'Kijk niet naar wat niet kan, kijk naar wat wel kan'
Maak kennis met de bedrijfsvermelding van de maand mei: fysiotherapiepraktijk Butterhuizen. Richard Toorenent is sinds 1 januari 2014 eigenaar van fysiotherapiepraktijk Butterhuizen in Heerhugowaard. Richard Toorenent vertelt over de snelle ontstaansgeschiedenis van zijn praktijk en over het ondernemersleven: "Van mijn brede achtergrond heb ik nu nog steeds profijt."
Ervaringsdeskundige
Richard Toorenent is pas 34 jaar, maar heeft al ruime ervaring binnen zijn branche. Richard Toorenent komt oorspronkelijk uit de commerciële sportindustrie, waar hij jarenlang gewerkt heeft als personal trainer voor onder andere topsporters. Na zijn opleiding fysiotherapie kwam Richard Toorenent uit bij fysiotherapiepraktijk Butterhuizen: "Ik heb afgelopen januari fysiotherapiepraktijk Butterhuizen overgenomen. Na het behalen van mijn diploma vorig jaar stuurde ik een aantal open sollicitaties omdat ik op zoek was naar een baan. Harry, de toenmalige eigenaar van fysiotherapie Butterhuizen belde mij en zei dat hij geen baan had, maar wel een praktijk. Toen ben ik gaan overleggen met de bank en het plan was om in 2015 de praktijk over te nemen. In november bleek echter dat het ook per januari 2014 kon, dus heb ik de financiering rondgemaakt en ben ik in januari begonnen met mijn eigen fysiopraktijk."
Niet alleen fysiotherapie
Naast een opleiding fysiotherapie heeft Richard Toorenent een brede voorkennis. Zo is hij ook voedingsdeskundige en doet hij aan health promotion. "Ja, ik ben best wel een bezig bijtje. Health promotion is bedoeld om mensen bewust te maken van de aanpassingen die zij kunnen maken om een gezondere leefstijl te krijgen. Door middel van een aantal tips kun je namelijk veel geziene klachten voorkomen. Neem bijvoorbeeld iemand met knieklachten. Deze persoon kan makkelijk lui worden omdat hij/zij bang kan zijn om de knie te belasten, waardoor de klacht erger wordt. Door het niet belasten van de knie kan deze echter ook slechter worden. Daar besteed ik ook aandacht aan, revalidatie zonder sportschool." De klant is koning bij Richard Toorenent: "Ik probeer altijd een vertrouwensband op te bouwen met mijn patiënten, en werk net als bij personal training één-op-één, dat is nog altijd het fijnste om te doen. Mijn sessies duren altijd minimaal een half uur, zoveel tijd heb je nodig om een patiënt goed te kunnen behandelen. Fysiotherapie gaat om persoonlijke begeleiding. Ook als mensen uitbehandeld zijn plan ik nog een retentieafspraak in, om even terug te kijken en te zien of alles nog goed gaat. Nazorg is ook erg belangrijk."
Naamsbekendheid
Fysiotherapie Butterhuizen is gevestigd in een pand samen met huisartsenpraktijk Butterhuizen, zo vertelt Richard. "De naam Butterhuizen heb ik behouden, vanwege de naamsbekendheid in de buurt. De praktijk bestaat al zo lang als de wijk Butterhuizen, nu zo'n 20 jaar. De naam heeft vertrouwen in de buurt opgebouwd. In de zorg is vertrouwen één van de belangrijkste dingen, je zou jezelf als ondernemer in de vingers snijden als je met een nieuwe naam zou starten hier." Dat Richard Toorenent de nieuwe eigenaar is van fysiotherapiepraktijk Butterhuizen heeft hij gemeld via weekkrantjes en het internet. "Toen ik begon in januari was er geen budget voor uitvoerige reclame. We hebben zelf folders gemaakt, gedrukt en in de buurt verspreid. Ik heb een partner die de administratie, PR en dergelijke doet, zodat ik zelf zoveel mogelijk tijd kan besteden aan het behandelen van patiënten. Ik behandel vooral patiënten uit Heerhugowaard, maar soms ook patiënten van verder weg of die aan huis behandeld willen worden."
Fysiotherapiepraktijk Butterhuizen & Telefoonboek.nl
Naast de patiënten staat ook online vindbaarheid staat bij Richard Toorenent hoog in het vaandel. Bij Telefoonboek.nl heeft fysiotherapiepraktijk Butterhuizen een uitgebreide bedrijfsvermelding. "Online promotie doe ik via mijn website en via advertenties op sites als Telefoonboek.nl en Dichtbij.nl. Het is belangrijk om via Google search zo goed mogelijk vindbaar te zijn, daar zit tenslotte de nieuwe generatie. De advertenties hebben me daarbij geholpen en ik merk dat mensen me vinden. Social media doen we ook, maar dat laat ik vooral doen door mijn partner, we zijn bijvoorbeeld te vinden op Facebook. Op dit moment zijn we vooral nog aan het screenen wat voor de praktijk zinvol is. Qua promotie en bekendheid kan het altijd nog meer natuurlijk, daar ben je ondernemer voor. Maar ik mag niet klagen, sinds we open zijn hebben we al 2/3e meer patiënten. Laatst kreeg ik vooral positieve reacties van de oudere generatie toen er een quote van mij opgenomen werd in het 'Noordhollands dagblad', naar aanleiding van een persbericht dat ik gestuurd heb toen ik de zaak overnam."
Kijk naar wat wél kan
"Een jaar geleden studeerde ik nog en nu heb ik mijn eigen praktijk. Ik geloof in groei en heb gelukkig mijn roeping gevonden toen ik fysiotherapie ging doen. Ik had vijf jaar eerder moeten gaan ondernemen. Kijk niet naar wat niet kan, kijk naar wat wel kan. Let op je sterke punten, dat is iets wat ik geleerd heb. Geloof in datgene waar je sterk in bent, want daar ligt de meeste kracht. En niet te vergeten: de klant is altijd koning. Als het product niet goed in de markt ligt: verander het product. Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, maar wel goed om altijd in je achterhoofd te houden."
Fysiotherapie Butterhuizen
Keizerfazant 80
1704 WL Heerhugowaard
www.fysiotherapiebutterhuizen.nl
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen