Datamining: hoe gaat u daarmee om?
Puilen uw bestanden ook uit met gegevens van klanten en leads? En weet u niet meer wat u er mee aan moet? Dan is het tijd voor datamining. Dit is niets meer dan het zoeken naar belangrijke verbanden en patronen binnen uw gegevensbestand. Hierdoor krijgt u beter inzicht in uw klant en resulteert dit in meer winst. Maar hoe pakt u dit aan? Places vertelt het u in deze blog.
Informatie is macht
Als ondernemer zijnde is het belangrijk om u er van bewust te zijn dat informatie macht is. Hoe meer u over relevante informatie beschikt, hoe beter u kunt inspelen op de markt en kansen. Door datamining en dus analyses uit te voeren over uw data ontdekt u wat trends zijn, wat uw klanten willen, maar ook hoe uw bedrijfsonderdelen functioneren. Aan de hand van deze informatie kunt u vervolgens uw product of dienst en service aanpassen.
De praktijk: Albert Heijn & de Bijenkorf
Albert Heijn doet dit bijvoorbeeld via de bonuskaart. Zo ontvangen zij allerlei gegevens over het koopgedrag van klanten. Vervolgens wordt datamining toegepast. Hiermee maken zij niet alleen mooie aanbiedingen, maar komen ze bijvoorbeeld ook meer te weten over de gezinssituatie, inkomens en andere interessante informatie. Deze data wordt vervolgens weer gebruikt om in te spelen op belangrijke momenten in het leven van klanten. Bijvoorbeeld de geboorte van een kind of huwelijk. Op deze wijze is de Bijenkorf ook actief met datamining via de klantenkaart.
Informatiebronnen over uw klanten
Als ondernemer kunt u ook een klantenkaart implementeren om deze waardevolle klantinformatie te verzamelen. Daarnaast is social media een interessante bron voor uw klantdata. Consumenten delen veel informatie op social media en daarnaast wordt er informatie achtergelaten van gps-signalen die smartphones versturen. Zo komt u meer te weten over de wensen van uw klant en waar uw klant zich bevindt.
Datamining vs. Customer Relationship Management
Datamining is een belangrijke aanvulling op Customer Relationship Management (CRM). Customer Relationship Management richt zich op het verhogen van de klantwaarde van bestaande klanten en het vergroten van hun klantloyaliteit. Er zijn dan ook softwarepakketten beschikbaar waarin u allerlei data bij kunt houden van klanten, relaties en contacten. Vragen die u door middel van datamining in combinatie met Customer Relationship Management kunt beantwoorden zijn: hoe kunnen klanten het beste benaderd worden? Welk specifiek aanbod kunnen we deze klant bieden? Wat zijn goede argumenten om bij een specifieke klant te gebruiken? Door het koppelen van de data kunt u makkelijker inzicht verkrijgen in trends en kansen. Daarop kunt u vervolgens inspelen met uw marketing- en communicatieactiviteiten. Bijvoorbeeld in de vorm van promoties of het verlenen van bepaalde service.
Start met datamining via Places Reviews
Door bewust aandacht te schenken aan datamining kunt u dus aan de slag met waardevolle klantinzichten. Naast de bovengenoemde bronnen zijn reviews een waardevol instrument om datamining toe te passen en klantinzichten te genereren. Zo kunt u uw bedrijf aanmelden bij reviewportals waar uw klanten uw product, dienst of bedrijf kunnen beoordelen. Places biedt nu ook de mogelijkheid om via uw Places account een reviewpagina in te richten met Places Reviews. Zo kunnen klanten een review over uw bedrijf schrijven. Tevens ontvangt u bij deze dienst maandelijks 150 reviewuitnodigingen om te versturen naar uw klanten. Benut uw bedrijfsvermelding op Telefoonboek.nl dus optimaal met Places Reviews! Heeft u nog geen gratis bedrijfsvermelding op Telefoonboek.nl? Neem dan gerust contact op met onze servicedesk via 024-3555299 en start vandaag eveneens met uw reviewmarketing! Wij helpen u graag.
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen