Ondernemer, neem eens de tijd voor de SWOT-analyse!
Door eens goed na te denken over je sterke en zwakke punten en kansen en bedreigingen, krijg je een goed beeld van je organisatie en zie je in één oogopslag waar de verbeterpunten liggen. Deze vier onderdelen breng je eenvoudig in kaart met een SWOT-analyse, een bekend begrip in de marketingwereld en onderdeel van het marketingplan. De afkorting 'SWOT' staat voor Strenghts, Weaknesses, Opportunities en Threats. Hoe pak je zo'n analyse aan en wat houden de verschillende stappen in? Places.nl zette het voor je op een rijtje.
Interne analyse: sterktes
De sterke en zwakke punten gaan over de interne factoren van je organisatie. Denk bij sterktes aan unieke eigenschappen, innovaties, een goed imago en bovengemiddelde kennis en vaardigheden. Achterhaal je sterktes door het stellen van deze vragen:
- Welke voordelen bied je jouw klanten?
- Waarom kiezen klanten eerder voor jou dan voor je concurrenten?
- Wat zijn jouw USP's (Unique Selling Points)?
Interne analyse: zwaktes
Wanneer je op een bepaald gebied juist minder kennis en vaardigheden hebt, kan dit een zwakte zijn. Andere voorbeelden van zwaktes zijn het ontbreken van een duidelijke strategie en onvoldoende vakkennis. Sterke en zwakke punten kunnen over verschillende onderdelen en afdelingen van je organisatie gaan. Vraag je voor het invullen van je zwaktes eens af:
- Wat kan er vanuit de organisatie verbeterd worden?
- Welke zwakheden zien onze klanten?
- Waardoor verliezen we klanten?
- Vraag vooral ook anderen om hun oordeel voor nieuwe inzichten. Dat kan confronterend zijn, maar zeker ook een opsteker.
Externe analyse: kansen
Extern wordt er gekeken naar de belangrijkste kansen en bedreigingen. Hier heb je als organisatie geen invloed op. Denk hierbij aan concurrentie, (veranderende) behoeftes van klanten en trends in jouw branche. Om kansen te achterhalen kun je de volgende vragen stellen:
- Welke interessante trends zijn er waarop je kunt inspelen?
- Wat zijn nu kansen?
Externe analyse: bedreigingen
Bekijk ook welke omgevingsfactoren jouw bedrijf bedreigen. De webwinkel die dezelfde producten voor een lagere prijs verkoopt en aan huis levert kan je klanten kosten. Maar niet alleen concurrentie kan een bedreiging voor je organisatie vormen, denk ook aan trends. Om inzicht te krijgen in trends en ontwikkelingen is de DESTEP-analyse een handige tool. Deze analyse gaat in op ontwikkelingen op verschillende gebieden, namelijk demografisch, economisch, sociaal-cultureel, technologisch, ecologisch en politiek-juridisch. Nog meer inspiratie nodig? Denk na over onderstaande vragen:
- In hoeverre vormen nieuwe technologieën een bedreiging?
- Vormen de zwaktes een bedreiging?
- In hoeverre kunnen we concurreren met andere aanbieders?
Strategie bepalen
Als je de interne en externe factoren in kaart hebt gebracht, kun je dit in een overzichtelijke matrix van vier vakken zetten. Kies de belangrijkste of meest onderscheidende punten eruit en schrijf deze op. Richtlijn hierbij is om niet meer dan drie elementen per categorie te noteren. Vanuit dat overzicht ga je de strategie bepalen. Van de unieke eigenschappen van je bedrijf (sterktes) moet je optimaal profiteren en de interne zwaktes zijn verbeterpunten waar je iets aan kan veranderen. Op externe factoren kun je zelf geen invloed uitoefenen, maar je kan de kansen wel verzilveren en bedreigingen elimineren. Zo kun je gebruik maken van een nieuwe technologie of een nieuwe markt betreden.
Foto: Pixabay
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen