Klantenwerving: de kern van uw bedrijf
Zonder klanten is geen enkel bedrijf een lang leven beschoren. Werven kan op vele manieren gebeuren. Adverteren kan hierbij van groot belang zijn maar is zeker niet de enige manier. Places geeft u 5 tips waarmee u het eens over een andere boeg kan gooien.
Koud, lauw en warm
Klantenwerving bestaat in alle vormen en maten. Het belangrijkste verschil zit hem in de "koude, lauwe en warme" vormen van klantenwerving. Waar de warme variant relatief makkelijk is omdat het betrekking heeft op klanten waar u al eerder zaken mee heeft gedaan, zijn lauwe en koude klantenwerving ingewikkelder. Bij lauwe klantenwerving bent u wel bekend met de personen, bijvoorbeeld via congressen, maar heeft u nog geen zaken met hen gedaan. De meest 'koude' vorm betekent enkel dat er nog geen enkele vorm van contact heeft plaatsgevonden. Het is daarom ook de moeilijkste, en vaak duurste vorm van klantenwerving.
Om op elk van deze drie manieren stappen te maken geeft Places u 5 originele tips uit de praktijk, toepasbaar op elke vorm van klantenwerving.
1. Reageer online
Reageer op blogs en online fora die betrekking hebben op uw handel, bedrijf of bedrijfstak. Op die manier laat u van zich horen, zorgt u voor meer naamsbekendheid en kunt u aangeven welke diensten of producten u aanbiedt. Afhankelijk van de vorm en beoogde uitstraling van uw bedrijf kunt u dit doen op internetfora, LinkedIn of Facebook. U kunt ook een eigen blog beginnen.
2. Bied aan om te spreken op (zakelijke) netwerkbijeenkomsten
Netwerkbijeenkomsten zijn bij uitstek geschikt om nieuwe contacten te ontmoeten en hen te introduceren tot uw bedrijf. Van groot belang hierbij is dat u de kern en kracht van uw bedrijf in enkele zinnen kunt omschrijven en uiteraard altijd een visitekaartje op zak hebt. Door zelf te spreken krijgt u bovendien de kans om uw bedrijf of visie uitgebreider aan bod te laten komen.
3. Doe mee aan activiteiten van de KvK
De KvK en Het Ondernemersplein organiseren talloze activiteiten voor ondernemers. Hierbij kunt u denken aan webinars en bijeenkomsten toegespitst op bijvoorbeeld starters of een bepaalde bedrijfstak. Zo kunt u nieuwe ideeën opdoen en uw naamsbekendheid onder collega's verspreiden.
4. Maak contact met collega-ondernemers
Maak of houd contact met collega-ondernemers die een aanvullend product of dienst bieden en bezorg elkaar werk. Door nauw contact te houden met collega's in hetzelfde veld kunt u elkaars diensten aanbevelen. Dit is tevens een extra dienst richting uw klant.
5. Maak van bestaande klanten ambassadeurs
Tevreden klanten waarmee u een goede relatie onderhoudt zullen u graag helpen uw klantennetwerk uit te breiden. Door hen te benoemen als ambassadeur zult u hen enerzijds meer bij het bedrijf betrekken en kunt u anderzijds profiteren van hun positieve ervaringen met uw bedrijf. Als ambassadeur kunnen zij namelijk gemakkelijk die ervaringen delen met collega-ondernemers, potentiële klanten en bestaande klanten.
Klantenwerving in de praktijk
Deze 5 ideeën zijn een kleine greep uit de talloze mogelijkheden. Afhankelijk van de vorm - koud, lauw of warm - die u wilt toepassen kunt u uw klantenwervingsmethodes combineren, specialiseren en ontwikkelen. Naast deze ideeën blijven (online) adverteren, contact houden met bestaande klanten en zakelijke geschenken natuurlijk altijd toepasbaar.
Wilt u ook op andere manieren meer websitebezoekers trekken? Kijk dan eens voor de mogelijkheden van adverteren op Places.nl en Openingstijden.com. Daarmee bereikt u namelijk 6,6 miljoen potentiële klanten! Places informeert u graag vrijblijvend over de advertentie mogelijkheden.
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen