Tips voor een optimale integratie van sociale media-kanalen op uw website
Veel bedrijven beschikken over een website en maken daarnaast gebruik van verschillende sociale media-kanalen. Vaak staat de website los van de sociale media-kanalen, dit is zonde want de integratie van sociale media op uw website kan veel opleveren. Zo kan het de online interactie met klanten stimuleren. Deze online interactie kan vervolgens leiden tot een sterke klanten cultuur, wat weer kan zorgen voor hogere verkoopcijfers. Uit onderzoek blijkt namelijk dat 74% van de aankoopbeslissingen van consumenten wordt beïnvloed door sociale media.
Maar hoe kunt u sociale media-kanalen het beste op uw website integreren? Places Nieuws zocht het voor u uit en zette alle in's en out's op een rij.
Sociale media deel- en volg-buttons
Het is goed om aan klanten te laten zien op welke sociale media-platforms uw bedrijf actief is. Dit kunt u doen door deel- en volg-knoppen te plaatsen op uw website. Door deze knoppen kunnen klanten gemakkelijk de content op de website delen en kunnen zij uw organisatie volgen op sociale media. Het is hierbij belangrijk om een bewuste keuze te maken tussen de sociale media-platformen waarop u actief bent. Houd het simpel en gemakkelijk voor de klant. Dit verhoogt de kans dat content gedeeld wordt.
Gebruik maken van #hashtags
Hashtags zijn niet alleen goed voor het genereren van trending topics. Ze kunnen ook geïntegreerd worden in de visuele content van uw bedrijf. Een hashtag geeft consumenten de mogelijkheid om met anderen in gesprek te gaan over een onderwerp of product. Het is dan ook zeer geschikt om in een actie te gebruiken. Kledingzaak Shoeby roept bijvoorbeeld klanten op om #shoeby te delen op sociale media. Hiermee kunnen klanten een korting of product winnen. Het delen van deze hashtag zorgt voor meer interactie met klanten en verhoogt de naamsbekendheid.
Sociale media login
Als u een website heeft waarbij klanten moeten inloggen op een persoonlijk account, kunt u ervoor kiezen om klanten te laten inloggen via hun account op sociale media. Uit onderzoek blijkt dat 73% van de gebruikers liever met een bestaand account inlogt op een website dan dat zij een nieuw account moeten aanmaken met hun e-mailadres. Deze registratie verkort het proces waardoor klanten minder snel afgeleid worden. Bovendien zorgt de koppeling met het account op sociale media ervoor dat u data kan verzamelen over klanten en daardoor gepersonaliseerde campagnes kan maken.
Instagram foto's op website
Het is mogelijk om foto's van uw Instagram-pagina te delen op uw website. Dit is niet alleen een goede manier om meer beeld op uw website te plaatsen, het zorgt er ook voor dat bezoekers van uw website direct naar uw Instagram-account door kunnen klikken. Dit kan het aantal volgers op Instagram aanzienlijk verhogen.
Sociale media betrouwbaarheid
Tot slot kan sociale media bijdragen aan de geloofwaardigheid en betrouwbaarheid van uw website. Dit wordt ook wel social proof genoemd. Uit onderzoek blijkt dat 79% van de consumenten social proof net zo goed vertrouwd als een persoonlijke aanbeveling. Een manier om social proof op uw website te integreren is de like box van Facebook. Dit is een blokje waarin bezoekers kunnen zien hoeveel andere facebookvrienden of gebruikers uw organisatie liken. Veel likes toont aan dat een website betrouwbaar is.
Wees zorgvuldig bij integratie
Wanneer u aan de slag gaat met de integratie van sociale media-kanalen op uw website is het belangrijk om met een aantal punten rekening te houden. Maak ten eerste zorgvuldig een keuze tussen alle mogelijkheden om sociale media op uw website te integreren. Te veel functies kunnen namelijk voor ruis zorgen en dit kan afleiden van de content op de website. Gebruik bijvoorbeeld alleen de like box van Facebook als u zeer actief bent op dit kanaal. Ditzelfde geldt voor het delen van Instagramfoto's. Wanneer u teveel functies van sociale media op uw website plaatst kan dit de website vertragen. Kortom, wees zorgvuldig bij de integratie van sociale media-kanalen op uw website zodat het zo effectief mogelijk is.
Foto: Bigstock
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen