Verkoop uzelf met een goede elevator pitch
Wanneer u wordt gevraagd iets over uzelf en uw product of bedrijf te vertellen, kunt u dan in 60 seconden een beknopt maar compleet en inspirerend verhaal vertellen? Zo ja, doe het dan nu... Klaar? Toch niet zo eenvoudig? Veel ondernemers staan bij deze vraag vaak met hun mond vol tanden, of komen er door de zenuwen op dat moment eventjes niet uit en geven een hoop onbelangrijke informatie. Weg is de kans op een opdracht! Wilt u dit voorkomen? Lees dan in deze blog alles over de zogenaamde Elevator Pitch, en verkoop uzelf!
Wat is een elevator pitch?
Een elevator pitch is één van de belangrijkste marketinginstrumenten van iedere ondernemer. Het is een boodschap van ongeveer één minuut, waarin u vertelt wat u als ondernemer kunt en doet. Wanneer u op zoek bent naar een baan of een opdracht onderneemt u vaak acties om dit doel te bereiken: mensen benaderen, netwerken, het inzetten van social media en het sturen van sollicitatiebrieven. Bij al deze zaken is het belangrijk dat u kort en aansprekend kunt verwoorden wat u te bieden heeft, en waarom die ander u nodig heeft. Daarnaast kan een elevator pitch ook op onverwachte momenten van pas komen. Misschien is die gesprekspartner op een verjaardag wel een potentiële opdrachtgever, of kent die ouder op het schoolplein mensen die behoefte hebben aan uw expertise!
De naam 'elevator pitch' komt uit het Engelstalige zakenleven. Soms heeft u maar de duur van een rit naar de 20ste verdieping in de lift om te vertellen wie u bent en wat u kan. In deze luttele 20 seconden moet de ander dus geprikkeld worden om eens door te praten over uw dienst of product. Nu staat u niet dagelijks met mensen in de lift richting de twintigste verdieping, maar een kort en bondig verhaal over uw expertise kan ook op andere momenten van pas komen!
Hoe maakt u een goede elevator pitch?
Het is dus belangrijk dat u uw elevator pitch altijd paraat heeft. Maar hoe zet u een goede elevator pitch in elkaar?
- Maak eens een lijstje met alle taken of soorten klussen die u afgelopen jaar voor opdrachtgevers hebt gedaan (of die u zou willen doen), bijvoorbeeld het begeleiden van projecten, het schrijven van teksten, onderzoek doen, advies geven of verkoop van producten.
- Bij welke activiteiten voelde u zich het lekkerst? Wat voelde u dan precies? Schrijf deze gevoelens eens op. Bijvoorbeeld bij deze taak voelde ik me uitgedaagd, zelfverzekerd, geconcentreerd, in mijn kracht, ik vergat de tijd etc.
- Schrijf vervolgens eens op voor wie u deze opdrachten heeft gedaan. Wat voor instellingen zijn het? Bijvoorbeeld een bank, uitgeverij, aannemer, softwarebouwer, overheid etc. Schrijf daarbij ook op welke feedback u van deze opdrachtgevers of collega's hebt gehad.
- Wat kunt u hiermee betekenen voor uw toekomstige klanten? Waarom heeft de wereld u nodig?
- Maak nu een tekst waarin u de antwoorden op 1, 2 3 en 4 combineert, en let nog niet op de lengte van het stuk. Begin met uw taak, dan uw beleving en vervolgens uw doelgroep.
- Breng nu de tekst terug naar 100 tot 200 woorden. Probeer daarin zinnen te formuleren die niet langer zijn dan 15 woorden. Vermijd passieve zinnen, bijvoorbeeld 'ik word gevraagd' veranderen in een zin met een onderwerp: 'de klant vraagt mij'. Geef daarnaast voorbeelden, laat mensen zien, ruiken en voelen wat u doet!
Wanneer u bovenstaande stappen heeft gevolgd heeft u als het goed is een duidelijk verhaal waarin u vertelt wat u voor anderen kunt gaan betekenen. Ter inspiratie twee voorbeelden van pitches. Als eerste de elevator pitch van een freelance tekstschrijver: Ik schrijf veel over wetenschap en techniek. In die hoek zitten de meest uiteenlopende opdrachtgevers. Websites voor IT-bedrijven, maar ook producenten van chirurgische gereedschappen. Er schiet me een interview te binnen dat ik had met een komkommerkweker. Dat was voor een relatiemagazine. Hartverwarmend hoe die man kon vertellen over zijn bedrijf. Niet al mijn opdrachten doe ik trouwens alleen. Ik heb ontdekt dat ik werken in een team met collega's erg inspirerend vind. En ze waarderen mij om mijn tactvolle redigeren van andermans teksten. Dat is een kunst op zich: om iemand nuttige feedback te geven, zonder hem tegen de haren in te strijken! Mijn pitch in één zin: Ik schrijf over wetenschap en techniek, veel op basis van interviews en het liefst in een team met collega's.
Dan de pitch van een orthopedagoog, freelance trainer en auteur van verschillende studieboeken: Ik wil een lans breken voor zelfreflectie, want reflecteren is een basisvaardigheid. Iedere hulpverlener moet naar zichzelf kunnen kijken om blinde vlekken in je werkhouding en -aanpak op te sporen. Je bent immers zelf het instrument waarmee je werkt. Mijn manier van werken is erop gericht hulpverleners te leren zelfstandig te reflecteren. Ik geef korte workshops, coaching en intervisie om hen te begeleiden bij de ontwikkeling van zelfreflectie. Ik heb mijn methode uitgewerkt in een boek gericht op sociaal agogisch hulpverleners. Maar voor iedereen is zelfreflectie belangrijk, vooral voor mensen die veel alleen werken zoals docenten, of freelancers. Ik kijk graag verder dan mijn eigen werkveld. Wanneer u uw eigen elevator pitch in elkaar heeft gezet, bent u nog niet klaar. De volgende stap is het ongelofelijk veel oefenen van uw pitch. Dit oefenen is vooral belangrijk om in te kunnen schatten hoe lang uw pitch ongeveer duurt. Wanneer u na 5 minuten pas de helft van uw verhaal heeft verteld, heeft u uw kans verspeeld. Neem uw elevator pitch bijvoorbeeld eens op met de microfoon van uw computer of telefoon, en luister deze eens terug. Eindigde u binnen de tijd? En nog belangrijker, krijgt de luisteraar energie van dit verhaal?
De belangrijkste tips
Om van uw pitch een bijzonder en inspirerend verhaal te maken moet u meer doen dan het volgen van bovenstaande stappen. Deze zorgen ervoor dat uw pitch goed loopt, maar zorgt er nog niet voor dat u eruit springt. Gebruik onderstaande tips om van uw pitch een verhaal te maken dat smaakt naar meer.
Tip 1: Zorg voor een pakkend begin
Hoeveel films beginnen met de titel van de film? Bijna geen. Meestal komt u direct in de actie terecht. Waarom? Uit onderzoek blijkt dat u in de eerste 4 minuten bepaalt of een film goed is. Start uw pitch dus ook uitdagend. Met iets spannends, een vraag, een prikkeling, een grap: iets wat reactie oproept. Daarna pas uw naam en bedrijfsnaam.
Tip 2: Mensen zijn eigenlijk niet in u geïnteresseerd, maar in wat u voor hen kunt doen
Dit klinkt vervelend, maar mensen zijn niet per definitie geïnteresseerd in wie u bent. Men wil horen hoe u hen verder gaat helpen. Wat gaat uw expertise hen opleveren? Hoe kunt u hen verder helpen? Het is dus belangrijk om goed aan te geven op wie u zich richt met uw product of dienst, zodat de klant weet of u hen iets te bieden hebt. Maak duidelijk welke oplossing u paraat hebt om hun problemen op te lossen.
Tip 3: Straal passie uit in woord en gebaar
Wanneer u een investeerder vraagt waar hij naar kijkt tijdens is een pitch is het antwoord; de persoon! Is het iemand die gaat voor zijn product? Loopt die persoon 'de poten uit zijn lijf'? Vertrouw ik hem mijn opdracht toe? Een groot gedeelte van deze antwoorden vindt de investeerder in non-verbale communicatie. Laat zien dat u leuk vindt wat u doet. Straal dit uit door een open houding, een sprekend gezicht en een enthousiast stemgeluid.
Tip 4: Zorg voor interactie tijdens uw pitch
U kent ze vast wel, die snelle zakentypes die even flitsend vertellen wie ze zijn en waarmee ze u heel snel gaan helpen. Kortom, een elevator pitch waarbij de commerciële modus er vanaf spat. Dit gladde praatje zorgt niet voor meer opdrachten of klanten, maar voor een ongeloofwaardige reputatie. Zorg ervoor dat u tijdens uw pitch blijft kijken en luisteren naar uw publiek. Reageerden ze ergens op tijdens uw pitch? Eindig dan uw pitch met een vraag over datgene waar uw luisteraar op inging. Laat het geen eenrichtingsverkeer zijn.
Tip 5: Verschillende doelgroepen vragen verschillende pitches
Maak verschillende versies van uw elevator pitch. Op een verjaardagsfeestje vertelt u iets anders dan tijdens een sollicitatiegesprek of met een potentiële opdrachtgever in de lift. Daarnaast kunt op deze manier ook verschillende vaardigheden of eigenschappen uitlichten waarvan u denkt dat deze op dat moment belangrijk zijn. En als laatste nog een keer, de drie O's zijn enorm belangrijk; oefenen, oefenen en.. oefenen. Inspiratie nodig? Deze video bevat een honderdtal elevator pitches die goed in elkaar steken. Een ander hulpmiddel is de Elevator Pitch App, waar u naast tips voor het maken van uw pitch ook presentatietips vindt. Succes, en wellicht tot ziens in de lift!
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen