Places logo
Menu

Vijf tips om de voordelen van social media optimaal te benutten

Vijf tips om de voordelen van social media optimaal te benutten

Alles gaat tegenwoordig via social media; je vakantiefoto's delen, elkaar feliciteren, je relatie aankondigen (of juist andersom), solliciteren en reclame maken. Als ondernemer besef jij dat je je klanten kunt bereiken door actief te zijn op social media. Maar hoe wordt je het vaakst getoond? En hoe wordt jouw online inzet geoptimaliseerd? Wij vertellen je 5 tips hoe jij de voordelen van social media optimaal kunt benutten.

1. Kies de juiste social media kanalen

Social media is inmiddels een veelomvattend begrip. We kennen allemaal Facebook, Instagram en Twitter. Maar ook Youtube, Tik Tok en Snapchat zijn social media kanalen. De eerstgenoemden adverteren meer met tekst en plaatjes, de laatstgenoemden vooral met video. Voor jou als onderneming een wezenlijk verschil en ook voor je marketing campagne van belang. Denk goed na waar jouw potentiële klanten het meest te vinden zijn en welk type boodschap jij wilt overbrengen. Wil je iets laten zien? Kies dan vooral voor video. Wil je een verdiepende beschrijving geven, kies dan voor tekstuele campagnes, aangevuld met afbeeldingen.

Kies ook vooral niet alle kanalen, overal heb je andere content voor nodig, dit is duur en overbodig. Berust je keuze op de gedragingen van je klanten. Tieners en jongvolwassenen gebruiken vaker video, 30+ gebruikt meer Facebook en Twitter. Weet dus waar je klanten zitten.

2. Bedenk wat wil je aanprijzen

Denk heel goed na over dat wat je wilt vertellen via je sociale media kanalen. Aan de ene kant wil je een zo groot mogelijk fanbase op deze kanalen, aan de andere kant wil je ook dat al deze mensen klant bij je worden. Gooi jij de ene na de andere winactie online, dan kan het goed zijn dat mensen je alleen liken om daarop kans te maken. Maar ben jij erg informatief voor een bepaalde niche, dan kan het ook goed zijn dat je niet veel mensen bereikt. Daarom denk je goed na wat je wilt bereiken met je sociale media en wissel je af tussen informatieve en minder informatieve berichten.

Ook zit er een verschil in het aanprijzen van een product, een dienst of een event. Een event kun je enkel via Facebook aanmaken, daar kun je mensen uitnodigen en kan men elkaars reacties zien. Wanneer je een product of dienst wilt aanprijzen, dan kun je dit op alle social media kanalen aanbieden.

3. Begin met content bedenken en maken

Als jij voor jezelf helder hebt wat je wilt communiceren, is het van belang dat je gaat nadenken over hoe je die boodschap wilt overbrengen. Ook erg belangrijk: op welke data is welke content van belang? Met Pasen is het wel grappig om iets met een easter-egg te doen en met kerst moet je niks meer plaatsen over Sinterklaas. Het klinkt logisch, maar als jij dit ter plekke moet bedenken kost het je onnodig veel tijd. Iets dat voor de meeste ondernemers nogal waardevol is, tijd. Onze tip is om te werken met een contentkalender. Hierin noteer je voor het hele jaar belangrijke momenten wanneer er iets geplaatst moet worden. Ook zal je merken dat door dit te noteren je al heel veel ideeën hebt. Tijdelijke acties en last-minute posts kun je later altijd nog invullen. Naast dat het erg overzichtelijk werkt zul je merken dat het voor een bepaalde consistentie in je berichten zorgt. De lezer, je potentiële klant, zal door deze herkenning eerder geneigd zijn jou te onthouden en mogelijk iets afnemen.

Ook zorgt een contentkalender ervoor dat je in één keer meerdere content kunt (laten) maken. Dit bespaart tijd en geld, een designer hoeft er dan maar één keer mee aan de slag. Ook kan de content op deze manier mooi op elkaar aansluiten en de herkenning bij de klant weer versterken.

4. Plan je berichten vooraf in

Om je social media werkzaamheden voor jezelf overzichtelijk te houden en deze zo efficiënt mogelijk in te vullen is er de mogelijkheid om je berichten in te plannen. Via de Facebook Creator Studio kun jij je Facebook en Instagram berichten inplannen voor de komende week of maand. Hierdoor kun jij je content kalender in een keer verwerken in posts en heb jij er verder geen omkijken meer naar. Naast de eigen creator-studio van Facebook zijn er ook diverse tools die je hierbij kunnen helpen. Je maakt een post, voegt je content toe en selecteert de gewenste plaatsingsdatum. Het zorgt ervoor dat jouw berichten altijd op het relevante moment online komen en geeft jou rust dat je er niet meer over na hoeft te denken.

Het inplannen kun je ook door een ander laten doen. Jij bedenkt in de contentkalender wat je wilt plaatsen en besteld de content bij de juiste persoon. Een van je werknemers kan deze posts voor je schrijven en inplannen, hierdoor ben jij verzekerd van een sterke invulling van je social media, zonder dat jij daar veel tijd aan kwijt bent.

5. Laat het beheren door een professional

Met bovenstaande tips kun je zelf aan de slag om de voordelen van social media te maximaliseren. Het is dus belangrijk om goed na te denken wát je wilt promoten op welk kanaal voor welke doelgroep. Als je niet verder komt dan het bedenken van een boodschap, of het maken van een product en geen tijd heb voor social media, dan ga je denken in oplossingen. Veel ondernemers hebben zelf niet genoeg tijd of verstand van social media marketing en besteden dit graag uit. Zo helpen wij diverse klanten met het bijhouden van hun social media.

Wij helpen deze klanten door samen met hen een content kalender op te stellen, welke vervolgens door ons wordt uitgevoerd. Voor deze klanten schrijven wij de content, maken we een afbeelding waar nodig en plaatsen wij deze op het gewenste moment. Zo hebben deze klanten zelf de regie in de handen maar er vervolgens geen omkijken naar. Wil jij je social media ook laten beheren door Places.nl? Neem dan contact op via 024 2005 747.

Foto: Canva

Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?

Gratis adviesgesprek

Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.

Plan een gratis adviesgesprek

Meer weten over een adviesgesprek

Gratis adviesgesprek
  • 100% gratis en vrijblijvend
  • Marketingadvies op maat
  • Geen verplichtingen
Google Reviews 4,5
starstarstarstarstar_half

Ook optimaal vindbaar en bereikbaar zijn? Zet je bedrijf op de kaart met Alles-in-1!