Het opzetten van een marketingmix: de 4 P's
Wilt u een marketingstrategie in kaart brengen maar weet u niet waar u moet beginnen? Met een marketingmix wordt dit proces vereenvoudigd tot vier stappen. Dit model kunt u zo samenstellen dat het voor uw organisatie de beste resultaten oplevert. Het brengt uw doelstellingen in kaart en communiceert naar uw werknemers en de buitenwereld waar uw organisatie voor staat. Places.nl besteedde eerder al aandacht aan marketingstrategieën en lichtte als voorbeeld het AIDA-model toe. In deze blog wordt er ingegaan op een andere marketingmix: de 4 P's van McCarthy. Het model van de 4 P's bestaat uit de onderdelen product, prijs, plaats en promotie die samen een marketingmix vormen. Elk van deze onderdelen vertegenwoordigt een deel van uw marketingstrategie. Product staat voor de eigenschappen van datgene wat u als bedrijf verkoopt. Prijs geeft de prijs van uw product weer. Plaats staat voor de verkooppunten die u wilt gebruiken en het distributieplan dat zorgt voor de bevoorrading. Tenslotte staat promotie voor de promotiemiddelen die u van plan bent in te zetten om uw product onder de aandacht van uw potentiële klanten te brengen. Door elk van deze onderdelen afzonderlijk invulling te geven, draait u in een mum van tijd uw eigen marketingmix in elkaar. De 4 P's dienen als basis voor uw marketingstrategie. Deze marketingmix kan er voor zorgen dat uw reclamecampagne betere resultaten behaalt en dat uw naamsbekendheid wordt vergroot. Daarnaast creëert u een gezicht voor uw onderneming dat voor uw klanten herkenbaar is.
Bepaal wat uw product uniek maakt
In dit onderdeel van uw marketingmix bepaalt u niet alleen wat uw basisproduct is, maar u kunt hier ook aangeven welke eigenschappen uw product of dienst heeft. Onder het basisproduct wordt het fysieke product zoals afmetingen, functie en levensduur verstaan. Vervolgens geeft u aan welke toegevoegde eigenschappen uw product heeft. Denk hierbij aan verpakking, merknaam, service of garantie. Dit kunnen bepaalde waarden of emoties zijn die met het product verbonden worden. Voorbeelden hiervan zijn sportiviteit, luxe, gezondheid of schoonheid. Als ondernemer probeert u uw product natuurlijk zo uniek en onderscheiden mogelijk neer te zetten, zodat het tussen vergelijkbare producten uitspringt.
Onderscheid uw product met een interessante prijs
De Prijs is een factor die bepaald wordt door de verhouding tussen vraag en aanbod. U geeft hier dus niet alleen aan welke prijs u hanteert, maar ook wat uw klanten willen betalen voor uw product en of er eventueel kortingen mogelijk zijn. Daarnaast geeft u aan welke prijsstrategie u wilt volgen. Wanneer u dit heeft vastgesteld heeft u een duidelijker beeld van wat u met uw marketingstrategie kunt bereiken.
Stel mensen op de hoogte van uw contactgegevens
Het onderdeel Plaats geeft aan wat de geografische locatie is van waaruit uw product wordt aangeboden. Het is belangrijk dat dit bekend is bij uw klanten, zodat zij weten waar uw product kan worden verkregen. De distributie kan zowel direct als indirect plaatsvinden. U kunt de keuze maken om uw producten direct aan de consument te verkopen of een tussenpersoon in te schakelen. Voorbeelden van aanbieders die hun producten direct aan hun klanten verkopen zijn verzekeringsmaatschappijen en webshops. Indirecte distributie vindt over het algemeen plaats via een groot- of detailhandel. Wanneer u gebruik maakt van indirecte distributie moet u ook denken aan een bevoorradingssysteem waarin u rekening houdt met het aantal verkooppunten, voorraden en transport.
Zet promotiemiddelen in om uw product te promoten
Promotie bestaat uit alle manieren die u kunt inzetten om uw producten aan te prijzen. Dit kunt u doen door middel van reclames via verschillende kanalen, zoals televisie, radio, internet, tijdschriften en dagbladen. U kunt er ook voor kiezen om uw producten direct aan te prijzen aan bestaande klanten door bijvoorbeeld nieuwsbrieven, e-mails of telefonisch contact.
Daarnaast is het mogelijk om korte acties te organiseren om meer klanten bekend te maken met uw organisatie. Denk hierbij aan like-en-win acties op Facebook, maar ook wedstrijden en groepsdeals. Sociale Media zijn tenslotte een goed middel om in contact te blijven met uw klanten en hun opmerkingen en suggesties in acht te nemen. Tevreden klanten zijn immers de beste reclame die een onderneming zich kan wensen. Facebookis hier een geschikt medium voor, maar ook Twitter leent zich hier uitstekend voor.Inmiddels zijn er wat uitbreidingen gedaan aan het originele model. U kunt er zelf voor kiezen deze uitbreidingen wel of niet op te nemen in uw marketingmix. De P van Personeel is een belangrijk onderdeel omdat uw werknemers het visitekaartje zijn van uw onderneming. De fysieke omgeving, oftewel Physical Environment is de zesde P en verwijst naar de interactie tussen klant en medewerker. Dit onderdeel heeft voornamelijk betrekking op diensten, omdat deze ontastbaar zijn. Daarom zijn service en persoonlijk contact een belangrijk onderdeel van deze P. Het is om die reden nog belangrijker om een prettige omgeving te scheppen voor uw klanten, die reflecteert wat u te bieden heeft. Denk hierbij aan omgevingsfactoren als temperatuur, geluid of geur. Daarnaast kan interieur een belangrijke factor zijn in het beeld dat u uitstraalt naar de consument.
Tenslotte staat de P van Proces voor alle stappen die moeten worden doorlopen voordat een product of dienst aan de klant kan worden geleverd. Ook dit onderdeel heeft vooral betrekking op dienstverlenende organisaties. Denk hierbij bijvoorbeeld aan wacht- of levertijd waar de consument mee te maken krijgt, wanneer hij uw product of dienst aanschaft.
Toepassingen
Heeft u in kaart gebracht waar uw organisatie voor staat? Spread the word! Voor uw klanten is het erg belangrijk om te weten wie u bent, waar u te vinden bent en wat u te bieden heeft. U kunt dit naar uw klanten toe communiceren door middel van een originele slogan, uniek logo en door reclamecampagnes. Daarnaast kunt u uw naam zo veel mogelijk verspreiden door visitekaartjes en gratis producten uit te delen. Een duidelijke website is een belangrijk onderdeel van uw online vindbaarheid. Ook kunt u er met uw eigen bedrijfsvermelding op Telefoonboek.nl voor zorgen dat u beter te vinden bent voor uw klanten. Lijkt het u handig om een marketingmodel op te stellen en wilt u meer weten over andere marketingmodellen? Het AIDA-model is een ander voorbeeld van een model waar u voor kunt kiezen als u een marketingstrategie gaat opstellen. Daarnaast vindt u op Managementgoeroes.nl meer over verschillende marketingmodellen en de toepassingen daarvan voor uw bedrijf. Ook Scienceprogress.nl zet een aantal handige modellen voor u op een rijtje.
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen