Van connectieverzoek tot kopregel: hoe kun je effectief netwerken op LinkedIn?
Geregeld barst de discussie over het gebruik en het nut van LinkedIn weer los. De reacties zijn altijd verschillend. Wat direct opvalt is dat veel mensen spreken over het feit dat ze connectieverzoeken krijgen van mensen die ze nauwelijks of helemaal niet kennen. Dit wordt gevolgd door de opmerkingen: 'Ik link alleen met mensen die ik echt ken', of, 'Waarom zou ik linken met mensen die ik niet ken?". In dit artikel volgt het antwoord in combinatie met handige tips om alles uit LinkedIn te halen.
Eerst een korte terugkoppeling op wat LinkedIn ook alweer precies is. LinkedIn is een online netwerkplatform dat je in de gelegenheid stelt om online te netwerken. Inmiddels is het platform niet meer weg te denken in de wereld van zakelijk netwerken en speelt dit platform een kernrol in het onderhouden en uitbouwen van je zakelijke netwerk. Met één druk op de knop kan je vrijwel je hele netwerk op de hoogte houden van jouw nieuws, updates, informatie en vragen. Dit maakt het de meest effectieve manier om zakelijk te netwerken.
Effectief netwerken
Terug naar de opmerking: 'Ik link alleen met mensen die ik echt ken.' Als je naar een netwerkborrel gaat, praat je ook niet alleen met de mensen die je kent. Je gaat dan ook op zoek naar interessante, nieuwe contacten. Sta je dan wel of niet open voor mensen die je in eerste instantie niet direct kan plaatsen, maar jou wel in hun netwerk kunnen introduceren. De belangrijkste tip voor het gebruik van LinkedIn is dan ook om zo open mogelijk te zijn. Wees niet bang om te linken met nieuwe mensen, maar wees slim. Hoe groter jouw netwerk, hoe groter de kans dat je bij de juiste mensen wordt geïntroduceerd.
Optimaliseer je profiel
Naast een open houding tijdens het zakelijk netwerken, is je profiel bijna net zo belangrijk. Als je profiel volledig geoptimaliseerd is, ben je beter vindbaar in LinkedIn en Google. Andere zullen je op een hogere positie terugvinden in de zoekresultaten. Op je profiel staat een voortgangsbalk waarin je precies kunt zien hoe ver jouw profiel geoptimaliseerd is. Hier volgen een aantal tips om je profiel te optimaliseren.
1 Kopregel
Je kopregel is de key to succes op je profiel. In combinatie met de samenvattingen is de kopregel het eerste waar iemand naar kijkt, want hij staat onder je naam weergegeven bij een zoekopdracht. Geef hier dus niet je precieze functie aan, maar kies eerder voor een bondige beschrijving over jou of je werk en verwerk er een goede verzameling zoekwoorden in.
2 Aanbevelingen
Aanbevelingen kun je vergelijken met referenties tijdens een sollicitatie. Het is belangrijk om de aanbeveling persoonlijk en simpel te houden. Ook oogt je profiel door aanbevelingen een stuk professioneler.
3 Persoonlijk
Denk na over de manier waarop je anderen een connectieverzoek stuurt. Accepteer je zelf uitnodigingen van onbekenden? Het is goed om altijd een persoonlijk berichtje te sturen met een boodschap of vraag. Je kunt immers maar één keer een eerste indruk maken. Als je een connectieverzoek stuurt naar iemand die je niet kent, is een toelichting gewenst.
4 Geef aandacht aan je netwerk
Netwerken doe je niet alleen door mensen uit te nodigen in je netwerk. Je kunt updates interessant vinden of commentaar geven. Door dit te doen toon je interesse in het werk van een ander en kun je een gesprek starten.
Maak jij gebruik van LinkedIn en wat zijn jouw ervaringen met het online netwerken. Laat het ons weten in een reactie op dit artikel!
Foto: Bigstock
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen