MKB tevreden over elektronische betaaldiensten
Nederland telt steeds minder bankkantoren en pinautomaten. Toch zijn de MKB-bedrijven meer tevreden over de bereikbaarheid van bank- en betaaldiensten. Dit blijkt uit een door het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB) uitgevoerd onderzoek, de zogenoemde bereikbaarheidsmonitor. Deze uitkomsten lijken in eerste instantie tegenstrijdig, hoe zit dat precies?
Een paradox
Doordat veel lokale banken hun deuren sluiten, krimpt het aantal banken gestaag. Het lijkt dus tegenstrijdig; minder bankkantoren en pinautomaten maar wel meer tevredenheid over de bereikbaarheid van de bank. Dit komt onder andere doordat MKB'ers minder gebruik maken van bankkantoren en minder vaak contant geld storten. Hier zijn de afgelopen decennia elektronische betalingen als pin en internetbankieren voor in de plaats gekomen. De stijging van het aandeel elektronische betalingen zal voorlopig aanhouden, zo blijkt uit onderzoek van A.T. Kearney onder betalingsspecialisten. Steeds meer mensen rekenen hun boodschappen af met hun pinpas, of kopen producten via internet waarbij er door middel van internetbankieren wordt betaald. Daarnaast is er een grote toename van alternatieve betaalmethoden, zoals iDEAL, PayPal en het Duitse Sofortuberweisung. Het aantal contante betalingen daalt, terwijl het aantal elektronische betalingen evenredig toeneemt. Iedereen kan wanneer die wil en hoeveel die wil elektronisch betalen. Daarnaast stellen steeds meer banken online service voorop. Hierbij kunt u denken aan chatboxen en betere e-mail bereikbaarheid. Het is dus ook niet zo vreemd dat het MKB meer tevreden is over de bereikbaarheid van banken en de aangeboden diensten.
De gevolgen
Wat zijn precies de gevolgen van deze toename van het aantal elektronische betalingen? In eerste instantie lijken er vooral voordelen aan te zitten. Wanneer consumenten namelijk vaker kiezen voor elektronische betalingen, hoeven bedrijven minder vaak contant geld af te storten en worden hierdoor minder aantrekkelijk voor overvallen.
Ten tweede wordt er volgens Payleven meer omzet gegenereerd wanneer uw klanten elektronisch kunnen betalen. Dit komt doordat steeds minder mensen contant geld met zich meedragen. Toeristen geven bijvoorbeeld vaak de voorkeur aan pinnen omdat zij veelal gewend zijn alles af te rekenen met creditcard of pinpas. Maar ook buiten het toeristische gebied geven veel mensen de voorkeur aan pin- en andere elektronische betalingen. De consument hoeft zich dan geen zorgen te maken over de hoeveelheid contant geld in zijn portemonnee, en kan gemakkelijker onverwachte en duurdere aankopen doen. Daarnaast kunt u de mogelijkheid tot elektronisch betalen ook zien als een extra service. Door het extra betaalgemak zal de consument sneller terugkeren naar uw onderneming. Ten derde zijn elektronische betalingen niet duur, of eigenlijk zelfs goedkoop! Uit onderzoek is gebleken dat een elektronische betaling gemiddeld 3 cent goedkoper zijn dan een contante betaling. Dit is het gevolg van het feit dat de ondernemer minder werk heeft aan een pintransactie dan aan een volle kassa. Deze volle kassa moet namelijk nog geteld worden en het geld moet naar de bank worden gebracht.
Veiligheid
Elektronische betalingen lijken dus een uitkomst te zijn voor ondernemers. Echter, doordat het geld niet meer fysiek door uw handen gaat lijkt u minder controle te hebben over de betalingen. Hoe veilig zijn de nieuwe vormen van betalen eigenlijk? De ervaring leert dat er met elektronische transacties eenvoudig kan worden gefraudeerd. Door het afkijken van een pincode of het namaken van een handtekening kunnen rekeningen worden geplunderd en worden pakketjes niet opgestuurd terwijl er wel via internetbankieren is betaald. Hier beneden volgen een paar tips voor u als MKB'er zodat u alert kunt zijn op fraude.
Phishing
Phishing, het achterhalen van betrouwbare informatie via de telefoon of e-mail is de snelst groeiende tak van digitale criminaliteit. De criminelen doen alsof ze een betrouwbare instantie zijn, zoals een bank, en vragen zodoende om uw inloggegevens. Waar kunt u phishing mails aan herkennen?
- In de e-mail wordt gevraagd om persoonlijke gegevens
- Er wordt gevraagd om een snelle reactie (bijvoorbeeld door op een link te klikken)
- De aanhef is onpersoonlijk
- De link naar de website van bijvoorbeeld uw bank is een valse link, deze ziet er wellicht hetzelfde uit maar als u de link goed bekijkt dan staan er bijvoorbeeld een paar letters anders. Typ bij twijfel altijd zelf de website van uw bank in.
Door onbetrouwbare e-mails te negeren kunt u al snel phishing voorkomen.
Werken met een beveiligde verbinding
Als u kijkt naar de link in uw adresbalk van uw browser kunt u al snel herkennen of met een beveiligde verbinding werkt, of niet. Als het adres begint met http:// dan werkt u normaal, staat er echter https:// dan werkt u met een beveiligde internetverbinding. De extra 's' achter http staat voor 'secure'. Mocht u op een website terechtkomen waar u vertrouwelijke gegevens in moet vullen, zorg er dan altijd voor dat dit via een beveiligde verbinding is.
Let op wanneer u werkt met een openbare computer
Bij veel websites heeft u de optie om uw gegevens zoals gebruikersnaam en wachtwoord op te slaan. Zorg ervoor dat u deze optie altijd uitgevinkt heeft staan. Log daarnaast altijd uit wanneer u de computer verlaat en controleer of ook deze computer gebruik maakt van een beveiligde verbinding. Wilt u meer weten over veilig internetten? De website Digibewust legt alle onderwerpen uiteen met betrekking tot het veilig en verantwoord gebruiken van het internet. Daarnaast geeft Telefoonboek u ook tips wat u als bedrijf tegen cybercrime kunt doen.
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen