Week van het geld: bereikbaarheid banken laat te wensen over
Van 27 tot 31 maart vindt de week van het geld plaats. Deze week is in het leven geroepen om leerlingen op basisscholen te leren om gaan met geld. Door dit al op deze leeftijd te doen wordt de basis gelegd voor financiële zelfredzaamheid op volwassen leeftijd. Immers, jong geleerd is oud gedaan! Wilt u weten welke basisscholen eraan meedoen, of wilt u een spaarrekening openen voor uw kinderen? Telefoonboek.nl zet de telefonische bereikbaarheid van basisscholen en banken op een rijtje.
Basisscholen
In de database van Telefoonboek staan 7239 telefoonnummers geregistreerd in de categorie 'Basisschool'. Deze nummers worden in het bestand opgenomen als 'slecht bereikbaar' wanneer er drie keer of meer geen gehoor wordt gegeven aan de oproep; hierbij is er ook geen mogelijkheid een bericht achter te laten. Dit was bij 97 van de 7239 scholen het geval, hetgeen neerkomt op 1,3% van de gevallen. Dat betekent dat 98,7% van de onderzochte basisscholen weinig tot geen klachten krijgen over de telefonische bereikbaarheid. Verder valt op dat in Noord-Brabant de meeste "slecht bereikbare" basisscholen gevestigd zijn. Met 2,7% voeren de Brabanders deze lijst aan. In Friesland krijgen basisscholen de minste klachten: slechts 0,3% van de basisscholen aldaar namen meer dan drie keer de telefoon niet op.
Banken
Banken doen het een stuk minder goed wat betreft telefonische bereikbaarheid: meer dan de helft van de Nederlandse banken nam vaker dan drie keer de telefoon niet op. Onder de 1965 bij Telefoonboek.nl geregistreerde banken werden er bij 1053 meer dan drie klachten waargenomen. Geen hele beste score wanneer je je bedenkt dat een groot deel van de klantenservice van banken nog telefonisch gaat. Wanneer deze cijfers worden afgezet tegenover het aantal gevestigde banken per provincie, valt op dat Limburgse en Zeeuwse banken het wel heel bont maken: hier nam respectievelijk 72% en 68,3% de telefoon vaker dan drie keer niet op. In Friesland valt het nog relatief mee met de slechte bereikbaarheid: hier nam 39,6% van de banken de telefoon niet vaak genoeg op.
Veel te leren
Niet alleen kinderen, maar ook bankiers hebben nog voldoende te leren. "Deze week lijkt mij een mooi moment om de telefonische bereikbaarheid aan te scherpen" vindt Dirk Lentjes, manager van Places Antwoordservice. "Niet alleen verantwoord omgaan met geld is belangrijk, ook de kwaliteit van de klantenservice is een topic dat goed in de gaten gehouden moet worden. Zeker wanneer het gaat om het beheer van andermans geld; hiervoor moet een bank eigenlijk altijd bereikbaar zijn voor vragen van de klant."
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen