Vijf inzichten voor de perfecte LinkedIn update
LinkedIn is een krachtig social media platform voor ondernemers en een van de belangrijkste platforms om uw online zichtbaarheid voor uw bedrijf te vergroten. Bedrijven gebruiken de bedrijfspagina niet alleen voor het uitzetten van vacatures, maar ook om hun positie op de markt te versterken of om relevante ontwikkelingen te delen. Kortom, LinkedIn is hét kanaal waar u als bedrijf niet meer omheen kunt. Niet zo gek, want uit onderzoek van LinkedIn By Numbers blijkt dat het aantal dagelijkse gebruikers van LinkedIn in Nederland is uitgegroeid tot 550.000 LinkedIn-leden in 2019. Wereldwijd werd de feed in 2018 zestig procent vaker bekeken dan in 2017. Genoeg reden om met LinkedIn aan de slag te gaan!
De basis begint bij de juiste balans
Het is de kunst om een goede balans te vinden tussen serieuze content, zoals persberichten, bedrijfsnieuws en branche gerelateerde blogartikelen en luchtigere content zoals een kijkje achter de schermen, employer branding posts of een bedrijfsuitje. Places Nieuws deelt vijf tips om u op weg te helpen voor de perfecte LinkedIn update.
1 Voeg beeld toe
Het wordt bijna cliché, maar een perfecte update begint nergens zonder visueel beeldmateriaal. Hetzij een foto en een video. Toch wordt er dagelijks veel gepost op LinkedIn zonder visueel beeld. Zonde! Want een relevante afbeelding trekt niet alleen de aandacht, het zorgt er ook voor dat uw update meer ruimte inneemt op het beeldscherm. Met name op de mobiele telefoon trekt uw bedrijf daardoor nog meer aandacht. Goed beeldmateriaal begint met het kiezen van de juiste afmetingen. Zo bestaan er verschillende afmetingen voor de achtergrond (1536 x 768 pixels), het logo (300 x 300 pixels), de business banner (646 x 220 pixels) en de hero afbeelding (1128 x 376 pixels). U kunt ervoor kiezen om zelf foto's te (laten) schieten voor de authenticiteit daarvan. Tegenwoordig bestaan er ook genoeg rechtenvrije websites waar u professionele foto's kunt downloaden.
2 Besteed aandacht aan uw tekst
Denk na over het zogenaamde 'haakje' wat ervoor zorgt dat uw LinkedIn-volgers doorklikken naar de site of de content. Het creëren van content waarnaar u wilt verwijzen op LinkedIn kan veel tijd in beslag nemen. U heeft waarschijnlijk veel aandacht besteed aan uw whitepaper, video of persbericht. Het zou dan zonde zijn dat uw inleidende tekst van maximaal 139 tekens niet inspirerend genoeg is. Ga voor uzelf na wat voor uw LinkedIn-volgers te halen valt. Formuleer dit in één pakkende zin met een open einde. Verwijs vervolgens naar uw website of content met een vlotte call to action. Een call to action is een Engelse term die de lezer oproept om een bepaalde actie uit te voeren, in dit geval door te klikken op de link.
3 Tag andere personen of bedrijven
Deel andermans interessant werk en tag deze personen of bedrijven in uw update. Om zoveel mogelijk potentiële LinkedIn-volgers te bereiken, kan het taggen van andere bedrijven of personen bijdragen aan uw online vindbaarheid. Het taggen in een update is het linken naar een profiel van een ander bedrijf of persoon. Doordat u deze link toevoegt, wordt ook het netwerk van deze accounts toegevoegd aan uw bereik. Daarnaast zorgt het delen van andermans werk voor afwisseling en kan het uw contentkalender ondersteunen, waardoor u niet continu zelf content hoeft te creëren.
4 Gebruik de juiste hashtags voor meer bereik
Het toevoegen van hashtags aan uw updates zorgt voor een verbeterd bereik. Toch vinden veel bedrijven het lastig om de juiste hashtags op LinkedIn te gebruiken. Zomaar een willekeurige hashtag gebruiken in uw update is uitgesloten. Natuurlijk kunt u een populaire hashtag kopiëren en plakken, maar als dat niks toevoegt aan uw verhaal wordt het afgeraden dat te doen. Hashtags kunnen bestaan uit letters, getallen en emoji's. Gebruikt u andere symbolen of spaties? Dan wordt de link van de hashtag verbroken. Wilt u een hashtag met meerdere woorden? Scheid dan de woorden door ieder woord met een hoofdletter te beginnen, zoals: #DePerfecteLinkedInUpdate. Gebruik maximaal vijf hashtags per update en let op de suggesties van LinkedIn voor een optimaal bereik. Tot slot is het goed om te weten dat hashtags alleen klikbaar zijn als de taal van LinkedIn op Engels staat.
5 Stel vragen aan volgers om engagement te stimuleren
Interactie met uw LinkedIn-volgers is essentieel om engagement rondom uw bedrijf te stimuleren. Toch kan het lastig zijn om continu updates te verzinnen die discussie met uw volgers op gang brengt. Engagement staat voor betrokkenheid en ziet u terug in de mate van verbondenheid tussen bedrijf en de klant (of in dit geval de LinkedIn-volger). Bij het stellen van vragen in uw update, triggert u volgers om iets te doen met deze informatie. De betrokkenheid ontstaat doordat ze het gevoel krijgen dat u hen wilt betrekken bij uw bedrijf. Deze post types kunt u bijvoorbeeld gebruiken: fill-in-the-blank, het vragen om een mening of zoek de verschillen.
Tot slot blijft de belangrijkste de vraag die u zichzelf altijd moet stellen voordat u een update gaat schrijven hetzelfde: zou ik dit bericht lezen? Dit tezamen met bovenstaande vijf tips, zorgt ervoor dat u vanaf nu de juiste handvatten heeft voor de perfecte LinkedIn update!
Foto: Pixabay
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen