WK-actie starten? Kans op winst is aanwezig met deze tips!
De oranjegekte, ook u wordt er volledig in ondergedompeld. Een Oranjeshirtje hier, wat bierflesjes met een speciaal design daar. Zijn het geen speciale producten, dan zijn het wel de productverpakkingen die wat aangepast zijn met onze favoriete kleur. Ook als u geen voetballiefhebber bent kunt u er niet omheen. Maar wat is voor bedrijven het voordeel om mee te gaan in de oranjegekte? En moet u nu ook uw producten aanpassen, of zelfs met speciale acties komen? Er zijn veel verschillende manieren om uw WK-actie vorm te geven, en deze dan ook tot een succes te brengen!
De drijfveer achter WK-acties
Veel bedrijven zetten acties op die ervoor zorgen dat u tijdens het WK in het nieuwste oranje shirtje of jurkje loopt. Ook de kleine spaaracties zijn erg populair. Zo vindt u de acties met plaatjes, knikkers, diertjes, stickers en noem maar op. Dit soort 'hebbedingetjes' worden ook wel premium artikelen genoemd. Maar wat is voor bedrijven eigenlijk de grootste drijfveer om zelf zo'n actie met zogenaamde premium artikelen te starten?
Het opzetten van WK-acties gaat veelal op twee manieren. Zo kan er bijvoorbeeld een spaaractie worden gehouden, waarbij de klant punten spaart, en deze kan inleveren tegen het premium product. Daarnaast is het mogelijk om bij de aankoop van een of meerdere producten, een premium artikel aan te bieden. Er is een breed scala aan voordelen aan de spaaracties voor u als ondernemer:
- Zo wordt het aantal impulsaankopen met een WK-actie duidelijk vergroot. Dit zijn aankopen die uw klant eigenlijk niet van plan is te doen, maar deze toch doet door een zeer aantrekkelijke aanbieding. Mensen zijn eerder geneigd uw product te kopen, indien ze daar een handig hebbedingetje bij krijgen. Een tip daarbij is om een praktisch product te kiezen. De consument ziet dan ook direct de voordelen van het hebben van uw WK-actieartikel.
- Belangrijk hierbij is dat de actie er voor kan zorgen dat uw klanten een bijzondere betrokkenheid zullen voelen via speciale acties. Er is namelijk aangetoond dat het houden van allerlei verschillende soorten (spaar)acties bijdraagt aan het behouden van uw klanten.
- Ook als kleine ondernemer kunt u grote doelen bereiken! Zorg ervoor dat u online gevonden wordt, aan de hand van de volgende tips voor de lokale ondernemer.
- Als ondernemer heeft u daarnaast het voordeel, dat bij het houden van een WK-actie weinig communicatieve ondersteuning nodig is. Zo zal het niet nodig zijn om bijvoorbeeld actievoorwaarden over te leggen, of precies duidelijk te maken wat de actie inhoudt. De (spaar)acties zijn vaak simpel en daarom spreken de 'regels' vaak voor zich. Dit scheelt voor u een hele hoop administratieve rompslomp.
- De kosten van een premium product zijn vaak gemakkelijk te overzien. Binnen de actie kunt u namelijk zelf bepalen hoe ver u gaat. Kiest u voor een groot product, waarvoor eerst gespaard moet worden? Of deelt u liever een klein hebbedingetje uit bij iedere aankoop? Kort gezegd is het helemaal aan u als ondernemer.
Het promoten van uw acties
Indien u besluit om mee te gaan met de oranjegekte, is de volgende stap om uw actie wel aan de man te krijgen. Dit loopt bij tijdelijke acties niet voor iedere ondernemer even soepel. Hier enkele tips zodat u uw WK-actie wél tot een succes kunt brengen:
1. Breng uw WK-actie onder de aandacht via Beste.nl. Hier trekt u de aandacht die u zoekt door de actie op de website te plaatsen. Via Beste.nl kunt u uw actie online aan de man brengen. Op Places.nl kunt binnen enkele stappen heel makkelijk een actie opzetten. Zo bereikt u direct een grote groep mensen. Verder kunt u precies aangeven hoe lang de actie nog loopt; ideaal voor een WK-actie dus. Naast de klanten bij u in de buurt zijn uw deals ook zichtbaar voor miljoenen bezoekers van Telefoonboek.nl!
2. Mond-tot-mondreclame blijkt volgens onderzoek nog altijd veel vruchten af te werpen. Toch is het heel belangrijk om uw actie via verschillende kanalen online te brengen. De nieuwe en online vorm van de mond-tot-mondreclame is natuurlijk social media. Social media heeft een grote invloed op uw consumenten. Zorg dus dat u uw bedrijf of product middels social media aan de man krijgt.
3. Houd uw actie actueel. Blijft het Nederlands elftal maar winnen? Of wil het de jongens juist niet lukken om de bal in het doel te krijgen? Neem dit dan mee in uw campagnes, advertenties of eventueel in de actie zelf. Zo blijft de actie actueel, en zullen mensen eerder geneigd zijn om nou juist uw actie te verkiezen boven die van een ander.
4. Zorg dat uw actie vernieuwend is. Ga dus niet direct mee in de rage om kledingstukken of gekleurde beestjes uit te delen. Ook zijn spaaracties voor knikkers weinig vernieuwend. Zorg er juist voor dat klanten gepusht worden om speciaal te kiezen voor uw bedrijf of product, door uw originele spaaractie.
Het succes van het Nederlands elftal
Scoort Oranje? Dan scoort u ook! Het houden van een WK-actie kent dus duidelijk voordelen. Uit onderzoek is gebleken dat bij goede prestaties van ons elftal, de omzet van uw bedrijf aanzienlijk zal stijgen. Dit valt niet alleen te danken aan het feit dat uw klanten sneller wat uitgeven in de supermarkt, maar grotendeels ook aan de lopende WK-acties. Logisch natuurlijk, want hoe verder het Nederlands elftal komt in de competitie, hoe aantrekkelijker het wordt om dan toch maar in dat oranje jurkje te gaan lopen. Denk hierbij aan de tip om een praktische product te kiezen als premium artikel. Het premium artikel moet dan natuurlijk ook altijd WK-gerelateerd zijn!
Ga mee in de oranjegekte!
Veel bedrijven besluiten toch om geen Oranjeactie te houden. Dit wordt dan beïnvloed door een minder ruim budget en andere naweeën van de economische crisis. Daarnaast bestaan er natuurlijk ook enige risico's aan de WK-acties. Bijvoorbeeld als Nederland er meteen uitligt, of de actie toch niet helemaal in de smaak valt bij het publiek. Probeer in dat geval toch een beetje mee te doen door bijvoorbeeld op social media leuk in te haken op het WK, of kleed uw zaak leuk aan. Ook dat zullen klanten waarderen! Bent u wel enthousiast en wilt u graag een WK-actie opzetten? Denk er goed over na en zet de actie zorgvuldig op. Grote kans dat u als ondernemer direct de positieve gevolgen van uw actie ondervinden. Over het algemeen zijn de WK-acties namelijk voor de consument zeer toegankelijk, en vallen ze ook bij hen dan ook goed in de smaak!
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen