Groot deel websites nog geen social media buttons
Naast het gebruik van websites, bezitten veel ondernemers ook nog één of meerdere social media kanalen. Het gebruik hiervan kan voor een stukje extra binding zorgen met de klant of bepaalde content tentoonstellen, zoals nieuwsberichten of aankondigingen die normaliter niet op de reguliere website verschijnen. De precieze inrichting van het gebruik hangt natuurlijk ook af van de aard van het medium: Facebook, LinkedIn, Twitter en Instagram worden allemaal voor andere doeleinden gebruikt, dus verschil ook de geplaatste content. Maar hoeveel wordt er precies gebruik gemaakt van deze verschillende kanalen? Telefoonboek.nl onderzocht de websites in haar database en bekeek welke social media buttons er zoal gesignaleerd worden.
Van de 419.839 onderzochte URL"s werd bij 151.910 gevallen een button gedetecteerd die verwijst naar een Facebookpagina. Daarmee is het netwerkplatform verreweg het populairste sociale medium op ondernemerswebsites: het komt voor op 36,2% van de onderzochte websites. Dat betekent wel dat bijna twee derde van de websites géén verwijzing naar een Facebookpagina heeft.
Twitter blijft nog wat achter op Facebook, maar het platform wordt nog steeds relatief vaak gevonden op ondernemerswebsites: in 103.663 van de onderzochte gevallen werd er een Twitter-Button ontdekt. Daarmee komt het op een aandeel van 24,7% van de websites. Twitter wordt voornamelijk gebruikt voor korte nieuwsberichtjes en aankondigingen. Gezien het grotere marktaandeel van Facebook, is dit eigenlijk nog een relatief goede score voor het sociale medium.
Bij 72.045 van de onderzochte bedrijven werd een LinkedIn-button gevonden. Het gaat hier om 17,2% van de gevallen. Opvallend weinig wanneer je bedenkt dat LinkedIn juist is ingericht als zakelijk netwerkmedium.
Instagram komt van de vier sociale media het minst voor op ondernemerswebsites: slechts in 23.098 gevallen kwam er een Instagram-button voor. Het fotografie-netwerk werd in 5,5% van de gevallen aangetroffen.
Opvallend weinig
Uit deze cijfers blijkt dat er nog maar opvallend weinig wordt verwezen naar social media platformen. Het zou kunnen dat sommige bedrijven wel een dergelijke pagina bezitten, maar hier niet naar linken op de website. Dat is erg zonde, vindt Ronny Oonk, manager van Places Websites en onderzoeker van Telefoonboek.nl: "Op die manier zou je potentiële klanten kunnen binden door ze je bedrijf te laten volgen of de interactie aan te gaan. Bovendien is een social media-button zo ingesteld."
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen