineoptimalisatie? Wilt u uw MKB-bedrijf online beter op de kaart zetten in Nederland en bij Telefoonboek BV? Neem dan contact op met onze service via 024-3555299
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen