Van winkel tot gezondheidsadviseur: hoe scoren de websites van drogisterijen?
Het is voor veel drogisterijketens lastig om te blijven bestaan, veel producten die zij verkopen zijn namelijk ook in supermarkten te koop. Drogisterijen moeten zich dus onderscheiden. Etos en DA doen dit door in te spelen op de informatiebehoefte van de klant. Etos heeft diverse gezondheidswebsites overgenomen van de Solvo Groep waardoor het nu het grootste gezondheidsplatform van Nederland is geworden. DA Drogisterij & Parfumerie ontwikkelt zich tot gezondheidsgids door het aanbieden van gezondheidschecks en -advies. Voldoen de websites van drogisterijen aan de eisen van tegenwoordig? Places.nl zocht het uit.
Onderzoek
Op Telefoonboek.nl, een online personen en bedrijvengids, staan in totaal 3.332 drogisterijen geregistreerd. De meest bekende drogisterij ketens zijn Kruidvat, Etos en DA Drogisterij & Parfumerie. Een drogist verkoopt diverse producten waaronder zelfzorggeneesmiddelen en cosmetica.
Veiligheid website
Er zijn in totaal 1.442 websites van drogisten getest op online veiligheid. Er is hierbij gekeken of de websites beschikken over een SSL-certificaat. SSL staat voor Secure Sockets Layer en dat verwijst naar een beveiligde laag tussen de server en internet browser. Wanneer een website een SSL-certificaat heeft is het lastiger voor hackers en cybercriminelen om gedeelde informatie te onderscheppen. U herkent een website met SSL-certificaat aan de url die begint met 'https'. Een url die begint met 'http' beschikt niet over een dergelijk certificaat. Uit ons onderzoek blijkt dat veruit de meeste drogisten over een beveiligde website beschikken. Slechts 15 procent van de onderzochte drogisterijen had geen SSL-certificaat. Gelukkig had 85 procent van de zaken wel een beveiliging.
Responsiveness
In het onderzoek is ook gekeken naar de responsiveness van websites van drogisterijen. Een website die responsive is past zich aan aan het scherm waarmee een bezoeker de website bekijkt. Tegenwoordig bezoeken steeds meer mensen een website vanaf hun smartphone. Websites die responsive zijn schalen mee met het kleinere formaat van de smartphone of tablet. Zo blijft de website gebruiksvriendelijk en goed leesbaar. Uit een steekproef van 111 websites bleek dat slechts 27 procent van de websites responsive was. Voor veel bedrijven is er dus nog ruimte voor verbetering.
Foto: Canva
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen