Branding in een restaurant: hoe pak je dat aan?
Er is meer dan alleen goed eten nodig om een succesvol restaurant te runnen. Sfeer, service, logo, interieurontwerp, ligging, visie en marketing spelen ook een rol. Alle elementen waaruit de identiteit van een zaak bestaat noemen we branding. Voor een restaurant is branding heel belangrijk, omdat je daarmee het verschil kunt maken. Laten we eens kijken welke drie individuele elementen belangrijk zijn bij branding en wat een merk tot een effectief onderdeel van je restaurant maakt.
Logo
Een merk vertelt klanten waar een restaurant over gaat. Het onderscheidt het restaurant van zijn concurrenten en creëert als het ware een persoonlijkheid. Een sterk restaurantmerk zie je terug in alle aspecten van het bedrijf. Van het interieur tot aan het bestek. Binnen het brandingproces is het ontwerpen van een logo een belangrijke start. Een logo is namelijk veel meer dan alleen een plaatje op de voorgevel. Het representeert het kernidee dat het bedrijf motiveert, bijvoorbeeld het bieden van een nieuwe eetervaring. Dit moet visueel gemaakt worden door middel van kleuren, lettertypes en afbeeldingsstijlen. Een logo roept een bepaalde emotie of gevoel op. Kies dus de juiste kleuren en afbeeldingen om dit te bereiken.
Naam
De naam van je restaurant kan voor gasten doorslaggevend zijn bij het kiezen van een restaurant. De naam moet representatief zijn voor het eten dat je serveert en het kernidee dat je uit wilt dragen. De naam moet uniek en memorabel zijn, maar niet te moeilijk. De gast moet de naam snel kunnen onthouden.
Sfeer
Misschien wel het belangrijkste onderdeel van branding: de sfeer of ambiance. Hierbij speelt bijvoorbeeld de inrichting een rol. Maar ook de muziek, het kleurenpalet en de houding en kleding van het personeel is hierbij belangrijk. Reviews op internet over restaurants gaan ook bijna altijd over de sfeer en service van het personeel. Als dit niet deugt, heeft de gast al snel een minder aangename eetervaring.
Het is dus belangrijk om als restaurant een eigen merk te hebben. Op die manier weten gasten wat zij kunnen verwachten en waar je restaurant voor staat. Daarnaast dient het ook als goede richtlijn voor werknemers. De normen en waarden die uitgedragen moeten worden, komen allen terug in het merk. Met behulp van branding zet je alle neuzen dezelfde kant op.
Foto: Bigstock
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen