Een evenement voor beginnende ondernemers: de Startersdag
Morgen wordt op verschillende locaties in het land de Startersdag van de Kamer van Koophandel (KvK) georganiseerd. De Startersdag was eerst altijd een jaarlijks terugkerend evenement, maar wordt sinds vorig jaar drie keer (maart, juni en november) per jaar gehouden. Deze editie van de Startersdag bezoeken kan in Amsterdam, Breda of Arnhem. De dag is in het leven geroepen om werkenden die eraan denken een eigen onderneming te beginnen of die al een eigen bedrijf hebben meer informatie te geven en trainingen aan te bieden. De deelname aan deze dag is geheel gratis.
Kan u er niet bij zijn? Niet getreurd! De Startersdag kan ook online worden bijgewoond. U kan dan zelf uw programma van lezingen en trainingen samenstellen, chatten met experts en de livestream van de Startersdag in Breda bekijken. De offline Startersdag heeft een soortgelijk programma met lezingen en inspiratiesessies. Daarnaast is er ook een informatiemarkt waar verschillende bedrijven aanwezig zijn.
De editie van vorig jaar trok ruim 10.000 bezoekers en de editie daarvoor zelfs 18.000 bezoekers. Geen verrassing als je bedenkt dat het aantal ondernemers sterk is toegenomen. Op 1 maart stond er een recordaantal van 1.825.950 ondernemingen ingeschreven bij de KvK. Desondanks steeg het aantal uitschrijvingen ook, dit schrijft de KvK toe aan het grote aantal mensen dat als zzp"er werkt en daardoor vaak van bedrijf wisselt. Twee derde van het aantal ondernemers is zelfstandige zonder personeel (zzp"er).
Sergej Schuurman, de adviseur van de Kamer van Koophandel, gaf een aantal tips voor starters om op te vallen op een evenement als de Startersdag. Allereerst stelt hij dat je een duidelijk uitgewerkt plan in je hoofd moet hebben. Bepaal wie je doelgroep is en waar je bedrijf voor staat. Ten tweede moet je in een duidelijk verhaal vertellen waarom je bedrijf anders is dan de rest. Een eigen bedrijf beginnen is nu eenmaal een wens die veel mensen met je delen, vandaar dat je moet zorgen dat je opvalt en uniek bent. Dit geldt niet alleen voor het product dat je verkoopt, maar ook voor jezelf. Als je uitstraalt dat je ontzettend gemotiveerd bent, een passie hebt voor het product en duidelijk voor ogen hebt wat je doelen zijn, zullen bedrijven bij jou eerder een positief gevoel hebben en daardoor een hogere gunfactor. Als laatste geeft Schuurman startende ondernemers mee dat ze een goed uitgewerkt en gestructureerd marketingplan moeten hebben.
Enthousiast geworden om deze dag te gaan bezoeken? Je kan je nog opgeven via de site van de KvK.
Foto: Bigstock
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen