Zo bepaal je jouw marketingbudget
Veel bedrijven zien het marketingbudget als kosten in plaats van een investering. Het tegenovergestelde is waar! Het vaststellen van een marketingbudget is cruciaal voor het behalen van je doelen. We vertellen je over de verschillende methodes om je budget vast te stellen. Lees je mee?
Waarom heb je een marketingbudget nodig?
Het vaststellen van een marketingbudget dwingt je tot nadenken. Geef je wel genoeg geld uit aan adverteren of moet er wellicht meer onderzoek uit worden gevoerd? Het is goed om te blijven evalueren en zonodig bij te sturen. Daarnaast kom je er ook gelijk achter wat je ROI (Return On Investment) is. Met een marketingbudget weet je namelijk precies wat je uitgeeft.
Door geld te reserveren voor marketing, zorg je er eigenlijk voor dat er genoeg aandacht besteed wordt aan marketing. Er komt een concreet plan, je weet namelijk aan het begin van het jaar al welke marketingactiviteiten uitgevoerd worden. Je bent dus verzekerd van consistente marketingactiviteiten.
Marketingbudget vaststellen
Er zijn vier verschillende methodes om je marketingbudget vast te stellen. Iedere methode heeft zijn voor- en nadelen en het is dus aan jou om te bepalen met welke methode je aan de slag wilt gaan.
1. De omzetpercentagemethode
Bij de omzetpercentagemethode wordt het budget bepaald aan de hand van een vast percentage van de omzet. Je kunt hier uitgaan van de omzet van het voorgaande jaar of van de verwachte omzet. Deze methode is een van de meest gebruikte methodes, omdat het een relatief makkelijke methode is.
Een groot voordeel hiervan is dat je in één oogopslag kunt zien hoeveel geld er kan worden uitgegeven. Een nadeel hiervan is dat de omzetontwikkeling dus bepaalt wat het budget is, terwijl het eigenlijk andersom zou moeten zijn.
2. De sluitpostmethode
Bij deze methode wordt er gekeken naar hoeveel geld er overblijft nadat alle verwachte kosten/reserveringen/gewenste winst van de omzet zijn afgetrokken. Het geld dat overblijft is het marketingbudget. Deze methode wordt vaak gebruikt door wat kleinere bedrijven.
Hoewel dit een veilige methode lijkt, zitten hier eigenlijk alleen maar nadelen aan. Cijfers zijn namelijk niet erg betrouwbaar, er kan in een jaar veel gebeuren. Daarnaast is het niet mogelijk om een langetermijnplanning te maken, doordat het budget van jaar tot jaar erg verschilt.
Marketing wordt met deze methode op de laatste plek gezet en het wordt dan ook moeilijk om je doelen te behalen. Je focust hier namelijk niet op wat nodig is om jouw doelen te behalen.
3. De pariteitenmethode
Bij de pariteitenmethode wordt het budget vastgesteld op basis van de (geschatte) uitgaven van de concurrentie. De marktleider is hierbij vaak het grote voorbeeld.
Een voordeel hiervan is dat je deze methode gemakkelijk kunt toepassen. Daarnaast blijf je goed op de hoogte van de concurrent. Het grootste voordeel is dat het je dwingt tot nadenken over de stappen die je met jouw bedrijf wilt maken.
Echter zitten er ook nadelen aan deze methode. Zo is er niet altijd een relatie tussen het budget en het marktaandeel, het is dus niet altijd verstandig om de marktleider te volgen. Het is ook nog maar de vraag of de marktleider het bij het juiste eind heeft. Daarnaast creëer je met deze methode een concurrentiestrijd en deze kent vaak enkel verliezers.
4. De taakstellende methode
Deze methode wordt vaak gezien als de beste methode. Bij de taakstellende methode wordt eerst vastgesteld wat de communicatiedoelstellingen zijn. Daarna wordt er gekeken welke activiteiten nodig zijn om deze doelstellingen te behalen. Aan de hand daarvan wordt er berekend hoeveel dit gaat kosten en dit wordt het marketingbudget.
De doelstellingen worden bij deze methode voorop gezet. Het is een ambitieuze wijze van budgetteren die in vrijwel alle gevallen leidt tot groei. Daarnaast is het met deze methode voor iedereen duidelijk wat de visie van het bedrijf is.
Het nadeel van deze methode is dat er veel kennis voor nodig is. Je moet goed inzicht in de markt hebben, marktonderzoek speelt dan ook een belangrijke rol. Hier hangt dan dus ook een prijskaartje aan.
Zo, nu weet jij alle voor- en nadelen van de verschillende methodes. Weeg voor jezelf af welke het beste bij jouw bedrijf past en ga aan de slag. Heb je hulp nodig bij je marketingactiviteiten? Wij staan voor je klaar! We zorgen ervoor dat je optimaal online vindbaar en bereikbaar bent.
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen