Ruim 37% elektronicazaken slecht bereikbaar
Op zoek naar een nieuwe laptop of televisie? Dan kan het, zeker voor de digibeten, soms nog wel eens handig zijn om te bellen naar de plaatselijke elektronicazaak. Bijvoorbeeld om te vragen of het gewenste product nog voorradig is of om advies te vragen over een aankoop. Telefoonboek.nl zocht daarom uit hoe het gesteld is met de telefonische bereikbaarheid van elektronicazaken.
Onderzoek
In de database van Telefoonboek staan 1457 telefoonnummers geregistreerd in de categorie 'Elektronica'. Deze nummers worden in het bestand opgenomen als 'slecht bereikbaar' wanneer er drie keer of meer geen gehoor wordt gegeven aan de oproep; hierbij is er ook geen mogelijkheid een bericht achter te laten. Dit was bij 549 van de 1457 telefoonnummers het geval, hetgeen neerkomt op maar liefst 37,7% van de onderzochte winkels. Dat betekent dat 62,3% van de onderzochte elektronicazaken weinig tot geen klachten krijgen over de telefonische bereikbaarheid.
Ketens
Onder de 549 slecht bereikbare bedrijven vallen vooral veel grote elektronicaketens: Dixons spande de kroon met maar liefst 111 vestigingen in de lijst van bedrijven met meer dan drie mislukte belpogingen. Ook Kijkshop (80 bedrijven), Apple (eveneens 80) en BCC (60) komen vaak in deze lijst voor. Het filiaal met de meeste geregistreerde klachten is de BCC in het Limburgse Beek: hier werd het afgelopen jaar maar liefst 143 keer niet opgenomen. Op plek twee staat nog een Limburgs filiaal van BCC. In Heerlen werden 131 mislukte belpogingen geregistreerd.
Provincie
Gekeken naar het aantal elektronicazaken dat er gevestigd is per provincie, komt Noord-Brabant het slechtst uit de bus. Hier was 46,7% van de onderzochte telefoonnummers slecht bereikbaar. Limburgse elektronicazaken doen het bijna net zo slecht met 46,2%. In Friesland valt de slechte bereikbaarheid relatief mee: hier werd in 21,8% van de gevallen meer dan drie mislukte belpogingen genoteerd.
Klanten
Dat er bij meer dan een derde van de onderzochte bedrijven meer dan drie mislukte belpogingen voorkwamen, is geen best teken volgens Dirk Lentjes. Dirk is manager van Places Antwoordservice en bereikbaarheidsexpert van Telefoonboek.nl. "Ik snap dat men in deze branche vooral veel met klanten in de zaak bezig is. Zij moeten echter niet vergeten dat klanten ook per telefoon vragen kunnen hebben over een product. In het ergste geval kan een zaak hierbij klandizie mislopen bij een gemist belletje."
Aantal slecht bereikbare bedrijven per provincie
Noord-Brabant 46,7%
Limburg 46,2%
Zuid-Holland 44%
Noord-Holland 41,2%
Zeeland 40,3%
Flevoland 36,7%
Groningen 33,9%
Gelderland 33,7%
Utrecht 30,4%
Drenthe 26%
Overijssel 25,9%
Friesland 21,8%
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen