Verhoog je naamsbekendheid met deze 10 tips!
Voordat je als ondernemer je product kunt gaan verkopen, moet je doelgroep weten wie je bent en welke producten of diensten ze bij jou kunnen afnemen. Naamsbekendheid is niet voor niets één van de meest besproken elementen binnen marketing, het is namelijk ook één van de belangrijkste. Hoe bekender je bent, hoe meer klanten aan jou denken als ze een behoefte voelen of wens hebben. Daarbij speelt ook de mate van bekendheid in het geheugen van je doelgroep speelt een grote rol.
Drie vormen van naamsbekendheid
Er zijn drie vormen van naamsbekendheid, namelijk:
- Geholpen naamsbekendheid: in deze vorm van naamsbekendheid herkent je doelgroep jouw bedrijf, merk of product bij het tonen van een beeld of naam.
- Spontane naamsbekendheid: deze vorm van naamsbekendheid houdt in dat consumenten wordt gevraagd naar bedrijven, merken of producten binnen een bepaalde categorie, waarna ze jouw bedrijf, merk of product noemen.
- Top-of-mind bekendheid: hier heb je ongetwijfeld van gehoord. Dit is de meest waardevolle vorm van bekendheid die je kunt creëren bij je doelgroep. Het gaat niet om herkenning, maar om herinnering. De consument denkt zelf (en als eerste) aan jouw bedrijf, merk of product.
De mate van bekendheid bij je doelgroep, hangt vaak samen met de mate waarin deze doelgroep is blootgesteld aan de naam van je bedrijf en aan je pay-off. Kortom, je potentiële klant moet weten wie je bent en wat je doet. Places Nieuws onderzocht hoe je deze naamsbekendheid kunt verhogen en zet tien belangrijke tips voor je op een rij.
1. Eigen reclame
De eerste stap naar naamsbekendheid is het eenvoudig kenbaar maken van het bestaan van je bedrijf, in de vorm van eigen reclame. Dit kun je doen door de gevel of omgeving van jouw bedrijf aan te kleden met je naam, logo, pay-off en bedrijfskleuren. Rijd je rond in een auto of gebruik je bedrijfswagens? Maak hier dan rijdende reclame van door deze te voorzien van je naam, logo, pay-off en bedrijfskleuren. Zo ziet je doelgroep in één oogopslag wie je bent en waarmee jij hen kan helpen.
2. Gebruik je bedrijfskleuren
Visuele elementen blijven langer hangen dan tekst. Gebruik je bedrijfskleuren dan ook in elke vorm van communicatie. Niet zozeer om de kleuren kenbaar te maken, maar omdat mensen de identiteit van een bedrijf of merk beter opslaan met behulp van visuele elementen als kleur. Andere onderscheidende visuele elementen, creëer je met je logo.
3. Bezoek een beurs
Zijn er interessante beurzen in jouw markt? Investeer dan in een beursstand. Beurzen zijn een uiterst effectieve manier om in contact te komen met je doelgroep, vooral voor B2B-bedrijven. Het voordeel van beurzen, is dat de meeste bezoekers al enige mate van interesse hebben in de producten of diensten in jouw markt. Het is dé manier om top-of-mind bekendheid te creëren.
Bedenk je echter wel dat je directe concurrenten zich ook op de beurs bevinden. Bereid je dus goed voor. Stel jezelf de vraag: 'waarom zouden mensen naar onze stand komen?' en beantwoord dit. Neem promotiematerialen mee zoals visitekaartjes, flyers of informatiefolders of geef mensen een goodiebag mee met allerlei informatie en promotiematerialen. Dit verhoogt de klantbeleving en ook de kans dat je doelgroep onthoudt wie je bent en wat je doet.
4. Visitekaartje of informatiefolder
Niet alleen handig voor beurzen, maar voor alles wat je doet en overal waar je je doelgroep ontmoet. Met deze middelen geef je potentiële klanten contact- en bedrijfsinformatie zonder dat zij daar zelf iets voor moeten doen. Zorg voor korte, maar krachtige tekst en herkenbare visuele elementen. Ook kun je met een folder of flyer je potentiële klanten aanzetten tot actie, bijvoorbeeld het bezoeken van je website, het geven van een kortingscoupon of het winnen van een prijs. Deze interactie kan niet alleen je naamsbekendheid verhogen, je zet potentiële klanten ook sneller om in echte klanten.
5. Eigen website en online vindbaarheid
Wist je dat meer dan 50% van je potentiële klanten online zoekt naar bedrijfsinformatie? Een goede website is daarom in de meeste branches niet meer weg te denken. Online kun je niet alleen je bedrijf en je producten kenbaar maken, je kunt ook inspelen op de behoefte van je potentiële klanten. Door je content af te stemmen op het zoekgedrag van deze doelgroep, verhoog je de kans dat je doelgroep zijn of haar wensen bij jou kan vervullen.
6. Content marketing
Ondanks dat consumenten steeds gevoeliger worden voor korte, aantrekkelijke tekst, zoals op social media, is het van groot belang om de juiste content te hebben op je website. Niet alleen kijken zoekmachines als Google naar zoektermen, ze kijken ook naar de relevantie van jouw pagina voor de zoekopdracht van de zoeker. Hoe beter jouw webpagina's de vragen van bezoekers beantwoorden, hoe beter je online vindbaar bent. En hoe meer mensen je vinden, hoe bekender je wordt.
7. Gebruik Social Media
Het grote voordeel van social media is dat het in principe gratis is en dat je doelgroep er vaak dagelijks te vinden is. Sociale media als Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn zijn perfecte middelen om snel en eenvoudig met je doelgroep te communiceren, te linken naar je website of producten en interactie te creëren. Met name deze laatste maakt het voor bedrijven mogelijk om naast top-of-mind bekendheid ook merk volgers en -fans te creëren.
Kracht van video
Video is onderdeel van contentmarketing, maar is uitermate geschikt om via social media in te zetten. We noemden al eerder dat visuele elementen beter blijven hangen in het geheugen van consumenten. Daar komt bij dat videocontent in 2020 naar verwachting 80% van al het internetverkeer zal uitmaken. Het is op dit moment online dan ook één van de belangrijkste trends.
8. Sampling
Net als visitekaartjes en folders, kan sampling (kleine weggevertjes) helpen bij het verhogen van je naamsbekendheid. Het kost je wel wat, maar je potentiële klanten weten met een 'cadeautje' niet alleen wie je bent, je laat ze zelf ervaren wat je doet. Zo blijf je niet alleen hangen, maar hebben potentiële klanten ook direct een positieve houding, wat volgens bijvoorbeeld de Theory of Planned Behavior van Icek Ajzen de belangrijkste voorspeller is van gedrag.
9. Sponsoring
Met sponsoring betaal je voor zichtbaarheid, vaak bij evenementen. Door evenementen te sponsoren, creëer je naamsbekendheid, maar ook een associatie met dit evenement. Je bent dus niet alleen zichtbaar, je zorgt er ook voor dat je doelgroep een bewuste of onbewuste koppeling maakt van jouw merk met de identiteit en karaktereigenschappen van de bezoekers van het evenement. Deze associatie kan met name de top-of-mind bekendheid verhogen.
10. Free publicity: PR-campagne
De meest effectieve manier of gratis naamsbekendheid te creëren, is door middel van media. Een PR-campagne kan ervoor zorgen dat de media je gratis in beeld brengt bij een groot publiek. Anders dan reclame, is de media doorgaans geloofwaardiger en zullen potentiële klanten nieuwsgierig naar zijn naar jouw bedrijf.
Een kanttekening is wel dat je actie door de media moet worden opgepikt. Dit gebeurt alleen wanneer je bericht of boodschap nieuwswaarde heeft. Maar misschien heb je wel een mooi verhaal over het ontstaan van je bedrijf of heb je opvallende resultaten behaald. Grote bedrijven creëren PR door bijvoorbeeld interessante onderzoeken uit te voeren binnen hun branche.
Foto: Bigstock
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen