Websites met extreme aanbiedingen werken vaak averechts
Aanbiedingssites als Groupon en Social Deal groeiden de afgelopen jaren hard. Middels contracten en afspraken met allerlei bedrijven, maken ze jaarlijks vele miljoenen bedrijven blij met meer klanten en klanten blij met hoge kortingen. Echter worden diensten zo goedkoop dat mensen steeds vaker twijfelen aan de kwaliteit.
Dat blijkt uit onderzoek van Zike Cao van de Erasmus Universiteit. Samen met zijn collega's onderzocht Cao bijna 20.000 advertenties van Groupon en zag dat de gemiddelde korting boven de 50 procent ligt. Daarbij zijn extreme kortingen van 70% of 80% heel gebruikelijk. Dat de aanbiedingssites zo groot zijn geworden, is niet gek: consumenten zijn over het algemeen gericht op korting. Vooral Nederlandse consumenten, die met de bekende leus 'kijken, kijken, niet kopen', bekend staan als koopjesjagers.
'Actionpubliek' wordt nauwelijks omgezet naar klanten
Toch redeneren mensen met hogere inkomens- en opleidingsniveaus dat wanneer het product of de dienst goed is, er geen korting hoeft te worden gegeven, zo zegt Cao. Met name bij producten of diensten waarvan de waarde moeilijk van vast te stellen is, zoals autoreparaties of medische behandelingen, verminderen de kortingen juist de verkoop.
Koopjesjagers nemen steeds vaker alleen maar diensten af wanneer ze extreme kortingen krijgen, terwijl bedrijven die samenwerkingen aangaan met de kortingssites, juist verwachten meer klanten aan zich te binden. Ook de positieve reviews die vaak bij de aanbiedingen staan, zorgen voor wantrouwen. Cao raadt ondernemers aan om geen hoge, maar redelijke kortingen te geven en geen klantreviews te benoemen. Dit is voor ondernemers financieel ook aantrekkelijker, omdat ze zo nog enige marge op hun producten of diensten behouden. Met sommige extreme kortingen maken ondernemers nauwelijks meer winst en hebben ze dus niks aan de deals met de kortingssites.
Groupon kwakkelt op de beurs
Groupon, de grote Amerikaanse kortingssite, kwakkelt al enige tijd op de beurs. Het bedrijf ging in 2011 (tijdens de crisis) naar de beurs, toen we nog massaal op koopjes jaagden. Op de introductiedag stond een aandeel op de koers op ruim 26 dollar. Nu is dit nog slechts 3 dollar. Afgelopen zomer was Groupon volgens sommigen nog op zoek naar een koper.
Foto: Bigstock
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen