Een goed ondernemingsplan met het Business Canvas Model
Wanneer u de sterke punten en risico's van uw startup zelf niet goed op een rij heeft, dan kunt u anderen ook niet overtuigen van uw kracht. Een manier om uw bedrijfsaspecten op een rij te krijgen is door het schrijven van een ondernemingsplan. Daarin noemt u de potentiële klanten, kansen en concurrentie van uw business. Het schrijven van zo'n businessplan is iets waar veel beginnende ondernemers tegen op zien. Places.nl vertelt u in deze blog over het beroemde Business Model Canvas.
Business Model Canvas
Met het Business Model Canvas brengt u alle aspecten die voor uw bedrijf belangrijk zijn overzichtelijk en visueel in kaart. Het model geeft inzicht in uw organisatie, klantrelaties, leveranciers, het verdienmodel en andere essentiële bedrijfsonderdelen. Het is een hulpmiddel bij het schrijven van een ondernemingsplan en u kunt ermee peilen wat u nog kunt verbeteren. Het model bestaat uit negen overzichtelijke bouwstenen. Centraal staat de onderscheidende waarde van uw business voor de klant. Links beschrijft u hoe u dit onderscheiden in praktijk brengt, door bijvoorbeeld activiteiten van uw onderneming en partners. Rechts staat de doelgroep voor uw producten, details over de levering en hoe u relaties onderhoudt. Onderaan staan de kosten en opbrengsten.
Centraal: toegevoegde waarde
Beschrijf hier waarin uw bedrijf verschilt van de concurrentie. Zorg dat u duidelijk kunt overbrengen dat uw diensten of producten niet alleen functioneel zijn, maar ook uitgebreider zijn dan het aanbod van de concurrentie. Wanneer het product bijvoorbeeld aantrekkelijk in gebruik is, financiële voordelen heeft en het bedrijf een goede service heeft, zorgt zo'n uniek aanbod ervoor dat de klant eerder voor uw onderneming kiest.
Links: key activities en resources
Beschrijf de belangrijkste middelen waar uw business over beschikt, waarmee u voorloopt op de concurrentie. Denk daarbij niet alleen aan fysieke middelen, maar ook aan intellectuele middelen en menselijke middelen (personeel). Zolang u het maar overtuigend omschrijft. Activiteiten kunnen bijvoorbeeld de manier zijn waarop u producten ontwikkelt.
Rechts: doelgroep, levering, relaties
Bepaal hoe u de omschrijving en uw aanbod kunt aanpassen aan de doelgroep. Als u weet waar een potentiële klant behoefte aan heeft, kunt u daarop inspelen. U kunt achter deze informatie komen door bijvoorbeeld exit surveys. Maak ook onderscheid in wensen van verschillende klanten in uw klantenkring, bijvoorbeeld voor afnemers die groot en klein inkopen. Investeer dus in de relatie met de klant: iets extra's doen kan overhalen.
Houd bij het opstellen van uw Business Model in uw achterhoofd dat meerwaarde niet alleen geld, maar ook plezier of voldoening kan zijn. Tot slot vindt u hier nog een filmpje met meer uitleg over het Business Canvas Model. Houd daarnaast de pagina van Places.nl in de gaten voor dagelijkse blogs over andere onderwerpen waar uw onderneming vroeg of laat mee te maken krijgt. Wilt u (meer) gaan adverteren met uw bedrijf? Informatie over adverteren op Telefoonboek.nl en Openingstijden.com leest u hier. Daarmee bereikt u 6,6 miljoen bezoekers!
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen