Like, share en win-win: trek de aandacht van je doelgroep met winacties
De kreet 'Like, share en win' vliegt je om de oren in je Facebook-timeline. Bedrijven geven steeds vaker online gratis producten en diensten weg in ruil voor een kleine inspanning van het publiek. Dat kan natuurlijk een stuk origineler: er zijn genoeg andere mogelijkheden om met leuke acties de interactie met de doelgroep op te zoeken. Ook jouw bedrijf kan de doelgroep bereiken door zo'n actie. Daarvoor heb je wel een goed doordacht plan nodig. Waar moet je op letten bij het opstellen van een online winactie op Facebook? Places Nieuws zette het voor je op een rijtje.
Regels voor Facebook winacties
Er zitten bepaalde regels aan winacties op Facebook. Het delen van een bericht mag niet als voorwaarde gebruikt worden voor deelname aan een winactie. Als dat verplicht is en dus de de enige manier is om te winnen, is de actie verboden. Ook de pagina moeten liken als voorwaarde om te winnen mag niet. Je mag mensen wél vragen om het bericht te liken, om een reactie te geven of om mensen een bericht te laten sturen naar de pagina. Bovendien moet duidelijk zijn dat de promotie op geen enkele manier gesponsord, goedgekeurd of beheerd wordt door Facebook.
Baken je doelgroep af
Maak keuzes in welke doelgroep je wil bereiken met de winactie. Wil je vrouwen mee laten doen, of juist mannen? Misschien wil je je wel op allebei richten. Ook over de leeftijdscategorie kun je nadenken. Een winactie is pas een succes als die gericht is op een specifieke doelgroep.
Verzorg een originele prijs
Denk bij het verzinnen van een prijs aan je doelgroep. Geef iets origineels weg wat uniek is voor jouw bedrijf en wees niet de zoveelste die elektronica als een iPad of draagbare speakers weggeeft. Soms doen mensen eerder mee aan een prijsvraag als ze iets persoonlijks kunnen winnen dan wanneer er een standaard prijs wordt weggegeven. Een bos bloemen die de winnaar naar iemand in zijn omgeving mag versturen doet het bijvoorbeeld erg goed. Dan moet je natuurlijk wel een bloemist zijn.
Wat is het doel van de actie?
Facebook heeft de meeste dagelijkse gebruikers en dus heb je een grote kans dat jouw actie reacties oplevert. Je kunt de doelen voor een winactie op Facebook in twee verschillende doelen opdelen. Het eerste doel is het verzamelen van e-mailadressen via een wedstrijd met een Facebook-app. Zo kun je deelnemers later nog eens benaderen. Een ander doel is het creëren van een hoge mate van betrokkenheid bij je Facebook-pagina door middel van een wedstrijd op de tijdlijn van je bedrijfspagina. Denk goed na welk doel jouw actie heeft, dan kun je op basis daarvan een beslissing nemen. Bedrijven kiezen meestal voor een actie op de tijdlijn waarmee de interactie met fans vergroot wordt. Dit is ook de makkelijkste manier voor een actie op Facebook.
Creatieve ideeën
Wees zo creatief mogelijk bij het opstarten van een winactie. Wij van Places Nieuws geven je graag wat inspiratie. Laat mensen een onderschrift bij een foto verzinnen of laat ze juist zelf foto's insturen. Perfect voor interactie! Ook denken klanten graag mee over jouw producten en diensten. Ze kunnen suggesties geven waar jij mee aan de slag kan en ze hebben het idee dat je ze echt betrekt bij jouw bedrijf. Koppel hier een winactie aan. Het is ook leuk om een vraag te stellen. Maak het dan vooral niet te moeilijk voor de volgers, maar geef een aantal antwoorden waar mensen uit kunnen kiezen. 'Geef je mening', of 'Geef een tip' werkt al minder goed doordat de drempel voor deelname simpelweg hoger wordt.
Lay-out van de winactie
Houdt je bericht zo simpel mogelijk, dat wil zeggen zo min mogelijk tekst en uitleg. Een foto van de prijs werkt altijd goed, begeleid door twee regels tekst over de prijs. Leg vervolgens de actie kort uit in één of twee regels en degenen die mee willen doen aan de winactie weten genoeg. Bovendien schrikt dat ze niet af en motiveert ze juist om deel te nemen. Zo min mogelijk afleiding werkt het best.
Wek vertrouwen op bij je publiek
Het is heel belangrijk om open en duidelijk tegen de deelnemers van de actie te zijn. Beschrijf kort en bondig in de voorwaarden wat er met de ingevulde gegevens gaat gebeuren. Plaats ook een e-mailadres zodat mensen vragen kunnen stellen als zij daar behoefte aan hebben. Ook niet geheel onbelangrijk: geef de prijzen echt weg. Laat dit zien aan je volgers door namen te plaatsen van eerdere winnaars. Nog beter is een foto van winnaars met de prijs die ze gewonnen hebben.
Foto: Bigstock
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen