Tien creatieve ideeën voor het maken van unieke en relevante content
Onder content verstaat men geschreven stukken tekst, video, foto of illustraties. Content is een handige tool om je merk uit te bouwen, verkeer naar je website te genereren en om meer leads te krijgen. Goede content op je website of social media kan ter informatie zijn of het kan producten op je webshop ondersteunen. Goede en unieke content zal ook in 2019 belangrijk blijven. Er wordt zoveel content geproduceerd dat het soms lastig lijkt om nieuwe originele content te maken. Lees hier tien creatieve ideeën om jouw content marketing in 2019 interessant en uniek te houden.
1. Reviews
Online reviews zijn nuttig en helpen veel consumenten in hun keuzeproces. Voor 14 procent van de Nederlanders blijkt een recensie zelfs doorslaggevend in het keuzeproces. Reviews zijn ook een handige basis voor een artikel. Schrijf een artikel over een product en benoem daarbij verschillende recensies. Met zo'n artikel help je consumenten in hun keuzeproces en kom je als bedrijf transparant over.
2. How-to tutorial
Mensen zoeken regelmatig naar oplossingen in Google. Met een goede tutorial kun je dus een hoop bezoekers naar je website genereren. Bepaal voor het schrijven van een tutorial duidelijk voor welke doelgroep je schrijft. Wil je de werking van een product of dienst uitleggen aan je klanten? Met een tutorial kun je lastige vragen beantwoorden en kun je inspelen op veel voorkomende zoekopdrachten. Je kunt een tutorial in tekst schrijven maar ook in een video opnemen.
3. Interviews
Op zoek naar nieuwe content? Houd dan een interview met een klant, een werknemer of een directeur. Interviews kunnen de basis vormen van een interessant gesprek en op basis daarvan kun je een leuk artikel schrijven. Je kunt ook een thema bedenken waarbij je wekelijks iemand interviewt over een bepaald onderwerp. Een voorbeeld is het salaris dossier van het AD. Wekelijks vraagt het dagblad aan een Nederlander wat hij of zij verdient.
4. Podcast
Een podcast is een audiobestand dat je kan vinden op internet en kunt beluisteren wanneer je dat wil, een soort radio on demand. Je kan het direct streamen of eerst downloaden en vervolgens afspelen. Podcasts zijn tegenwoordig steeds populairder aan het worden. Voor Nederland zijn er nog geen betrouwbare cijfers bekend maar in de Verenigde Staten zijn er iedere maand maar liefst 67 miljoen podcast luisteraars. Een podcast is het beste te vergelijken met een (praat)radioprogramma. Een podcast moet wel bij jouw bedrijf passen. Je zou het bijvoorbeeld kunnen gebruiken als je een interessant persoon gaat interviewen of een ander mooi verhaal wilt delen.
5. Lijstjes
Lijstjes scoren altijd goed en zijn nuttig voor veel mensen. Maak een lijstje met de tien meest gekochte producten van jouw webshop in 2018. Of schrijf een lijstje met tien tips om een bepaald doel te bereiken. In lijstjes kun je ook verwerken welke trends er in jouw branche spelen. Probeer hierbij origineel te zijn en gebruik data die alleen jouw bedrijf tot beschikking heeft.
6. Video's
Steeds meer content komt tegenwoordig in video. Facebook geeft zelfs de voorkeur aan video's boven geschreven tekst. In dit artikel lees je precies hoe je met video marketing aan de slag kunt gaan.
7. Infographics
Vooral zakelijke websites worden uitgerust met infographics om moeilijke informatie simpel uit te leggen. Infographics hebben nog meer voordelen, het werkt goed om aandacht van mensen te trekken, het heeft potentie om viral te gaan en het is makkelijk deelbaar. Je kan met een infographic een verhaal vertellen, resultaten van een onderzoek delen of belangrijke trends visualiseren.
8. Highlight een vraag van de week
Bedrijven krijgen regelmatig vragen van klanten. Vragen over producten, leveringstijden, klantenservice etc. Je kunt een terugkerende column oprichten waarbij je elke week een nieuwe prangende vraag behandeld. Hiermee kun je veel klanten helpen die misschien met dezelfde vraag zitten.
9. Laat behind the scenes momenten zien
Voor een goede vertrouwensband met klanten is het belangrijk om transparant te zijn. Om transparantie te verhogen kan je laten zien hoe het er achter de schermen van je bedrijf aan toe gaat. Maak een filmpje of schrijf een artikel over hoe medewerkers te werk gaan.
10. Onderzoek
Door onderzoeken uit te voeren kun je redelijk makkelijk nieuwe content vergaren. Dit kun je doen door een vraag te stellen aan klanten, bijvoorbeeld nadat ze een product hebben gekocht. De resultaten zijn niet alleen nuttig voor jou als bedrijf, met de resultaten kun je ook een interessant artikel schrijven.
Foto: Bigstock
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen