Een webwinkel: waar begint u?
'Offline kijken, online kopen' is een fenomeen waar steeds meer winkeleigenaren mee moeten dealen. Steeds meer aankopen worden online gedaan, waardoor het aantal winkelaankopen terugloopt. Door een webwinkel te beginnen naast uw offline winkel, kunt u uw sales toch een boost geven. U speelt zo in op de vernieuwde wensen van de klant en zorgt ervoor dat u uw klantenbestand behoudt.
Grote voordelen voor ondernemers
Toch is het beginnen van een webwinkel niet alleen voor de klant interessant. Ook voor de ondernemer kan het de zaken ten goede komen. Zo kunt u veel meer klanten bereiken, omdat afstand geen probleem is. Ook zijn de voorraadkosten lager, omdat u minder producten in uw winkel hoeft te bewaren. Daarom betaalt u ook minder huur en bespaart u op variabele kosten als water en elektriciteit. Daarnaast zijn de personeelskosten lager en bent u 24/7 bereikbaar. Bovendien kunt u, doordat u het klikgedrag van uw klanten kunt volgen, beter peilen wat de interesses van uw klanten zijn en ze gepersonaliseerde berichten sturen. Voordat u begint met het starten van een webwinkel, is er een aantal zaken waar u over na moet denken. U beschikt wellicht al over een productaanbod en productinformatie, maar er is meer nodig. Voorkom verrassingen met onderstaande aandachtspunten.
Welke software gaat u gebruiken voor de vormgeving van uw webwinkel?
Houd hierbij rekening met uw budget en de kosten op de lange termijn. Kies ook een softwareleverancier die bij u past. Wat wilt u dat de software voor u doet? Gaat u uw webwinkel ontwerpen of wilt u dat uitbesteden?
Bepaal hoe uw administratie er uit gaat zien
Koppelt u deze aan de administratie van uw winkel of ziet u de webwinkel als een onafhankelijk onderdeel? Wilt u dit uitbesteden aan een externe partij of heeft u er zelf het personeel voor? Het is belangrijk dat dit onderdeel goed in elkaar zit, zodat uw bestellingen niet door elkaar heen gaan lopen.
Logistiek
Hoe krijg u uw producten van A naar B? Denk er over na om een contract te sluiten met een grote speler, zodat u uw distributiekosten relatief laag kunt houden. U kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om uw producten van de leverancier direct naar de klant te laten sturen. Of realiseer een afhaalpunt, waar consumenten uw pakketjes goedkoper kunnen afhalen.
Zorg ervoor dat u over de juiste betaalmogelijkheden beschikt
Bij online afrekenen wordt er gebruik gemaakt van andere betaalopties dan in een winkel. iDeal is een veelgebruikte betaalmogelijkheid bij webwinkels. Zorg er dus voor u deze functie kunt bieden, maar bedenk ook of andere opties, zoals PayPal of betalen met een creditcard, relevant voor u zijn.
Voldoet u aan de wettelijke eisen?
Check de wetgeving omtrent het starten van een webwinkel vóórdat u begint, zodat u niet achteraf voor nare verrassingen komt te staan. Raadpleeg desnoods een adviseur om u hierbij te helpen. Wetgeving rondom webwinkels vindt u op de website van Autoriteit Consument & Markt.
Promotie met social media
Social media zijn niet meer weg te denken uit uw marketingbeleid en daarom is het handig om vooraf alvast te bepalen welke social media u kunt gebruiken bij de promotie van uw webwinkel. Misschien maakt u al gebruik van social media en kunt u deze hergebruiken. Houd ook rekening met uw online vindbaarheid. Door ervoor te zorgen dat uw webwinkel goed te vinden is, geneert u meer bezoekers.
Zorg voor een goede klantenservice
Het is belangrijk dat uw klanten direct een goede indruk van uw webwinkel krijgen. Een goede service draagt bij aan de merkbeleving van een bedrijf. Kies daarom een goede externe partij om uw klantenservice aan uit te besteden of zoek een interne oplossing om uw klanten zo goed mogelijk te helpen. Klantcontact is erg belangrijk, omdat er met een webwinkel geen fysiek contact meer mogelijk is. Uw kunt de reacties van uw klanten gebruiken als feedback of als positieve reclame.
Meer tips
Bent u geïnspireerd geraakt en wilt u ook een webwinkel beginnen? Meer tips over dit onderwerp vindt u bijvoorbeeld op Webwinkelsucces.nl of Ondernemeneninternet.nl. Places.nl biedt een aantal handige toepassingen voor ondernemers. Zo nemen wij bijvoorbeeld graag de telefoon voor u op met onze Places Antwoordservice, en kunt u in uw bedrijfsvermelding de link naar uw website vermelden. Wilt u meer informatie? Neem dan gerust contact op met een van onze medewerkers van de service desk via 024-3555299!
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen