Zo pakt u marketing op Pinterest het beste aan
Met ruim 3,5 miljoen gebruikers en groeiende cijfers is Pinterest een interessant social media netwerk om op aanwezig te zijn. Het platform dat bekend staat om 'pins' en vol staat met inspirerende afbeeldingen, kan de plek zijn om uw klanten te inspireren. Hopelijk naar een aankoop bij uw bedrijf. Er zijn twee manieren om Pinterest in te zetten voor uw bedrijf. Enerzijds door met uw zakelijke account interessante content te delen, anderzijds door te investeren in betaalde advertenties. In dit artikel leest u meer over beide mogelijkheden, wat u ervoor moet doen en tips en adviezen om een vliegende start te maken op Pinterest.
Wat is Pinterest?
Pinterest is een sociaal netwerk en fungeert als digitaal prikbord. Op de website worden afbeeldingen geplaatst en kunnen mensen afbeeldingen pinnen om zo een eigen prikbord of moodboard te maken. Over het hele web kunnen afbeeldingen gepind worden om te bewaren. Vaak wordt dit gebruikt om inspiratie op te doen vlak voor een aankoop. Populaire inspiratie thema's zijn Travel, Food, Fashion en HomeDeco. In 2018 kende Pinterest 587.000 dagelijkse gebruikers. In 2019 ligt dit aantal op 734.00 wat een groei is van 25% ten opzichte van vorig jaar. Het totale gebruik van het platform steeg met 18% van 3 miljoen naar 3,5 miljoen mensen, blijkt uit cijfers van het Nationale Social Media Onderzoek 2019.
Tips voor het inzetten van Pinterest Marketing
Net als andere sociale media kanalen kan Pinterest ingezet worden voor marketing en om naamsbekendheid te verhogen. Daarvoor is het wel noodzakelijk om alle ins en outs te kennen van het platform. Places Nieuws zet enkele tips op een rij om Pinterest als marketeer te benutten.
Formuleer doelen
De eerste stap is het stellen van marketingdoelen. Dit geldt overigens niet alleen voor Pinterest maar voor alle initiatieven die u neemt. Formuleer wat uw doel is en hoe u Pinterest hiervoor kunt inzetten. Pas daarna kunt u een account aanmaken.
Juiste verhoudingen van afbeeldingen
De tweede stap is om ervoor te zorgen dat uw website er goed uitziet. Waarom is dit zo? Omdat u de afbeeldingen van uw website pint op Pinterest. Hiermee linkt u naar uw website. Het is daarom belangrijk dat uw website goed toegankelijk is vanaf een mobiel, aangezien Pinterest vooral wordt gebruikt op de smartphone. Ook kunt u het beste verticale afbeeldingen met een 2:3 ratio plaatsen. Denk ook aan de alt-tekst van afbeeldingen, deze verschijnt als pin-beschrijving op Pinterest.
Een zakelijk account
Op Pinterest zijn twee opties voor het maken van een account. U kunt een account maken als 'normale' gebruiker, maar ook kiezen voor een zakelijk profiel. Hiermee krijgt u bijvoorbeeld inzichten in statistieken en de mogelijkheid om de adverteren. Dit geeft een beeld van welke pins succesvol zijn en welke minder zodat u uw content hierop aan kunt passen. Daarnaast kunt u uw website verifiëren zodat u ook informatie krijgt over hoe vaak mensen doorklikken naar een website. Claim ook de website bij Pinterest. Zo weet het platform dat u betrouwbaar bent.
Denk aan zoektermen
Pinterest onderscheidt zich van sociale netwerken zoals Instagram en Facebook. Het gaat niet om likes en het uitbreiden van uw netwerk, maar om het opdoen van inspiratie middels mooie afbeeldingen. In die zin is Pinterest meer een zoekmachine. Zoekwoorden zijn uitermate belangrijk als u wilt dat uw pins gevonden worden. U kunt dit het makkelijkst vergelijken met Search Engine Optimisation (SEO) en uw kennis hiervan inzetten.
Consistentie
Consistency is key. Niet alleen op Pinterest, maar voor iedere marketinguiting die u plaatst. Content moet met elkaar overeenkomen om het geheel tot een overtuigend verhaal te maken voor uw bedrijf. Wat willen klanten zien? Hoe communiceert u uw toegevoegde waarde? Pinterest beloont actieve gebruikers door ze aan te bevelen en een betere positie te geven. Het is daarom belangrijk om meer dan één pin per dag te plaatsen. Er bestaan verschillende programma's om plaatsingen te automatiseren.
Analyse
Met een zakelijk profiel krijgt u inzicht in data van uw Pinterest. Welke pins doen het goed? Welke minder? En welke content moet dus geplaatst worden om succesvol te zijn? Pinterest biedt zelf statistieken, maar ook Google Analytics kan hiervoor gebruikt worden. Binnen Acquisitie > Sociaal > Overzicht > Pinterest krijgt u alle informatie over Pinterest. U kunt hier zien wat uw meest succesvolle pins met elkaar gemeen hebben, zoals zoekwoorden of design.
Pinterest adverteren
Sinds 2019 is het ook mogelijk om te adverteren op Pinterest. Naast dat u een zakelijk account kunt inzetten om uw naamsbekendheid te vergroten, kunt u er ook voor kiezen om betaalde advertenties op het platform te tonen. Hiervoor is het belangrijk om een zakelijk profiel te hebben en een betalingsmethode aan te geven. Daarna kunt u starten met adverteren. De volgende advertentie formats zijn beschikbaar:
De standaard pin
De standaard pin kan een normale pin zijn, maar ook een die gesponsord is. Het zijn vaak .png of .jpeg bestanden met een 2:3 ratio. De titel bestaat uit een maximum van 100 tekens. De beschrijving is uitgebreider en heeft ruimte voor 500 tekens waarvan alleen de eerste 50 worden weergegeven in de feed van de gebruiker. Zorg dus dat dit het belangrijkste deel van het bericht is en uitnodigend is.
Video's op standaardbreedte
De video's hebben een minimale lengte van 4 seconden en een maximale lengte van 15 minuten. Houdt hierbij rekening met de spanningsboog van mensen die een feed bekijken. Zorg dat de eerste paar seconden uitnodigen tot langer kijken. De titel en beschrijving hebben hetzelfde maximale aantal tekens als een pin.
Gesponsorde video op maximale breedte
Video's met maximale breedte komen in de Pinterest app volledig in beeld en zijn daarmee opvallender voor de persoon die door de feed scrollt. Ook hier geldt een minimale lengte van 4 seconden, maximale lengte van 15 minuten, een titel van maximaal 100 tekens en een omschrijving van maximaal 500 tekens.
Gesponsorde carrousel
Dit is alleen een gesponsorde optie. Er kunnen 2 tot 5 afbeeldingen getoond worden per carrousel en de verhouding is 1:1 of 2:3. Het is een manier om meerdere foto's in een keer te laten zien om een overtuigender beeld te schetsen voor een (potentiële) klant.
Kies zelf welk format het beste bij u en uw bedrijf past. Onthoud dat Pinterest een ander sociaal netwerk is dan Instagram of Facebook en behoeften van gebruikers heel anders zijn. Probeer dit in kaart te brengen en uw eigen content zo te delen dat het aansluit bij de Pinterest gebruikers die u wilt bereiken.
Foto: Pixabay
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen