Tips & tricks om als ondernemer succesvol in te spelen op Black Friday
Op vrijdag 23 november is het Black Friday, een van oorsprong Amerikaanse traditie. Black Friday vindt plaats op de vrijdag na Thanksgiving en vormt daarmee voor veel mensen de start van alle kerstinkopen. Hoewel Black Friday typisch Amerikaans is, is het in 2015 ook in Nederland geïntroduceerd. Black Friday wordt steeds populairder in Nederland en veel grote retailers spelen in op deze dag. Nu steeds meer consumenten op leuke acties hopen tijdens Black Friday proberen zelfstandige ondernemers ook in te spelen op het fenomeen. Maar hoe kun je als ondernemer het beste inhaken op deze marketingstunt? Places Nieuws heeft alle tips & tricks rondom Black Friday voor je uitgezocht.
Promotie Black Friday
Als je besluit mee te doen met Black Friday is het belangrijk om dit op tijd aan te kondigen. Klanten moeten namelijk weten of ze in jouw winkel een Black Friday actie kunnen vinden. Houd je doelgroep daarom op de hoogte. Dit kan onder anderen via advertenties, een nieuwsbrief en social media. Daarnaast is het ook handig om je Google Adwords campagne aan te passen en specifiek te richten op Black Friday.
Geef korting
Op Black Friday lokken winkeliers consumenten naar hun winkel of webshop met hoge kortingen.Veel winkeliers kiezen ervoor om op alle artikelen hetzelfde percentage korting te geven, bijvoorbeeld tien procent. Je kan er ook voor kiezen om bepaalde producten uit te lichten. Dit kunnen bijvoorbeeld duurdere producten zijn die normaal gesproken minder snel worden verkocht.
Bedenk een creatieve actie
Als je echt wilt opvallen op Black Friday zul je een unieke actie moeten bedenken. Geef niet alleen kortingen maar bedenk een heel concept, bijvoorbeeld door bepaalde artikelen te koppelen aan Black Friday. Bij lingeriewinkel Misous uit Nijmegen kregen klanten vorig jaar uitsluitend korting op 'black' kleding en lingerie. Sportketen JD Sports pakte het vorig jaar ook goed aan, zij lanceerde de zwarte Nike Air sneakers op Black Friday.
Wees online goed aanwezig
Hoewel de meeste omzet van winkeliers nog steeds in fysieke winkels wordt gedraaid, speelt online verkoop ook een belangrijke rol. Zorg ervoor dat je online aanwezig bent en geef op je website aan dat je meedoet aan Black Friday, bijvoorbeeld door een aftelklok. Veel klanten bezoeken een website via hun mobiele telefoon, zorg er daarom voor dat je een sterke mobiele website hebt.
Zorg voor een goede aftersale
Nadat klanten een aankoop hebben gedaan is het belangrijk om het contact met consumenten warm te houden. Stuur bijvoorbeeld na de aankoop een e-mail naar een klant met de vraag of de hij of zij tevreden is met het gekochte product. Op deze manier kan je klanten tevreden houden en eventueel een ontevreden klant helpen.
Black Friday vs. Cyber Monday
De maandag na Black Friday staat bekend als Cyber Monday. Cyber Monday is bedoeld als de webshop variant van Black Friday. Cyber Monday valt eind november / begin december en is daarom erg gunstig voor Nederland en België, consumenten kunnen dan namelijk nog snel hun inkopen voor Sinterklaasavond doen. In veel staten in Amerika is Black Friday zelfs een vrije dag, hierdoor kunnen mensen al vroeg op de dag klaarstaan voor de winkel. In Nederland is dit niet zo en daardoor past Cyber Monday goed bij de Nederlandse consument. Zij kunnen dan op hun gemak online op zoek naar de beste aanbiedingen.
Foto: Bigstock
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen