Update: dit is er het afgelopen jaar veranderd op Instagram
Instagram staat op de vijfde plaats van meest gebruikte social media platforms in Nederland. Whatsapp en Facebook staan bovenaan. Hoewel Instagram minder gebruikers heeft, is de betrokkenheid bij berichten wel tien keer zo hoog als op Facebook. Instagram verricht regelmatig updates om het platform te verbeteren. Sommige updates worden enthousiast ontvangen, maar er zijn ook updates waar gebruikers minder blij mee zijn. Wat is er in 2018 allemaal veranderd op Instagram? Lees het in dit artikel.
-
Instagram algoritme
Een van de grootste veranderingen op Instagram was het algoritme. Voorheen werden foto's geplaatst op volgorde van publicatie. Tegenwoordig plaatst Instagram foto's niet meer in chronologische volgorde maar op basis van interesses van gebruikers. Foto's en video's die gebruikers leuk vinden of waar zij op reageren worden nu vaker getoond. Veel Influencers waren niet blij met deze verandering. Geplaatste foto's worden namelijk niet meer door alle volgers gezien, alleen door volgers die regelmatig een post liken of erop reageren.
-
Instagram TV
Op 20 juni lanceerde Instagram een gloednieuwe functie, Instagram TV ofwel IGTV. Gebruikers kunnen de functie zien in de reguliere Instagram-app en er is ook een speciale IGTV-app waar je de video's kunt vinden. In de nieuwe functies kunnen alleen verticale video's getoond worden, hiermee verschilt het platform van YouTube, waar vrijwel alleen horizontale video's te vinden zijn. Bij IGTV gaat het er vooral om dat de video's 'echt' zijn, gelikte video's zijn dus niet noodzakelijk. Een reguliere gebruiker kan een video van maximaal 10 minuten delen, grotere accounts kunnen video's van maximaal 1 uur delen. Bij iedere video kan men een beschrijving toevoegen zodat de video's beter gevonden kunnen worden. De video's worden in drie verschillende categorieën getoond: 'For You' dit zijn video's die gekozen zijn op basis van je interesses. 'Following' is gebaseerd op accounts die je volgt, de laatste categorie 'Popular' bevat video's die door veel mensen worden bekeken.
-
Aanbevolen berichten
Een andere grote verandering op Instagram is de komst van 'aanbevolen berichten' in je tijdlijn. Voorheen zag je uitsluitend berichten van profielen die je volgde of advertenties van bedrijven die daarvoor betaalde. Tegenwoordig vind je ook 'aanbevolen berichten' in je tijdlijn, deze berichten zijn gebaseerd op basis van de profielen die je volgt en de content die je leuk vindt.
-
Shoppen op Instagram
Sinds begin 2018 is het dankzij de nieuwe functie Shoppable Posts mogelijk om producten in Instagram Posts te taggen. Voorheen konden bedrijven op een aantal omslachtige manieren bezoekers naar hun webshop leiden. Bijvoorbeeld door een link in de biografie te plaatsen. Dat is nu niet meer nodig, je kunt vanaf nu producten taggen in Instagram Posts en in Instagram Stories. Gebruikers kunnen hierdoor direct doorklikken naar het product in de webshop. Hiermee wordt de customer journey verkort en wordt de kans dat de consument afhaakt verkleint. Uitsluitend bedrijven met een zakelijk Facebook- en Instagram account mogen gebruik maken van de functie. Gebruikers herkennen een shoppable post aan een sticker van een tas. Gebruikers kunnen op de sticker klikken om details over het product te zien. In sommigen landen is product tagging op Instagram al een stuk langer mogelijk. Mac Cosmetics maakte bijvoorbeeld al sinds september 2017 gebruik van de tool.
-
Instagram Stories
Hoewel Instagram Stories sinds 2016 bestaat zijn er in 2018 een aantal nieuwe features toegevoegd. Er zijn nu nieuwe filters, toevoeging van gifs, muziek, polls, de vind-ik-leuk-meter en de automatische kopie naar Facebook Stories.
Foto: Bigstock
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen