Places logo
Menu

Succesvolle ondernemers bezitten deze zes karaktereigenschappen

Succesvolle ondernemers bezitten deze zes karaktereigenschappen

Ieder jaar op 21 augustus wordt er extra aandacht geschonken aan ondernemerschap, leiderschap en innovatie. Die dag is namelijk omgedoopt tot World Entrepreneurs' Day (WED), Werelddag van de Ondernemer. Maar wat zorgt er nou voor dat de ene ondernemer wel succesvol is en dat een ander daar niet in slaagt? Er wordt vaak gezegd dat je als ondernemer wordt geboren en daar zit een kern van waarheid in: verschillende karaktereigenschappen zijn belangrijk bij het ondernemen. Wij hebben er zes voor je op een rijtje gezet.

1. Motivatie

Als jij een idee hebt, voer je dit ook echt uit. Een eigen idee of product wil je laten zien aan mensen en probeer je te verkopen aan anderen. Deze motivatie kan voortkomen uit eigen behoeften: als jij iets mist en er een oplossing voor bedenkt, dan is de kans groot dat er meer mensen zijn die ook op zoek zijn naar dat product dat de oplossing biedt voor dat probleem.

2. Doorzettingsvermogen

Ondernemen betekent je schouders er onder zetten. Vaak bereik je je doel niet in één keer en dat is ook helemaal niet erg. Een succesvolle ondernemer geeft vooral niet op, maar blijft aanpassen en uitproberen tot het wel lukt. Mochten ideeën toch meteen aanslaan, dan is het zeker belangrijk om alsnog verschillende varianten uit te proberen. Alles voor het beste eindresultaat.

3. Perfectionisme

Dat beste eindresultaat is zeker jouw doel: als je als ondernemer helemaal overtuigd bent van jouw product of dienst, dan wil je zorgen dat dit zo blijft. Je bent altijd op zoek naar manieren om jouw bedrijf of product te verbeteren.

4. Open staan voor nieuwe dingen

Bedrijven en ondernemers moeten voortdurend vernieuwen. Behoeften van consumenten veranderen snel en techniek ontwikkelt zich misschien nog wel sneller. Nieuwe technieken en processen zorgen ervoor dat je je bedrijf nog beter en gemakkelijker kunt organiseren. Sta dus vooral open voor nieuwe dingen en grijp de kansen die je krijgt. Als concurrenten wel meegaan met een ontwikkeling en jij achterblijft, komt jouw bedrijf op achterstand. Wie flexibel is en zich makkelijk aanpast blijft zeker bij.

5. Risico nemen

Het starten van een nieuw bedrijf is al een risico op zich, maar dat is niet het enige risico dat je moet nemen om verder te komen als ondernemer. Je kunt je tot op zekere hoogte voorbereiden op pitches en gesprekken, maar je weet natuurlijk niet hoe de ander erop reageert. Een goede ondernemer neemt niet zomaar een risico, maar denkt na over wat er gebeurt als de ander niet meegaat in jouw idee of in de prijs die jij ervoor in gedachten had.

6. Zelfkennis

Natuurlijk kun je niet overal even goed in zijn: iedereen heeft sterke en zwakke punten. Doe hier je voordeel mee. Als jij een natuurtalent bent in het onderhouden van relaties met klanten, is het zonde om hier niets mee te doen. Misschien ligt het onderhouden van een website je wat minder, dan is het een idee om dit uit te besteden. Zo houd je meer tijd over voor de zaken waar je wel goed in bent. Een succesvolle ondernemer heeft inzicht in zijn eigen sterktes en zwaktes en gaat hier op een goede manier mee om.

Foto: Bigstock

Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?

Gratis adviesgesprek

Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.

Plan een gratis adviesgesprek

Meer weten over een adviesgesprek

Gratis adviesgesprek
  • 100% gratis en vrijblijvend
  • Marketingadvies op maat
  • Geen verplichtingen
Google Reviews 4,5
starstarstarstarstar_half

Ook optimaal vindbaar en bereikbaar zijn? Zet je bedrijf op de kaart met Places Lokale SEO!