Wetswijzigingen per 1 juli 2021 - marketing
Zoals iedereen in de marketingwereld weet veranderen er per 1 juli 2021 een aantal zaken ingrijpend. Zo moet je BTW gaan betalen voor de import van producten van buiten de EU, ook voor de goedkope AliExpress pakketjes. Tevens komt er statiegeld op pet-flessen en verandert de regelgeving rondom telemarketing. Vooral dit laatste heeft voor marketingbedrijven grote gevolgen. Het Bel-me-niet-register gaat ophouden te bestaan aangezien het telemarketing verhaal wordt omgedraaid. Bedrijven mogen niemand meer bellen, tenzij anders aangegeven of wanneer er vooraf toestemming voor gegeven is.
Gevolgen
Voor veel bedrijven heeft dit grote gevolgen voor hun bedrijfsvoering en de aanwas van nieuwe klanten. Mensen die onwetend ergens hun gegevens achterlaten opbellen met een mooie aanbieding is iets dat veel bedrijven doen. Ook wanneer een persoon zich aanmeldt bij de KvK wordt er door diverse telemarketing bedrijven gebeld met aanbiedingen. Per 1 juli 2021 mag dit dus niet meer en hier zal streng op worden gecontroleerd. Deze zogeheten opt-out manier, dat je je uitschrijft voor een beldienst, wordt vervangen door een opt-in manier van bellen. Dat betekent dat een klant zich doelbewust aanmeldt om gebeld te worden.
Kansen
En daar doen de kansen zich voor. De opt-in manier vergt namelijk meer moeite van een bedrijf, maar zorgt wel voor kwalitatief betere leads. Men is bewust geïnteresseerd in jouw product of dienst en maakt deze interesse kenbaar door het achterlaten van een telefoonnummer. De voordelen hiervan zijn variërend; aan de ene kant is men al bekend met je product en je bedrijf en aan de andere kant is men ook op zoek naar een dergelijk product of dienst. De interesse is er, dus het is een zeer warme lead. Tevens heeft men akkoord gegeven, dus er kan een telefoontje verwacht worden. Dit zal je sales team ook gaan waarderen.
Het verkrijgen van de telefoonnummers
Klanten die al in je systeem stonden voor 1 juli 2021 mag je onder voorwaarden af en toe bellen, waar dit voor nieuwe aanmeldingen niet geld. Je dient dus een opt-in optie te bouwen, waarbij men doelbewust aangeeft geïnteresseerd te zijn in een belletje. Er zijn dan twee dingen belangrijk; zoveel mogelijk telefoonnummers verzamelen en gepersonaliseerde aanbiedingen maken. Laatstgenoemde is voer voor een volgend artikel, eerstgenoemde willen we hier behandelen. Want hoe krijg je als ondernemer van zoveel mogelijk mensen toestemming om ze te bellen? Je kunt hier als ondernemer je bestaande kanalen voor inzetten, alsmede nieuwe opties bedenken.
Acties
Hoe je deze nummers vergaard is situatie afhankelijk, maar we kunnen ons voorstellen dat je veel bezoekers op je website hebt. Middels informatieve artikelen kun je jouw kennis van een bepaald vakgebied tonen en mensen prikkelen tot het willen ontvangen van meer informatie. Deze informatie kun jij ze telefonisch verstrekken. Een mooie aanbieding plaatsen, welke telefonisch gepersonaliseerd kan worden, is ook een grondige reden om een telefoonnummer te vragen. Mensen weten dan ook waar je voor belt, daardoor kan je hopelijk snel overgaan tot een sale. De laatste optie die je direct op je website kunt implementeren is letterlijk een contact formulier. De klant kan daarin aangeven waarop zij willen worden geadviseerd. De werknemers met de meeste kennis over dat onderwerp kan de klant dan bellen, zo wordt het gesprek voor beide kanten waardevol.
Ontwikkelen van je bedrijf
Je kunt natuurlijk ook een partner zoeken in het verkrijgen van meer leads. Zo is Places.nl al jaren gespecialiseerd in het vergaren van leads middels reclame, professionele websites een sterke bedrijfsvermelding. Zo zijn wij bijvoorbeeld gecertificeerd partner van Google en kunnen we jouw Google bedrijfsprofiel beheren. Voordeel hiervan is dat jij er geen omkijken naar hebt, een marketeer maandelijks voor jou bezig is en dat jij uiteindelijk beter scoort in Google. Beter scoren is meer bezoekers, meer bezoekers leidt uiteindelijk tot meer leads. Ook een professionele website zorgt ervoor dat klanten sneller hun telefoonnummer achterlaten. Als jij het goede voorbeeld geeft, dan ben jij ook de aangewezen persoon om voor de klant aan het werk te gaan. Wij maken deze professionele website graag voor je.
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen