Weet wat er online speelt: wat social media monitoring voor jouw bedrijf kan opleveren
Het dagelijks gebruik van social media blijft toenemen, zowel onder jongeren als ouderen. Als bedrijf is het daarom steeds meer van belang te weten wat er online speelt. Door social media monitoring ben je op de hoogte van de conversaties over jouw organisatie, het merk, de producten en/of services die je aanbiedt. Onder social media monitoring wordt het monitoren van de communicatie op het internet verstaan. Dit kan gaan om nieuwssites, blogs, discussiefora en social media als Facebook en Twitter. De berichtgeving op deze kanalen is van grote invloed op je naamsbekendheid en reputatie als bedrijf. Wat kan social media monitoring voor jouw bedrijf opleveren?
Tools voor social media monitoring
Er zijn ruim 30.000 verschillende bronnen waarin jouw organisatienaam kan voorkomen. Het is daarom niet aan te raden om deze allemaal handmatig af te gaan. Gelukkig bestaan daar handige tools voor. Tools die media monitoren 'scannen' berichten in de media. Als een zoekopdracht (bijvoorbeeld de naam van je organisatie of product) overeenkomt met de inhoud op een medium wordt dit geregistreerd. Je ontvangt dan een melding en kunt direct het betreffende bericht bekijken. Er bestaat een uitgebreid aanbod van monitoring tools, zowel gratis (waaronder Google Alerts) als betaald.
Reputatiemanagement en webcare
Media monitoring is een essentieel onderdeel van reputatiemanagement. Klantenservice vindt steeds vaker online plaats, wat met zich meebrengt dat klanten steeds sneller een antwoord verwachten. Door op de hoogte te zijn van de vragen en klachten, kun je deze snel en op een gewenste manier beantwoorden en oplossen. Belangrijk is om niet alleen te reageren op klachten, maar ook in te spelen op positieve communicatie over je bedrijf. Klanten waarderen het als bedrijven hen persoonlijk benaderen, dit kan vervolgens zorgen voor een positieve relatie.
Social campagnes analyseren
Het monitoren van social media kan ook nuttig zijn om inzicht te krijgen in resultaten van (social media) campagnes. Hoe wordt er gereageerd op bepaalde posts? Op welke kanalen en tijdstippen worden berichten het best gelezen? Hoeveel bereik leveren je inspanningen op? Wie praten er over jouw merk of jouw campagne? Al deze vragen kun je beantwoorden door te monitoren. Je kunt dan bijsturen waar nodig, of in de toekomst je content aanpassen zodat deze beter aansluit bij de doelgroep.
Luisteren naar je doelgroep
Wat betreft doelgroepen is monitoring een ideaal middel om de aannames over je doelgroep op basis van kwalitatief onderzoek te toetsen. Door monitoring leer je je doelgroep nog beter kennen en kun je persona's aanscherpen. Misschien wil je door de inzichten zelfs je product aanpassen. Luisteren naar je doelgroep houdt namelijk ook in dat je ervaringen en reviews tegenkomt, die relevante inzichten kunnen geven. Deze inzichten kun je gebruiken om vervolgens je product of diensten te verbeteren. Monitoring is daarom ook echt geschikt voor product- of dienstontwikkeling.
Foto: Pixabay
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen