Uw bedrijf verkopen: Waar moet u op letten?
Wilt u na jarenlang ondernemen uw onderneming verkopen? Of heeft u een mooi aanbod gekregen? Door de hoge prijzen die geboden worden, worden steeds meer ondernemers verleid om hun bedrijf te verkopen. Afstand doen van een onderneming is echter niet zo simpel. Uw bedrijf verkoopklaar maken kost enige voorbereiding. Places Nieuws zocht uit waar u op moet letten.
Waarom wilt u het bedrijf verkopen?
Allereerst is het belangrijk om voor uzelf te definiëren waarom u uw bedrijf wilt verkopen. Volgens onderzoek van Brookz, een platform voor bedrijfsovernames, zijn de meest voorkomende redenen om te verkopen de wens om veel geld te verdienen, om te stoppen met werken, omdat er geen goede opvolger is of omdat de ondernemer toe is aan een nieuwe uitdaging. Recent onderzoek van adviesbureau EY laat ook zien dat steeds meer ondernemers hun bedrijf te koop aanbieden vanwege de hoge overnameprijzen. MKB-bedrijven zijn op dit moment namelijk interessant om geld te laten renderen: er is veel geld in de markt en een lage rente. Er zijn vier zaken waar ondernemers zich zorgen over maken bij de verkoop van hun bedrijf.
1. Het personeel
Wat gebeurt er met uw personeel wanneer u uw bedrijf verkoopt? Veel ondernemers in het MKB voelen zich betrokken en verantwoordelijkheid voor hun personeel. Het is daarom belangrijk dat uw personeel ook goed terecht komt na de verkoop.
2. Maximale opbrengst
Dit wordt gedreven uit angst en hebzucht. Angst om niet het meest maximale voor uw bedrijf te ontvangen en hebzucht om juist het maximale eruit te kunnen halen. U wilt natuurlijk niet het risico lopen minder te ontvangen dan uw bedrijf waard is.
3. Achterstallige claims
Een verkopende ondernemer kan zelfs tot jaren na verkopen nog achterstallige claims ontvangen. Het is daarom belangrijk om van tevoren uit te zoeken of u nog aansprakelijk blijft voor verplichtingen van het bedrijf en hoelang.
4. Na de verkoop
Wat gaat u doen na de verkoop? Wanneer u relatief jong bent, heeft u misschien wel zin in een nieuwe uitdaging of een nieuwe onderneming. Wanneer u boven de 65 bent, betekent de verkoop waarschijnlijk het einde van uw carrière. Wat gaat u dan doen met uw tijd? Het is goed om dit van tevoren al te bedenken.
Het voorbereiden van de verkoop
Er zijn enkele andere zaken waar u aan moet denken voordat u uw bedrijf kunt gaan verkopen. Allereerst is het belangrijk om u goed te oriënteren en voor te bereiden op de verkoop. U kunt denken aan het beantwoorden van vragen als:
- Vormt uw bedrijf een interessant aanbod voor potentiële kopers?
- Is de huidige juridische vorm geschikt bij verkoop?
- Welke situatie ontstaat er voor u (en mede-eigenaren) na verkoop?
Daarnaast is het goed om een duidelijk profiel op te stellen van uw bedrijf. Op deze manier kan in een later stadium beter gezocht worden naar een geschikte koper. In het bedrijfsprofiel kunt u de sterke en zwakke kanten van uw bedrijf in kaart brengen, de doelstellingen en missie van de onderneming en de winstverwachting op lange termijn. Ook kunt u alvast nadenken over welke type transactie u het liefst wilt.
Typen transacties: Aandelen of activa verkopen?
Indien u een eenmanszaak heeft, kunt u alleen activa verkopen. Het gaat hier om de bezittingen, en wanneer u de passiva ook verkoopt, ook de schulden. In dergelijke transacties worden machines en personeel bijvoorbeeld meegenomen. Bij een aandelentransactie wordt het hele bedrijf opgekocht, inclusief bezittingen en schulden, rechten en verplichting, personeel, contracten en licenties. Bepaal vooraf dus aan welke transactie u de voorkeur geeft. Aandelentransacties komen het vaakst voor binnen de MKB.
Het bedrijf verkoopklaar maken
Er zijn een aantal zaken die in orde moeten zijn zodat uw bedrijf meer geschikt is voor verkoop:
- Management & Organisatie: Het bedrijf moet ook zonder u kunnen fungeren. Laat anderen binnen de onderneming ook verantwoordelijk voor beslissingen.
- Financiën: Goede financiële cijfers doen het beter bij verkoop. Vergelijk uw cijfers met anderen in de branche om te zien of u nog wat kunt verbeteren.
- Waardebepaling & Vraagprijs: Bepaal met een overname adviseur de waarde van uw bedrijf. Deze waarde is het uitgangspunt voor uw vraagprijs en uiteindelijke verkoopprijs.
- Profielschets & Verkoopmemorandum: Maak een profiel van uw bedrijf en maak een memorandum. De koper ontvangt het memorandum pas na verkoop. Hierin vermeld u onder andere de geschiedenis van het bedrijf.
- Fiscale & Juridische aspecten: Overleg met een overname adviseur om juridische rompslomp te voorkomen.
Hierna is het tijd om een koper te vinden. Het voorbereiden van de verkoop van uw bedrijf kan enkele maanden, soms zelfs jaren, in beslag nemen. Houd hier rekening mee. Verdiep u in het verkoopproces en wees in elk geval zeker van u zaak voor u uw bedrijf gaat verkopen.
Foto: Pixabay
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen