Zo kies je de perfecte kleur voor je website
De kleuren die je gebruikt op jouw website kunnen een belangrijke impact hebben op de bezoekers van je website. De associatie die een bezoeker met je website heeft, wordt mede bepaald door de gebruikte combinatie van kleuren. Door kleurgebruik en afbeeldingen kun je een bepaalde sfeer creëren op een website.
Kleur geeft een indruk
Kleurkeuze is een belangrijke stap voor de huisstijl van je website. Kleuren bepalen in grote mate het gevoel dat bezoekers bij je website hebben. Uit onderzoek blijkt dat iedere kleur namelijk onbewust een bepaalde associatie oproept en zelfs kan zorgen voor een sterke emotionele reactie.
Kleuren en associaties
Hieronder volgen voorbeelden van kleuren die je kunt kiezen voor een website. Elke kleur kan een bepaald emotie oproepen bij jouw klant. Het is dus erg belangrijk om goed na te denken over de juiste kleur voor jouw website, zodat je de juiste betekenis afgeeft bij jouw klanten.
- Rood: de kleur van liefde, passie en verlangen, maar ook de kleur van kracht en snelheid
- Geel: een kleur waar mensen vrolijk van worden en die door veel mensen geassocieerd wordt met plezier. Het is een felle kleur, dus het kan vermoeiend zijn voor de ogen. Geel wordt ook geassocieerd met goedkoop.
- Blauw: staat o.a. voor betrouwbaarheid, veiligheid en kwaliteit, zakelijkheid, high tech en rust. Deze eigenschappen zorgen ervoor dat blauw een geschikte kleur is om op websites te gebruiken. Dit wordt ook veel gedaan, denk maar aan Facebook, Bol.com, Twitter, Nu.nl etc.
- Groen: positieve kleur die wordt geassocieerd met veiligheid, gezondheid, versheid, milieuvriendelijkheid, natuur en vertrouwen. Door groen in te zetten als steunkleur op een website krijg je een frisse uitstraling.
- Oranje: een warme kleur, die net als geel, geassocieerd wordt met plezier en goedkoop
- Paars: geassocieerd met luxe, royalty, moed, spiritualiteit en magie.
- Bruin: geassocieerd met aarde, hout, natuur, veiligheid en betrouwbaarheid, wat het een rustgevende kleur maakt. Daarentegen wordt bruin wel als een goedkope kleur gezien.
- Zwart: kwaliteit, technologie, betrouwbaarheid, macht, autoriteit en stijlvol. Een krachtige kleur die geschikt is voor luxemerken.
- Grijs: neutrale kleur, vooral geassocieerd met high tech, kwaliteit, betrouwbaarheid en veiligheid (vooral in combinatie met zwart). Een donkere grijstint voor teksten komt vaak ook net wat vriendelijker over dan zwart.
- Wit: neutrale kleur die prima te combineren is met elke willekeurige kleur. Licht, puur en clean. Mensen associëren wit met betrouwbaarheid, veiligheid, hygiëne, zuiverheid, techniek, kwaliteit en stijl.
Kies één accentkleur voor een goed design
Heb je een goede kleur gevonden? Ga daar dan mee aan de slag. De kleur uit je huisstijl zit ook meestal in je logo. Het is handig om vier kleuren te kiezen die je gaat gebruiken in je webdesign. Waarom 4 kleuren? Probeer het simpel en helder te houden, zodat elke kleur goed overkomt en je website een herkenbare stijl heeft.
Kies foto's die passen in het kleurenpalet
Zodra je in jouw kleuren gebruik een rode draad hebt gevonden, dan is het mooi om dat over te laten lopen in jouw foto's. Kleuren in een website zijn geen toeval. Je kunt kleuren kiezen met een paar simpele regels, zodat kleur en design het doel van je website ondersteunen. In de toekomst zal een goede website je helpen met het bereiken van potentiële klanten, het is tenslotte het online visitekaartje dat je afgeeft.
Wilt u graag een professionele website? Dat hoeft zeker niet duur en complex te zijn. Places heeft al veel ondernemers geholpen met het maken van een website tegen een voordelig tarief.
Ontdek Places WebsitesFoto: Pixabay
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen