YouTube is booming: hoe zet u het platform succesvol in voor uw bedrijf?
Het dagelijks gebruik van YouTube is in 2019 gestegen naar 1.4 miljoen Nederlanders. Het staat nu op plek 3 van meest gebruikte social media apps in Nederland, na WhatsApp en Facebook. Zelfs 1.9 biljoen ingelogde gebruikers bezoeken YouTube maandelijks. Dit kan dus een interessant platform zijn om uw merkbekendheid te vergroten of uw producten te promoten. Hoe doet u dat?
De cijfers
Wereldwijd zijn er 3.5 biljoen actieve social media gebruikers. Dit is net iets minder dan 50% van de totale wereldbevolking. 1.9 biljoen hiervan gebruikt YouTube. Volgens Alexa is YouTube een van de meest bezochte websites en in 2017 was het de tweede meest populaire zoekterm volgens Google. Daarnaast gebruikt 96% van de Amerikanen tussen de 18 en 24 jaar YouTube. Een onderzoek in het Verenigd Koninkrijk vond dat zelfs 89% van de 12 tot 15-jarigen YouTube kijkt. De cijfers liegen er niet om: YouTube is booming en de verwachting is dat het platform alleen nog maar verder zal groeien.
Welke groepen bezoeken YouTube?
Uit Amerikaans onderzoek is gebleken dat dit vooral jongvolwassenen zijn met een leeftijd tussen de 18 en 24 jaar. Deze groep gebruikt ook het vaakst social media. Echter laat ander onderzoek zien dat het platform ook door andere leeftijdsgroepen wordt bezocht. Meer dan de helft van de Amerikaanse internetgebruikers boven de 75 jaar gebruikt YouTube. Daarnaast werkt het platform met 80 verschillende talen en komen de meeste bezoekers uit VS, India, Japan, Rusland en China.
U kunt uw zichtbaarheid op YouTube op twee manieren vergroten. Ten eerste kunt u investeren in betaalde advertenties, die afgespeeld worden voordat iemand een video bekijkt. Ten tweede kunt u een eigen YouTube account maken om content te verspreiden. Beide opties zullen behandeld worden in dit artikel.
Adverteren op YouTube
U kunt een eigen advertentie video ontwikkelen die afgespeeld wordt op YouTube. Daarbij kunt u zelf kiezen bij welke video's deze advertentie wordt getoond. Ook betaalt u alleen wanneer een kijker actie onderneemt. Zo zetten bedrijven de YouTube advertentie in als 'elevator pitch' om nieuwe klanten te bereiken en om te laten zien hoe hun product precies werkt en een voordeel kan bieden. Enkele tips voor het maken van een YouTube advertentie:
Begin met een trigger in de eerste paar seconden
Neem niet zomaar het format over voor een tv-commercial. Bij YouTube moet de trigger zich vooraan in de video bevinden. Dit stimuleert mensen om te blijven kijken en een reclame niet direct te sluiten.
Zorg dat het logo overal te zien is
Hiermee kunt u uw naamsbekendheid verhogen. Zeker wanneer u potentiële klanten wilt bereiken, is het belangrijk dat ze u kunnen onthouden en terug kunnen vinden. Zorg daarom dat uw logo duidelijk zichtbaar is in de video.
Denk na over de video's waar bij uw advertentie geplaatst wordt
Advertenties die geplaatst worden bij populaire video's zullen vaker bekeken worden. Ook kunnen de positieve associaties die men bij de video heeft gelinkt worden aan uw advertentie.
Een eigen account maken
Een andere optie is het maken van een eigen account. U kunt op uw andere social media linken naar uw YouTube account en hier relevante content plaatsen voor uw doelgroep. Door deze video's kunt u vertrouwen, autoriteit en herkenning creëren. Ook hiervoor zijn enkele tips:
Toon uw producten en/of diensten
Video is een ideaal format om te laten zien wat u precies doet en hoe uw product werkt. De video's kunnen variëren van een uitlegvideo tot webinars en video presentaties.
Toon uw expertise
Laat uw expertise zien en straal autoriteit uit. Een marketingbureau kan bijvoorbeeld een korte video maken over hoe een content strategie het beste tot stand komt. Dit kunt u ook doen voor uw bedrijf.
Laat zien hoe het er achter de schermen aan toe gaat
Laat zien wat er daadwerkelijk op de werkvloer gebeurt. Film bij evenementen of maak een vlog. Dit geeft een indruk van het bedrijf, de werkzaamheden en de cultuur. Het is een manier om een band op te bouwen met klanten die geïnteresseerd zijn in uw bedrijf.
Welke content kunt u plaatsen?
Naast de keuze of u wilt investeren in advertenties of een eigen account aan wilt maken, moet u ook keuzes maken over de content die u wilt plaatsen op YouTube.
Denk aan zoekmachine optimalisatie
Net als Search Engine Optimisation (SEO) de vindbaarheid verbetert in Google, werkt dit vergelijkbaar op YouTube. Kies bijvoorbeeld een titel en omschrijving van uw video die relevant is voor wat u laat zien in de video. Voeg daarnaast relevante tags toe aan uw video. Daarnaast is het ook zo dat hoe vaker uw video's bekeken worden, hoe beter uw SEO.
Kies een geschikte thumbnail
Dit is de stilstaande afbeelding die gebruikers zien in de zoekresultaten. Zorg daarom voor een aantrekkelijke thumbnail omdat dit bezoekers kan triggeren tot het bekijken van uw video.
Denk aan interactie
Stimuleer kijkers en bezoekers om contact te zoeken met uw bedrijf. Zorg dat het eenvoudig is om een video te liken of herhaal dit in de video. Vraag daarbij bijvoorbeeld of mensen een reactie willen achterlaten op een bepaalde vraag die wordt gesteld in de video.
YouTube biedt dus genoeg mogelijkheden om uw bedrijf op de kaart te zetten en uw klantengroep te vergroten. Dit start natuurlijk altijd met een doel en een goede marketingstrategie. Integreer dit met uw YouTube strategie en likes en abonnees zullen volgen.
Foto: Pixabay
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen