Verbeter uw website met de schrijftips van Places.nl
Als bedrijf is het niet alleen belangrijk dat uw klanten u gemakkelijk kunnen vinden, maar ook dat zij de juiste indruk krijgen van uw bedrijf op het internet. Uw website is hierin van groot belang, dit is immers het digitale visitekaartje van uw bedrijf. Klanten verwachten op uw website alle benodigde informatie om een beeld te krijgen van uw bedrijf en de aangeboden producten of diensten. Vindbaarheid, duidelijkheid en aantrekkelijkheid zijn drie belangrijke kernwaarden als het gaat om uw website. Hierbij hoort een goede schrijfstijl, welke professionaliteit van uw bedrijf uitstraalt. Daarnaast kunt u uw bedrijf op een aantrekkelijke manier presenteren, waardoor klanten eerder geneigd zijn contact met u te zoeken. En last but not least, kunt u met goede content, uw online vindbaarheid vergroten. In deze blog geeft Places.nl u enkele schrijftips voor uw website.
Tip 1. Zorg voor een heldere structuur
Het bezoeken van uw website is het prettigst wanneer meteen helder is wat uw bedrijf doet en waarvoor klanten bij uw bedrijf terecht kunnen. Dit kunt u bereiken door een heldere structuur aan te brengen in uw teksten. Door gebruik te maken van alinea's en tussenkopjes creëert u overzicht. Wanneer u bijvoorbeeld uw diensten of producten beschrijft, kan iedere dienst of product een tussenkopje vormen. Ook kunt u voor tussenkopjes gebruik maken van kernwaarden waar u als bedrijf voor staat. Denk hierbij aan 'flexibiliteit', 'klanttevredenheid', 'service' enzovoort. De bezoeker van uw website ziet in één oogopslag waar de tekst over gaat en dit leest prettig.
Tip 2. Maak gebruik van pakkende titels
Interessante titels prikkelen bezoekers tot het verder lezen van uw tekst. Bezoekers van internet zijn snel, en hebben met één klik op de knop uw pagina weg geklikt. Door nieuwsgierig te maken met een pakkende titel zorgt u ervoor dat zij ook de rest van uw website tekst zullen lezen. Denk hierbij eerst goed na wat u in uw alinea wilt vertellen, zodat de titel beknopt en helder weergeeft waar de inhoud over gaat. Gebruik maken van humor in titels kan hierbij een handig hulpmiddel zijn, evenals dikgedrukte titels en grote letters. Wanneer u als bedrijf verschillende diensten aanbiedt, kunt u bijvoorbeeld ook iedere dienstvorm als titel gebruiken. Wanneer mensen op zoek zijn naar een timmerman in Heerlen, willen zij meteen aan uw website zien kunnen dat u de juiste timmerwerken aanbiedt!
Tip 3. Kort maar krachtig!
Zorg ervoor dat de tekst die u schrijft kort is, maar wel de informatie bevat die voor uw klanten van belang is. Een korte tekst is namelijk beter leesbaar, en nodigt eerder uit tot lezen. Bezoekers willen zonder al te veel moeite uw tekst op internet kunnen lezen. Bij voorkeur zijn de zinnen die u gebruikt niet langer dan de lengte van uw beeldscherm. Typ dus geen lange zinnen achter elkaar door, maar voeg voldoende enters in. Als leidraad kunt u hiervoor ongeveer 15 woorden per regel aanhouden. Niet te lange zinnen en zinnen in de actieve vorm zijn hierbij ook raadzaam. Zeg bijvoorbeeld: 'Wij zorgen voor de bestrating, aanleg en het onderhoud van uw tuin'. En niet: 'Wij zorgen voor de bestrating van uw terras of oprit, zijn ook in de mogelijkheid uw tuin aan te leggen en onderhouden deze door gebruik te maken van verschillende soorten gereedschap'. Zorg er voor dat u de kernwoorden van uw werkzaamheden en diensten benoemd, maar maak geen onnodig lange zinnen. Klanten willen duidelijkheid, of dat nu via de telefoon, in persoonlijk contact of via internet is.
Tip 4. Wissel uw tekst af met afbeeldingen
Een webpagina die tekst afwisselt met afbeeldingen zorgt voor een afwisselend beeld voor de lezer. Hierdoor is de kans groter dat de lezer geboeid blijft tijdens het lezen van uw website teksten. Afbeeldingen kunnen daarnaast ook voor verheldering van de tekst zorgen. Een tekst wordt hierdoor ook meteen leuker om te lezen! Daarnaast staan afbeeldingen erg professioneel op uw website. U kunt bijvoorbeeld afbeeldingen van uw projecten of werkzaamheden tonen, of de producten die u aanbiedt. Op deze manier krijgen bezoekers daar meteen een goede indruk van. Let er hierbij wel op dat u afbeeldingen van goede kwaliteit gebruikt, die de focus leggen op uw producten of diensten. Optimaliseer uw website door dezelfde thema's of kleuren terug te laten komen in uw tekst en in uw afbeeldingen. Dit zorgt voor duidelijkheid en voor een professioneel beeld van uw bedrijf.
Tip 5. Maak gebruik van links in uw teksten
Door links naar andere websites of partners van uw bedrijf te gebruiken, maakt u de tekst afwisselender en gebruiksvriendelijker voor uw bezoekers. Zij komen dan namelijk meteen bij de website terecht waar u naar verwijst, of waar zij meer informatie kunnen vinden. U kunt bijvoorbeeld ook doorlinken naar social media pagina's van uw bedrijf, zoals Facebook, Twitter, LinkedIn of Google+. Ook kunt u aangeven waar bedrijven meer informatie kunnen vinden over de producten of diensten die u aanbiedt, door links in te voegen naar informatieve pagina's of websites over uw producten of diensten. Als laatste is het als bedrijf nog relevant om te verwijzen naar pagina's waar uw bedrijf onder de aandacht wordt gebracht. Wanneer u bijvoorbeeld in de krant of in een vakblad heeft gestaan, is dit ook interessant voor klanten om te weten! Op deze manier komen zij via een andere bron iets over de kwaliteiten van uw bedrijf te weten. Let op: zorg er echter wel voor dat de mate van links die u gebruikt op uw website beperkt is, zodat mensen ook niet overdonderd worden met doorverwijzingen.
Tip 6. Opsommingen zorgen voor duidelijkheid
Om ervoor te zorgen dat uw klanten meteen weten waarvoor ze terecht kunnen bij uw bedrijf, kunt u op uw website gebruik maken van opsommingen. Deze zien er overzichtelijk uit en bieden de bezoeker de mogelijkheid in één oogopslag te zien welke diensten uw bedrijf aanbiedt. Daarnaast bent u door het gebruikmaken van opsommingen beter vindbaar op het internet. De woorden die u invoert als werkzaamheden, producten, of kwaliteiten van uw bedrijf zijn immers de woorden waar mensen u mee vinden als zij zoeken op het internet. Wilt u meer weten over het optimaliseren van uw site voor zoekmachines? Lees dan de blog over inzet van SEO voor uw bedrijf.
U kunt opsommingen toepassen wanneer u bijvoorbeeld aangeeft wat de kwaliteiten van uw bedrijf zijn, welke werkzaamheden u aanbiedt, wat de tarieven zijn of welke producten u aanbiedt. Let er hierbij wel op dat opsommingen niet te lang worden. Bij het zien van een opsomming die de hele pagina vult, verdwijnt het overzicht en nemen bezoekers minder snel de tijd om deze lijst door te nemen. Probeer dus, wanneer u veel producten of diensten aanbiedt, gebruik te maken van tussenkopjes of categorieën die uw producten of diensten verdelen. In het kort zorgen opsommingen dus voor: - overzichtelijkheid - betere vindbaarheid - duidelijkheid - betere leesbaarheid en hiermee voor klanttevredenheid!
Tip 7. Schrijf uitnodigend en wervend
U wilt klanten enthousiast maken voor uw bedrijf en de toegevoegde waarde van uw diensten laten inzien. Door op een uitnodigende en wervende manier te schrijven kunt u dit het beste bereiken. Nodig uw klanten uit door bijvoorbeeld veel vragen te gebruiken waarmee klanten zich kunnen identificeren. Wanneer u bijvoorbeeld Wellness aanbiedt, stel dan vragen als: bent u ook toe aan ontspanning? Gevolgd door een uitnodiging voor uw bedrijf: kom dan nu volledig tot rust bij Wellness centrum Beauty. Bekijk waar uw klanten behoefte aan hebben en speel hierop in. Kennis hebben van de doelgroep die uw producten koopt of gebruik maakt van uw diensten is hierin van het grootste belang. Wanneer u uw site geregeld bijhoudt, kunt u ook actualiteiten rondom uw bedrijf op uw website plaatsen. Uw klanten blijven dan op de hoogte van alles wat er rondom uw bedrijf speelt.
Maak uw website beter vindbaar!
Dankzij deze tips weet u dat u door een goede structuur, pakkende titels, korte teksten, afwisselend gebruik maken van afbeeldingen, invoeren van links, opsommingen en een enthousiaste en wervende toon in uw tekst meer bezoekers naar uw website kunt trekken en ze daar kunt houden. Om de vindbaarheid van uw website verder te vergroten, kunt u de blog lezen over hoe u meer bezoekers voor uw website kunt trekken.Het vergroten van uw online vindbaarheid en werven van meer klanten kunt u ook bereiken door een uitgebreide vermelding op Telefoonboek.nl en Openingstijden.com. Voor meer informatie en voor het aanmaken van een account gaat u naar Places.nl, waar u tevens uw bedrijfsvermelding zelf kunt beheren. Uw bedrijf beter op de digitale kaart!
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen